فرمان عملیات ضدكرونا

فرمان فرمانده معظم كل قوا به رئیس ستاد كل نیروهای مسلح در زمینه مقابله با كرونا صادر شد

فرمان عملیات ضدكرونا

همان‌گونه كه در هشت سال دفاع مقدس، نیروهای مسلح كشورمان اعم از ارتش، سپاه و بسیج به دفاع از خاك كشور پرداختند و قدرت بازدارندگی ملت ایران را به دشمن نشان دادند، پس از پایان جنگ هم و به ‌ویژه در زمان بحران‌ها و بلایای طبیعی اصلی‌ترین یاری‌رسان مردم بوده‌اند. شاهد این ادعا را می‌توان درباره نقش نیروهای مسلح در امدادرسانی به زلزله‌زدگان و مردم آسیب‌دیده از سیل‌های اخیر در سراسر كشور نام برد كه نیروهای مسلح جزو نخستین نفراتی بودند كه سریعا خود را به مناطق آسیب‌دیده رساندند تا كمك حال مردم باشند.‌ نقش و عملیات نیروهای مسلح قبل و بعد از حوادث طبیعی بحث جدیدی نیست و البته عموم مردم نیز از نیروهای مسلح این انتظار را دارند كه در بحران‌ها به كمك‌رسانی آنها بشتابند. برخورداری از فرماندهی و سازمان‌دهی منظم از ویژگی خاص نیروهای مسلح است. علاوه بر آن نیروهای مسلح قدرت تحرك بالایی دارند، معمولا هر كشوری نیز كه با بحران‌های طبیعی همچون زلزله و سیل مواجه می‌شود؛ نیروهای مسلح آن كشور برای كمك به آسیب دیدگان وارد عمل می‌شوند. در شرایط كنونی كه جامعه ایران گرفتار ویروس كرونا و احتمالا حمله بیوتروریسمی شده و خدمات چند هفته‌ای ستاد ملی مبارزه با ویروس كرونا هم نتوانسته مانع شیوع گسترده این بیماری شود، نیروهای مسلح به كمك دولت و وزارت بهداشت آمده و با به میدان آوردن تمامی زیرساخت‌های مهندسی و پزشكی خود، بخش مهمی از عملیات ضدكرونا را در ایران بر عهده گرفته‌اند و امید می‌رود در این مسیر هم همچون سایر خدمات نیروهای مسلح در زمان صلح، توفیقات بزرگی نصیب كشور شود.

آغاز روال خلوت‌سازی شهرها
در همین ارتباط سرلشكر محمد باقری، رئیس ستاد كل نیروهای مسلح پنجشنبه و در حاشیه نخستین جلسه قرارگاه بهداشتی و درمانی امام‌رضا(ع) نیروهای مسلح به منظور پیشگیری و مقابله با ویروس كرونا اظهار كرد: كمیته انتظامی و امنیتی ما به همراه وزارت كشور و استانداران روال خلوت كردن فروشگاه‌ها، خیابان‌ها و جاده‌ها با تصمیم ملی كه اتخاذ می‌شود، سازمان‌دهی خواهد شد. ظرف یك هفته تا ده روز آینده كل ملت ایران یك‌بار از طریق فضای مجازی، تماس تلفنی و در صورت ضرورت با مراجعه حضوری مورد رصد قرار خواهند گرفت و افراد مشكوك به بیماری كاملا مشخص می‌شوند. باقری همچنین گفت: از جمله مسائل اساسی و مشكل، كادر درمانی است كه در این چند روز زحمت كشیدند، سازمان‌دهی كردیم بسیجیان، دانشجویان پزشكی و همچنین سربازان متخصص و بازنشستگانی كه علاقه‌مند هستند و تخصص دارند بلافاصله به كار گرفته شوند و كسانی كه نیاز به آموزش فشرده دارند نیز این كار انجام شود و در خدمت كادرهای درمانی باشند. وی همچنین رصد ملی و یافتن افراد مشكوك و افرادی كه احتمال بیماری در آنها وجود دارد را مهم دانست و افزود: ظرف یك هفته تا ده روز آینده كل ملت ایران یك بار از طریق فضای مجازی، تماس تلفنی و در صورت ضرورت با مراجعه حضوری مورد رصد قرار خواهند گرفت و افراد مشكوك به بیماری كاملا مشخص می‌شوند.
نیروهای مسلح در حال امداد، ضدانقلاب در حال سیاه‌نمایی
از روز پنجشنبه كه رهبر معظم انقلاب طی دستوری به رئیس ستاد كل نیروهای مسلح، فرمان تشكیل قرارگاه بهداشتی و درمانی برای سازمان‌دهی خدمات به مردم را در زمینه مقابله با كرونا دادند، همانند گذشته جریان‌های ضدانقلاب خارج‌نشین كه به هر بهانه‌ای در پی جوسازی و كم‌اهمیت جلوه دادن اقدامات نیروهای مسلح در كشورمان هستند اقدام به فضاسازی علیه خدمات انجام شده از سوی نیروهای مسلح طی چند هفته گذشته و در راستای مقابله با ویروس كرونا كردند و مدعی شدند فیلم‌ها و تصاویر منتشرشده از سپاهیان در حال مقابله با كرونا، واقعیت ندارد. این در حالی است كه مردم در روزهای اخیر به طور عینی شاهد خدمات شبانه‌روزی نیروهای مسلح برای گندزدایی شهرها از ویروس كرونا هستند و حتی در این ارتباط شاهد شهادت پنج نفر از سپاهیان در راه خدمت‌رسانی به مردم بودیم. به هر روی نیروهای مسلح كشورمان در مورد مقابله با شیوع ویروس كرونا در كنار سایر نیروها و نهادهای اجرایی همراه و همگام وارد صحنه شده و اقداماتی را در این زمینه انجام داده و قطعا این خدمات تا ریشه‌كن شدن بیماری كرونا ادامه خواهد یافت.
آمادگی هوانیروز سپاه در ۱۰ استان
سردار محمد پاكپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه گفت: هوانیروز سپاه در ده استان كشور آماده ارائه خدمات پزشكی و انتقال تجهیزات پزشكی به مناطقی است كه وزارت بهداشت و بیمارستان‌های تابعه این
وزارتخانه تعیین می‌كند. وی با تشریح اقدامات این نیرو در مقابله با ویروس كرونا، اضافه كرد: گندزدایی و ضدعفونی معابر اقدام بسیار مهمی بود كه یگان‌های جنگ نوین نیروی زمینی سپاه خصوصا یگان‌های جنگ نوین گروه ۲۴ بعثت نیروی زمینی سپاه و گردان‌های وابسته به نیروی زمینی سپاه با دستگاه‌های ضدعفونی در معابر شهرهای آلوده و به‌خصوص شهر قم انجام دادند. سردار پاكپور ادامه داد: بیمارستان‌های سیار و صحرایی نیروی زمینی سپاه كه در سال‌های گذشته تجربه بسیاری در حوزه مقابله با بلایای طبیعی داشتند در مناطق آلوده به ویروس كرونا مستقر شده‌اند؛ بیمارستان شهید صدوقی در قم به صورت استندبای حضور دارد و بیمارستان‌های دیگر ما در شهرهای كاشان و مشهد مستقر هستند.
خدمت‌رسانی 100هزار پاسدار و بسیجی
رمضان شریف، سخنگو و مسؤول روابط عمومی كل سپاه پاسداران نیز با تاكید بر این‌كه هم‌اكنون بالغ بر ۱۰۰هزار پاسدار و بسیجی در بخش‌های مختلف امدادی و خدمت‌رسانی در عرصه مبارزه با ویروس كرونا و درمان بیماران در كشور فعال هستند، گفته است: معاونت بهداشت، امداد، درمان و آموزش پزشكی سپاه و دانشگاه علوم پزشكی بقیه‌ا...(عج) در چارچوب تدابیر فرماندهی كل سپاه و دستورالعمل‌های قرارگاه زیستی شفا و ظرفیت‌های پیش‌بینی‌شده برای مبارزه با كرونا در مجموعه سپاه و بسیج، متناسب با نیازهای وزارت بهداشت؛ علاوه بر راهبری و مدیریت اقدامات و فعال‌سازی بیمارستان‌های ثابت و سیار سپاه در پایتخت و مراكز استان‌ها ازجمله بیمارستان بقیه‌ا...(عج)
تهران كه هم‌اكنون بیشترین تعداد بیمار را تحت مراقبت و درمان خود دارد و همچنین بیمارستان‌های علی‌بن‌ابیطالب(ع) در قم، مسلمین در شیراز، شهید صدوقی در اصفهان، امام حسین(ع) در مشهد و شهید محلاتی در تبریز و... در حال ایفای نقش و وظیفه هستند.
تلاش 7500 بسیجی
همچنین سردار سرلشكر حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تماس تلفنی با فرمانده سپاه قدس گیلان از عملكرد این نهاد در مبارزه و ریشه‌كنی ویروس كرونا تقدیر كرد. یكی از دلایل تقدیر سردار سلامی از عملكرد مطلوب سپاه قدس گیلان به دلیل ساماندهی خوب بسیجیان و كادر درمانی و بهداشتی جهت اجرای خوب طرح بسیج ملی مبارزه با كرونا در گیلان است. 7500 بسیجی در استان گیلان به همراه 3000 بهورز برای اجرای طرح بسیج ملی مبارزه با كرونا در این استان تلاش كردند كه نتیجه آن به پایش وضعیت سلامت ۵۰ درصد جمعیت استان گیلان در سه روز منجر شد.
ایجاد قرارگاه پدافند زیستی در ارتش
سرهنگ دباغ‌مقدم سخنگوی پدافند زیستی ارتش، در گفت‌وگو با جام‌جم، درمورد تاسیس این قرارگاه و اقدامات آن بعد از شیوع بیماری کرونا گفت: این قرار گاه با فرماندهی مستقیم سرلشگر موسوی اقداماتی از جمله تولید مواد ضد‌عفونی و الکل و تجهیزات بیمارستانی، اختصاص 30 بیمارستان ارتش در کل کشور برای بستری بیماران احتمالی، گند‌زدایی اماکن عمومی شهرها از جمله شهرهای قم، کرمانشاه و رشت، استفاده از دانش و تجهیزات یگان‌های (شیمیایی و میکروبی و هسته‌ای) در جهت مقابله با ویروس کرونا انجام داده است.



فرمان رهبر انقلاب به رئیس ستاد کل نیروهای مسلح
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای، فرمانده معظم كل قوا با صدور فرمانی به سردار سرلشكر باقری، رئیس ستاد كل نیروهای مسلح با تقدیر از خدمات نیروهای مسلح به مردم در زمینه مقابله با ویروس كرونا، بر لزوم سازماندهی این خدمات در قالب یك قرارگاه بهداشتی و درمانی برای پیشگیری از شیوع بیشتر این بیماری تأكید و خاطرنشان كردند: این اقدام با توجه به قرائنی كه احتمال حمله‌ بیولوژیكی بودن این رویداد را مطرح كرده، می‌تواند جنبه‌ رزمایش دفاع‌بیولوژیك نیز داشته و بر اقتدار و توان ملی بیفزاید. به گزارش دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت ا... خامنه‌ای، متن فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسمه‌تعالی / سردار سرلشكر باقری
با تقدیر از خدماتی كه نیروهای مسلح تاكنون در زمینه كرونا به مردم عزیز تقدیم كرده‌اند و با تاكید بر ادامه و گسترش هرچه بیشتر آن، لازم است سازماندهی این خدمات به شكل یك قرارگاه بهداشتی و درمانی بوده و علاوه بر درمان و ایجاد مراكز درمانی مانند بیمارستان صحرایی و نقاهتگاه و غیره، به پیشگیری از شیوع بیشتر بیماری با شیوه‌های لازم نیز بپردازد. تقسیم وظائف و مأموریت‌های سازمان‌ها و بخش‌های نیروهای مسلح از وظائف این قرارگاه است. این قرارگاه باید در هماهنگی كامل با دولت و وزارت بهداشت و درمان عمل كند. این اقدام با توجه به قرائنی كه احتمال حمله بیولوژیكی بودن این رویداد را مطرح كرده می‌تواند جنبه رزمایش دفاع بیولوژیك نیز داشته و بر اقتدار و توان ملی بیفزاید. امید است با هدایت الهی و پشتیبانی ویژه حضرت بقیه‌ا... ارواحنا فداه، ملت ایران همواره پیروز و برخوردار از امنیت و سلامت باشند.سیدعلی خامنه‌ای/۲۲ اسفند ۱۳۹۸



رونمایی از خودروهای جدید رفع آلودگی ارتش
خودروهای جدید ضدعفونی‌كننده و رفع آلودگی نیروی زمینی ارتش نیز با حضور امیر كیومرث حیدری، فرمانده این نیرو رونمایی شد. این خودروها كه در مركز بهینه‌سازی و نوسازی شهید زرهرن نیروی زمینی ارتش ساخته شده‌اند، طی روزهای آینده معابر و خیابان‌های شهرها را ضدعفونی خواهند كرد.



درسی مدیریتی از رهبر انقلاب
علی خضریان، منتخب مردم تهران
در مجلس یازدهم
فرمان رهبر معظم انقلاب و مأموریت جدید مجموعه نیروهای نظامی برای مقابله با بیماری كرونا حاكی از هوشمندی ایشان است. این هوشمندی از این باب است كه نیروهای مسلح باید در ذیل وزارتخانه بهداشت و درمان به اقدام برای مقابله با كرونا بپردازند. این اقدام بی‌سابقه از این جهت اهمیت دارد كه اختیار عمل این نیروها در ذیل یك وزارتخانه غیرمرتبط با نیروهای مسلح قرار گرفته است و این هوشمندی از این جهت است كه با تمام انتقاداتی كه نسبت به عملكرد دولت وجود داشته باشد اما رهبری به هیچ وجه نمی‌خواهند كه در میدان عمل شاهد رفتاری دوگانه باشیم كه در این صورت مشكلی بر مشكلات كشور افزوده خواهد شد.
نكته دیگر بررسی نحوه ورود این ویروس به كشور، دلایل قرنطینه كردن برخی مبادی ورودی كشور و... است كه در این حوزه هم نیروی‌های مسلح می‌توانند ورود كنند. نكته دیگر تجربه نیروهای مسلح در اتفاقات طبیعی و غیرطبیعی قبلی مثل سیل و زلزله كه در نقاط مختلف كشور رخ می‌داد نشان می‌دهد كه قوای مسلح علاوه بر حضور فعال در عرصه نظامی، در جنبه‌های خدمت‌رسانی هم تجربیات خوبی دارد.




تجربه موفق نیروهای مسلح در بحران‌ها
سیدمحمد حسینی
وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی
یكی از وظایف نیروی‌های مسلح در زمان حادثه كمك برای تدبیر چالش‌ها و بحران‌هایی است كه در كشور اتفاق می‌افتد. كرونا مساله‌ای جهانی است و حتی دونالد ترامپ كه از روز اول ترس از این بیماری را توهم می‌دانست در روزهای اخیر دستور لغو كلیه پروازها از اروپا به آمریكا را داد؛ بنابراین دنیا با این پدیده پیچیده درگیر است. در كشور ما هم از گذشته سابقه داشته در اتفاقات تلخی كه كشور به آن دچار می‌شده نیروهای مسلح در مشكلاتی مثل سیل و زلزله با تمام قوا وارد عرصه برای خدمت‌رسانی می‌شد. این‌بار هم برای مقابله با بیماری كرونا پا به میدان نهاد. بر اساس فرمان رهبری، نیروهای مسلح با ایجاد قرارگاه بهداشتی و درمانی و هماهنگی و تقسیم كار بین سپاه، ارتش، بسیج و نیروی انتظامی و ارتباط دائم با دولت و وزارت بهداشت وارد عرصه می‌شود. طبعاً با این فرمانی كه رهبری دادند و با این اقتداری كه در نیروی نظامی كشور است امیدواریم مسؤولان هر چه زودتر بر این مشكل فائق آیند. در عین حال مردم هم باید همكاری لازم را انجام دهند. در حال حاضر، بسیجیان، هیاتی‌ها، طلبه‌ها و دانشجویان و نیروهای جهادی آمادگی خود را اعلام كرده‌اند.



امید به بالا بردن هم‌افزایی ملی
حسام الدین برومند
 مدیرمسؤول روزنامه حمایت
در وضعیت فعلی اطلاعاتمان درباره این ویروس خیلی جامع نیست و از این رو فرمانی كه رهبری صادر كردند از باب یك آماده‌باش كامل و آمادگی برای دفع خطر و پیشگیری از آن است. از سویی احتمال جنگ بیولوژیك هم مطرح است و لازمه چنین شرایطی این است كه از همه ظرفیت‌ها و توان مان از جمله استعداد نیروی‌های مسلح باید با خطر روبه‌رو شد و با آن مقابله كرد. برای رویارویی با این بحران صرفا نمی‌توان با كارهای اداری، بهداشتی و درمانی برخورد كرد، بلكه باید با روحیه جهادی و تدبیر واحد و قاطع و مناسب با شدت با تهدیدی كه با آن مواجه هستیم رو‌به‌رو شویم. بلافاصله بعد از فرمان رهبری برای تشكیل قرارگاه بهداشتی، این قرارگاه پنجشنبه تشكیل جلسه داد و این اتفاق یكی از امیدهای ما محسوب می‌شود و نشانه‌های بروز امیدواری در سطح مردم است. از سویی دیگر باید به این نكته هم اشاره كرد كه با توجه به حكم رهبری، توان و ظرفیت نیروهای مسلح در این ماجرا هیچ منافاتی با ستاد ملی مقابله با كرونا ندارد و در واقع یك هم‌افزایی، همبستگی و اتحاد در سطح ملی است.