سال نود هشتگ

سال نود هشتگ

#سردار_ دل‌ها
۱۳ دی
به وقت یك و ۲۰ دقیقه بامداد

همه‌اش شد یك عكس، یك عكس با انگشتری در دست كه دلمان را لرزاند، كه صدای انفجار در وجودمان تا ابد جای مردی را خالی كرد كه به بودنش امید داشتیم و دلمان به بودنش قرص بود. «سردار حاج قاسم سلیمانی» ساعت یک و 20 دقیقه جمعه ۱۳ دی‌ در حمله موشكی نیروهای تروریست آمریكایی و به دستور مستقیم ترامپ به فرودگاه بغداد شهید شد. از لحظه تایید خبر، نام حاج قاسم در همه شبكه‌های اجتماعی و به زبان‌های فارسی و انگلیسی جزو ترین‌ها قرار گرفت، این هشتگ از آنهایی نبود كه عمرشان كم باشد و  همچنان كاربران از داغ رفتن حاج قاسم می‌نویسند.



# سورپرایز _ وزیر


۲۱ آذر
 به وقت سورپرایز شدن!
آذری‌جهرمی به‌واسطه حضور مستمر در فضای مجازی و تاكید بر این‌كه مستقیم با مردم در ارتباط باشد، معمولا نوك پیكان بسیاری از كاربران است و روزی نیست اسمش را كسی هشتگ نزند یا منشن نكند! اما ۱۸ آذر او خبر از سورپرایزی ویژه در روز پنجشنبه داده بود، این اتفاق با واكنش‌های خیلی زیادی روبه‌رو شد، برخی گمانه‌زنی می‌كردند، برخی شوخی می‌كردند و بعضی هم این كار را نمایش توصیف كردند. در نهایت روز پنجشنبه وزیر ارتباطات از «پهپاد حمل كالا برای بسته‌های پستی» رونمایی كرد كه البته پس از آن بسیاری از واكنش‌ها اعتراضی بود و خیلی از كاربرها معتقد بودند نسبت به تبلیغی كه انجام داد، سورپرایز خوبی نداشت.





#صبح_جمعه_ فهمیدم !

۶ آذر
۶ روز بعد از  گران شدن بنزین

روحانی درباره گرانی بنزین گفت: «من هم مثل همه مردم ایران صبح جمعه مطلع شدم كه قیمت بنزین تغییر كرده است.» با انتشار صحبت‌‌های رئیس‌جمهور، خیلی زود در فضای مجازی صحبت‌های روحانی بازتاب پیدا كرد و هشتگ #روحانی در صدر شبكه‌های اجتماعی قرار گرفت. «من خودم صبح جمعه فهمیدم» سبكی بود كه در فجازی به راه افتاد و حالا خیلی‌ها هنوز هم وقتی می‌خواهند از چیزی به كنایه اظهار بی‌خبری كنند، از همین عبارت استفاده می‌كنند!





# پشت‌_ به _ وطن
 ۲۱ دی
به وقت پست اینستاگرام

«من یكی از میلیون‌ها زن سركوب‌شده در ایرانم!» كیمیا علیزاده این را در پست اینستاگرامی كه از مهاجرتش خبر داد، گفته بود. او خودش را زن سركوب‌شده‌ای دانسته كه نمی‌خواسته پله‌های ترقی را كه با فساد و دروغ ساخته شده بگذراند! این صحبت‌های علیزاده در فضای مجازی واكنش‌های زیادی داشت و خیلی‌ها هزینه‌هایی را كه برای رسیدن به جایگاه اولی برایش شده بود كنار هم ردیف كردند، اما ویدئوی همسرش در نشست خبری افتضاحی به بار آورد. در این نشست رسانه‌ای همسر علیزاده هنگامی كه كیمیا از آرزوهایش برای كسب مدال می‌گوید، از عبارت زشتی برای او استفاده می‌كند. این ویدئو بارها و بارها در فجازی دست به دست شد و درنهایت، بسیاری کیمیا را قربانی مهاجرت  همسرش دانستند.





# حرف _ حساب_ شهاب

19 بهمن  
نه به تحریم
كمپین راه انداختند، امضای تلفنی جمع كردند و هشتگ #تحریم_جشنواره_فجر زدند، چند نفری را با خود همراه كردند، چهره می‌خواستند كه هشتگ‌شان سر و صدا كند، اما درست همان زمان شهاب حسینی متنی را منتشر كرد: «تعدادی از همكاران بنای انصراف از جشنواره گذاشته‌اند. با احترام به تصمیم شخصی آنان این حركت دامن‌زدن به افتراق جامعه‌شكن خودی و ناخودی است. » این همه ماجرا نبود و حسینی در نشست خبری فیلمش از مسعود كیمیایی انتقاد كرد كه با تصمیم به حضور پیدا نكردن در جشنواره، جوان‌ترهایی كه آرزو دارند را در آمپاس اخلاقی گذاشته است. این صحبت‌ها در فضای مجازی بازتاب‌های مثبت و منفی زیادی داشت.



#جنجال _ با _ اسلحه

۵ تیر
به وقت سلفی بی‌موقع!

هنوز خیلی نگذشته از روزهایی كه محسن افشانی و همسرش دست به انتشار ویدئوهایی می‌زدند كه روز به روز حاشیه‌دارتر  از قبل می‌شد، اما محسن افشانی به دلیل ویدئوی حاوی خشونت دستگیر
و روانه زندان شد! بله فضای مجازی و دیده‌شدن‌هایش جذابیت دارد، اما انتشار هرچیزی هم
امكان‌پذیر نیست. او در یك ویدئو دابسمش رو به دوربین كلت در دست داشت  و بعد هم چاقویی را از غلاف بیرون می‌كشید!



#كودك_زباله‌گرد

۱۰ آذر
به وقت چشم‌های حیران

ماجرا از یك ویدئو شروع شد، ویدئوی ۱۵ ثانیه‌ای كه در آن فردی، كودك زباله‌گرد را داخل سطل آشغال می‌اندازد، صدای خنده دو نفر شنیده می‌شود و بعد نگاه خیره و حیران پسرك می‌ماند. دیدن چندباره ویدئو دل شیر می‌خواهد، اما همین ۱۵ ثانیه در نصف روز همه شبكه‌های اجتماعی را در‌نوردید و واكنش‌ها به حدی بود كه دو فرد خاطی صبح روز بعد بازداشت شدند. همچنین پسرك زباله‌گرد را هم پیدا و از او معذرت‌خواهی كردند.




#محاكمه_مهناز_افشار



 ۹ اردیبهشت
به وقت توییتر  
دیگر خیلی وقت است مهناز افشار را به عنوان بازیگر به یاد نمی‌آوریم و به نظر می‌رسد در صدر خبر بودن برایش به هر قیمتی جذابیت دارد، اما ماجرای محاكمه او به اردیبهشت برمی‌گردد، زمانی‌كه به توییت یك حساب كاربری مجهول كه گفته بود دختران ایرانی خودشان را به عقد  مردان در جنگ دربیاورند، واكنش نشان داده بود. واكنشی تند كه باعث دیده شدن صحبت‌های حساب کاربری مجهول شد و مدتی بعد فردی به ضرب گلوله، یك طلبه همدانی را به شهادت رساند و به گفته اطرافیانش قاتل تحت تاثیر این صحبت‌ها بوده است. البته افشار مدتی بعد محسن تنابنده را مقصر اعلام كرد و گفت او برایش توییت را فرستاده بود تا موضعگیری تند كند.




# حیف _ هشتگ



۲۲ مهر
به وقت فیک نیوزی‌ها!
بدبین‌ترین هوادارهای خودشان هم فكر نمی‌كردند یك روز به جای لوگوی آمدنیوز، آرم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بنشیند! اما دستگیری زم آن‌هم در شرایطی كه گفته می‌شد محافظت بالایی دارد، برای كاربران فضای مجازی خیلی خوشحال‌كننده بود. دستگیری روح‌ا... زم طی عملیات پیچیده‌ای اتفاق افتاد، چون او توسط سپرهای حفاظتی سرویس‌های جاسوسی حمایت می‌شد و سپاه این سپر را شکسته و او را در دام انداخته بود. زم به واسطه انتشار ویدئو اعترافاتش در مقطع‌هایی همچنان از بحث‌های داغ فجازی بود.




 #سحر_تبر

۱۳ مهر
به وقت شاخ اینستاگرام

خبر كوتاه بود «شاخ اینستاگرام دستگیر شد!» او را به دلیل پیام‌های مردمی كه درخواست پیگیری داشتند، دستگیر كردند و پخش مصاحبه تلویزیونی با یكی از شاخ‌های عجیب‌غریب اینستاگرام واكنش‌های زیادی را در پی داشت. سحر تبر با گریم‌های ترسناك و رفتارهای عجیب مانند رفتن داخل سطل آشغال ،دنبال‌کننده جمع می‌كرد و به نظر می‌رسید هرچه
رفتارش عجیب‌تر بود، افراد بیشتری به تماشایش می‌نشستند.
سحر تبر به دلایلی از جمله ترویج خشونت، توهین به مقدسات، توهین به حجاب اسلامی و تشویق جوانان به فساد مجرم شناخته شد، همچنین مشخص شد پیش از این هم مشكلاتی داشته و در بیمارستان بستری شده بود.




# هواپیمای _ اوكراینی




سقوط هواپیمای اوكراینی در 18 دی یكی از تلخ‌ترین اتفاقاتی بود كه مردم ایران تجربه كردند، در این حادثه ۱۷۶نفر جان خود را از دست دادند. سقوطی كه البته در ابتدا گمانه‌زنی‌های مختلفی درباره نحوه آن منتشر شده بود. اما بعد از بررسی‌های دقیق وقتی سپاه ایران متوجه شد كه این موضوع یك خطای انسانی در شرایط بحرانی آن روزها بوده، در یك نشست خبری مقابل دوربین این موضوع را برای مردم ایران شرح داد. راستگویی سپاه همراه با غم و اندوه از دست دادن تعدادی از هموطنانمان سبب شد كاربران شبكه‌های اجتماعی با هشتگ‌های #خطای_انسانی و #اشتباه_پدافندی به این موضوع واكنش نشان دهند. در میان موضعگیری‌ها، واكنش‌های عصبانی هم وجود داشت. البته رسانه‌های معاند بیكار ننشستند و برای تخریب چهره دفاعی ایران دست به كار شدند. مردم ایران هم در فضای مجازی با هشتگ #حاجی‌زاده_تنها_نیست از این سردار كه آبروی خود را گرو گذاشته بود، دفاع كردند.




# قدرت_ پوشالی_ آمریکا
در اولین ساعات بامداد ۳۰ خرداد یك فروند پهپاد جاسوسی گلوبال‌هاوك آمریكا كه از تسلیحات گران‌قیمت ایالات متحده است، بعد از تجاوز به حریم هوایی جنوب ایران، توسط نیروی هوا فضای سپاه پاسداران سرنگون شد. بعد از اعلام این خبر و نشان دادن تصاویر لاشه این پهپاد واكنش‌های جالبی درفضای مجازی رخ داد. كاربران با هشتگ‌های #قدرت_پوشالی آمریكا را مورد تمسخر قرار داده و با هشتگ #پهپاد_جاسوسی از مدافعان خلیج فارس تقدیر كردند.



#  من _ سپاهی‌ام

#من_هم_سپاهی_ام واكنشی است كه به‌راحتی از ذهن پاك نمی‌شود. 19 فروردین ماه بود كه دولت آمریكا همزمان با انتشار استراتژی جدید خود اعلام كرد كه سپاه ایران را در لیست تروریستی خود قرار داده است. این موضوع خیلی زود واكنش مسؤولان ایرانی و البته مردم را به دنبال داشت. مردم با هشتگ #من_هم_سپاهی_ام، خودشان را یك سپاهی دانستند و این اقدام ترامپ را مضحك دانستند. مسؤولان مختلف ایرانی هم با پوشیدن لباس سپاه به كمپین من هم سپاهی‌ام پیوستند به طوری كه در آن روز تمام اعضای مجلس شورای اسلامی كشورمان لباس سپاه بر تن كرده و در برابر  این اقدام آمریكا موضع گرفتند.




#  بنزین _ سه‌_ تومنی


بامداد جمعه 24آبان، قیمت بنزین سهمیه‌ای ١٥٠٠تومان و بنزین آزاد ٣٠٠٠تومان اعلام شد. اتفاقی كه به سبب ناگهانی بودن، باعث ناراحتی مردم شد. مردم نسبت به این اتفاق كه تاثیر گران شدن بنزین به طور مستقیم روی زندگی و شرایط اقتصادی آنهاست، واكنش داشتند. در همین راستا هشتگ #بنزین_سه_تومنی در فضای مجازی راه افتاد. در این شرایط كه مردم فقط اعتراض‌هایی داشتند، اغتشاشگران وارد میدان شدند و خسارت‌هایی را به بار آوردند.





#آزادی _ بیان_ اینستاگرام

پس از شهادت سردار  سلیمانی، همهمه و بهت
در شبكه‌های  اجتماعی و به‌خصوص اینستاگرام به راه افتاد. از عصر همان روز یعنی ۱۳ دی ماه تا مدت‌ها بعد از این حادثه، اینستاگرام پست‌هایی كه اسم سردار سلیمانی یا تصویری از او را داشتند، حذف می‌كرد و در صورت اشتراك‌گذاری چندباره پست، خبر از مسدود كردن حساب كاربری می‌داد. این مساله با خشم مردم رو‌به‌رو شد و تا جایی پیش رفت كه برخی در پاسخ به این فعالیت اینستاگرام دم زدن از آزادی بیان را یك شوخی دانستند و در همین راستا هم هشتگ #آزادی_بیان_اینستاگرام به راه افتاد.




#ضربه _ ملایم _ مغزی
هفت روز از ترور سردار سلیمانی می‌گذشت. درست بعد از تشییع میلیونی پیكر او در عراق و ایران بعد از آن‌كه پیكر مطهرش به كرمان رسید، سپاه پاسداران با حمله به عین الاسد، بزرگ‌ترین پایگاه نظامی آمریكا در عراق كه به پایتخت ایالات متحده در منطقه معروف است، اولین گام انتقام خون سردار سلیمانی را برداشت. مخاطبان با هشتگ‌های #سیلی_سخت، #عمودی_افقی به این اتفاق واكنش نشان دادند. دولت آمریكا از اعلام میزان خسارات و تلفات خود در عین الاسد طفره  رفت و اعلام كرد برخی از نیروهای او دچار ضربه مغزی ملایم شده‌اند. #ضربه_ملایم_مغزی دستمایه طنزی شد برای كاربران شبكه‌های اجتماعی و تا مدت‌ها دولت آمریكا و رسانه‌های فارسی زبان معاند را مورد تمسخر قرار می‌دادند كه چطور می‌شود یك نفر بر اثر حمله موشك دچار ضربه مغزی ملایم شود؟ اصلا وقتی ضربه مغزی می‌شوی ملایم و غیرملایمش چه فرقی می‌كند!



#تنبیه _ ملکه

تیر ماه امسال چند روز بعد از این‌كه انگلیس، نفتكش ایرانی گریس را توقیف كرده بود، سپاه پاسداران اعلام كرد یك كشتی نفتكش انگلیسی به‌نام استنا امپرو را توقیف كرده است. سپاه درباره علت این كار خود گفت این نفتكش انگلیسی موقعیت یاب خود را بر خلاف قوانین خاموش كرده و از مسیر خود خارج شده است. توقیف نفتكش انگلیسی سبب شد یك بار دیگر مردم در شبكه‌های اجتماعی با هشتگ #اقتدار_سپاه و #تنبیه_ملكه از این اقدام سپاه دفاع كنند. برخی‌ها این اقدام ایران را تنبیهی برای انگلیس می‌دانستند. ایران پس از 40 روز آن هم بعد از آزاد شدن نفتكش ایرانی؛ این نفتكش را آزاد كرد، اما اقدام شجاعانه‌اش هرگز از یاد مردم ایران نرفت.



#كرونا _ را _ شکست _ می‌دهیم
اواخر بهمن ٩٨؛
ویروس منحوس كرونا مهمان ناخوانده ایرانی‌ها شد و ترس عجیبی در میان مردم انداخت. ویروسی كه از چین شروع شد، آن‌قدر سریع در جهان چرخید كه طبق اعلام وزارت بهداشت جهانی، پاندمی كرونا اعلام شد و این یعنی این ویروس در همه جهان فراگیر شده است. در همان روزهای اولیه شیوع كرونا در ایران، هشتگ #كرونا_را_شكست_میدهیم در شبكه‌های اجتماعی راه افتاد. مردم همچنین هشتگ #مدافعان_سلامت را به منظور قدردانی از كادر پزشكی راه انداختند و البته در این  بین برای روحیه دادن هم #چالش_خنده با عكس‌های پر انرژی راه افتاد.




# شوخیش _ هم _ بده
موضوع چند‌همسری یكی از بحث‌برانگیزترین عبارت‌های فضای مجازی در سال گذشته بود. همه چیز هم از انتشار یك كلیپ شروع شد، آن هم با تصویر مرد جوانی كه در كنار همسرانش از مزیت‌های تعدد زوجین حرف می‌زد. دست به دست شدن همین ویدئو كافی بود تا همه موافقان و مخالفان #چند_همسری در شبكه‌های اجتماعی دست به گوشی شوند و درباره این موضوع توییت بزنند یا كپشن‌های پر‌آب و تاب بنویسند. اما در نهایت منتشر شدن بیانات رهبر انقلاب، به فصل‌الخطاب این موضوع پرحاشیه در دنیای مجازی تبدیل شد: «آقایان حتی به شوخی هم نباید درباره تعدد زوجات حرف بزنند كه باعث دلسردی خانم‌ها می‌شود. خدا یكی و محبت یكی و همسر هم یكی.»



# سیل _ مهربانی
وقتی روزهای آخر اسفند 97  مردم از سیل گلستان و آق‌قلا حرف می‌زدند . كسی فكرش را نمی‌كرد كه غول سیلاب نه تنها مردم مناطق شمالی، بلكه جای جای سرزمینمان را در روزهای نوروز درگیر خودش كند و كاربران در كنار پست‌های #سیل_گلستان باید سیل خوزستان و لرستان را هم به هشتگ‌هایشان اضافه کنند. اما در كنار همه این هشتگ‌های خبری اهالی فضای مجازی بیكار ننشستند و برای بهتر شدن اوضاع، یك پویش همگانی برای كمك به سیل‌زده‌ها راه انداختند؛ پویشی برای جمع كردن كمك‌های مالی و جهادی؛ پویشی به نام #سیل_مهربانی!










ضمیمه چار دیواری
تیتر خبرها