تعطیل كن تا زنده بمانی!

بسته شدن سالن‌های سینما به‌دلیل کرونا، تاثیر منفی شدیدی روی فیلم‌های درحال اکران خواهد گذاشت

تعطیل كن تا زنده بمانی!

حتی جایی مثل آمریكای شمالی كه احساس می‌كرد از گزند ویروس كرونا در امان است، نتوانسته خود را از زیر تهاجم وحشتناك این ویروس دور نگه دارد. جدول هفتگی گیشه سینماهای این منطقه نشان‌دهنده این نكته است. با آن‌كه ترامپ قاطعانه اعلام كرده بود پای كرونا به آمریكا نمی‌رسد، اما این ویروس هم جان تعدادی از شهروندان كشور را گرفته و هم تاثیر منفی‌اش را بر اقتصاد (و به‌ویژه اقتصاد سینما) گذاشته است. انیمیشن كامپیوتری تازه شركت پیكسار «به‌پیش» با افتتاحیه‌ای 40 میلیون دلاری نمایش عمومی‌اش را در آمریكای شمالی شروع كرد. سال قبل در همین روزها، «كاپیتان مارول» والت‌دیزنی با افتتاحیه‌ای 153 میلیون دلاری اكران خود را آغاز كرد. فاصله رقم فروش افتتاحیه این دو فیلم، كاملا ترس مردم آمریكا از شیوع ویروس كرونا را نشان می‌دهد. تحلیلگران اقتصادی در این محل، صحبت از كاهش 50 درصدی فروش فیلم‌ها در مقایسه با سال قبل در همین ایام می‌كنند. بی‌دلیل نیست كه صاحب‌نظران سیاسی، سینمایی و بهداشتی از ضرر و زیان جبران‌ناپذیر و بسیار كلان صنعت سینما در رابطه با محصولات سینمایی می‌دهند.

تا دو ماه قبل كه كرونا محدود به چین بود، خسارت‌ها فقط اختصاص به محدوده همین كشور داشت. تحلیلگران اقتصادی سینما هم، صحبت از ضرر و زیان فیلم‌های چینی و هالیوودی می‌كردند كه قرار بوده به روی پرده سینماهای کشور بروند و این اتفاق نیفتاده است. اما حالا نگرانی به بسیاری از كشورها سرایت كرده است. نه‌تنها همسایگان چین هم چون كره‌جنوبی و ژاپن، كه كشورهایی بسیار دورتر از آن هم نگران وضعیت سینماها و فیلم‌های تولید شده هستند. كرونا كه مردم بسیاری را خانه‌نشین كرده، تاثیر منفی اش بر صنعت سینما را هم جهانی كرده است.
دولتمردان و رسانه‌ها در كشورهای مختلف جهان، مردم را دعوت به دوری از تجمعات و گردهمایی‌ها كرده و از آنها می‌خواهند در مناطق شلوغی چون اماکن شلوغ و مراکز خرید تردد نكنند. نتیجه این درخواست، خالی شدن سالن‌های نمایش سینماها از تماشاچی است. در كشورهای قاره آسیا این وضعیت وخیم‌تر است و به تعطیلی سالن‌های نمایش فیلم كشیده شده است. در كره‌جنوبی، حداقل در سه‌شهر بزرگ آن (و از جمله دایگو چهارمین شهر بزرگ كشور) كلیه سینماها تعطیل شده‌اند. دلیل آن هم وجود ویروس كرونا اعلام شده است. تمام زنجیره‌های بزرگ سینمایی كه سالن‌های نمایش كشور را در اختیار خود دارند، درهای خود را به روی تماشاگران بسته‌اند. هدف این است كه تا حد امكان، تماس مستقیم بین افراد به حداقل خود برسد. یكی از مدیران شركت سی‌جی‌وی از بزرگ‌ترین زنجیره‌های سینمایی كشور در این رابطه می‌گوید: «فضای ترس و وحشت بین مردم وجود دارد. اوضاع و احوال مثل فیلم‌های ترسناك كره‌ای شده است، كه مردم از یك بیماری یا موجود ناشناخته می‌ترسند و سعی در فرار از آن دارند. این موقعیت خیلی شبیه دوران بیماری آنفلوآنزای خوكی در سال 2009 است. این ویروس هم در مقیاس بسیار وسیعی پخش و باعث مرگ و میر و وحشت زیادی شد». با بسته شدن سینماها، حالا بسیاری از فیلم‌ها زمان اكران عمومی‌شان را تغییر داده‌اند. البته معلوم نیست این فیلم‌ها دقیقا چه زمانی به روی پرده خواهند رفت. حتی نسخه سیاه و سفید «انگل» بونگ جون هو هم كه با سروصدای زیاد قرار بود اكران عمومی شود، نمایش خود را تا مدت نامحدودی به عقب انداخته است. سخنگوی شركت سی‌جی اینترتینمنت در این رابطه می‌گوید: «كرونا تمام برنامه‌های جشن ما برای انگل را خراب كرد. این اولین بار در تاریخ اسكار بود كه فیلمی غیرانگلیسی‌زبان اسكار بهترین فیلم را می‌گرفت. این افتخار بزرگ و كم‌سابقه هم نصیب ما شد. اما كره‌جنوبی نتوانست از این موفقیت بزرگ، استفاده خوبش را ببرد.»
در نقطه‌ای بسیار دورتر از كره‌جنوبی و در ایتالیا، تقریبا بیش از نیمی از سالن‌های سینماها كارشان را تعطیل كرده‌اند. بیشترین سهم را در این رابطه، شمال كشور دارد. تا هفته قبل كه مسؤولان دولتی دستور تعطیلی سینماها را صادر كردند، نزدیك 35 نفر كشته و حدود 1700 نفر هم به ویروس كرونا دچار شده بودند. با چنین حجم بالایی از تلفات، مشخص بود كه مكان‌ها و مراكز فرهنگی و هنری بسته خواهند شد.
رقم فروش فیلم‌ها در جدول گیشه نمایش سینماها تا حدود 50 درصد كاهش  داشته است. شركت توزیع فیلم ویو اینترنشنال تمامی 17 سالن نمایش خود را تعطیل كرده و مسؤول آن می‌گوید: «حفظ جان مشتریان و تماشاگران برای ما از هر چیز دیگری مهم‌تر است. البته ما لطمه بزرگ مالی می‌خوریم. اما بستن سالن‌های نمایش واجب و ضروری است. تا قبل از شیوع كرونا، سینماها در شرایطی بسیار عالی قرار داشتند. حالا فقط ترس و اضطراب است كه در نگاه مردم عادی می‌بینید.»
ایتالیا از یك جهت دیگر هم از بابت كرونا لطمه و ضربه خورد. مكان‌های باستانی و توریستی كشور، همیشه جای خوبی برای تولیدكنندگان محصولات سینمایی در سطح بین‌المللی بوده‌اند. براساس اخبار و اطلاعات رسمی، هر ساله تعداد زیادی از تولیدات هالیوودی با حضور در مكان‌های جذاب و دیدنی ایتالیا، فیلم‌های خود را در این مكان‌ها فیلمبرداری می‌كنند. اما ویروس كرونا، تمامی این فعالیت‌ها را متوقف كرده است. یكی از نمونه‌های مثال‌زدنی در این ارتباط، هفتمین قسمت اكشن ماجراجویانه «ماموریت غیرممكن/ بالاتر از خطر» است كه انصرافش از حضور در ایتالیا را اعلام كرد. سخنگوی كمپانی پارامونت در این رابطه گفت گروه سازنده بعد از آن راهی ایتالیا خواهند شد، كه اثری از ویروس كرونا در آن نباشد.
کرونا در ژاپن
در ژاپن با پیام نخست‌وزیر شینزو آبه، تمام مدارس در مقاطع مختلف برای بیش از یك ماه تعطیل شدند. هیچ مقام رسمی صحبت از تعطیلی سالن‌های نمایش نكرد. اما تولید و توزیع‌كنندگان سینمایی، منتظر دستور مقامات دولتی نشده و خودشان دست به كار شدند. هر چند قبل از آنان، تماشاگران دست به كار شده و از حضور در سالن‌های نمایش فیلم خودداری كردند! نماینده شركت قدیمی فیلمسازی توهو می‌گوید: «تقاضای تماشاگران برای دیدن فیلم‌های سینمایی بسیار كم شده است. این موضوع، ما را وادار می‌كند تا حد زیادی تعداد سالن‌های باز نمایش را كاهش دهیم و حتی بسیاری از آنها را ببندیم.» این بزرگ‌ترین شركت فیلمسازی كه بیشترین تعداد سالن‌های نمایش را در سطح كشور در اختیار دارد، اكران عمومی قسمت جدید انیمیشن بسیار موفق و پرفروش خود «دورامون» را برای مدت نامعلومی به عقب انداخته است.