خطر مشاغل پرخطر

خطر مشاغل پرخطر

دكتر محمدرضا محبوب‌فر، عضو انجمن علمی بهداشت محیط



اگر بخواهیم بین مشاغل پرخطر و كم‌خطر از منظر شیوع ویروس كرونا دسته‌بندی انجام بدهیم، باید دو نكته مهم را در نظر بگیریم؛ یكی تعداد جمعیت و افراد شركت‌كننده در آن شغل و دیگری استفاده از وسایل و ادوات مختلف و رد و بدل شدن آنها بین افراد كه ممكن است هركدام از آن وسایل، عاملی برای انتقال ویروس كرونا باشند. پس طبیعتا مشاغلی كه بیشترین تماس را با افراد داشته‌ باشند، مانند رانندگان تاكسی و اتوبوس یا مشاغلی كه باعث تجمع افراد در مكانی می‌شوند كه اصطلاحا در چنین اوضاعی، مكان عمومی محسوب می‌شوند، مانند رستوران‌ها، آرایشگاه‌ها، گیم‌نت‌ها، سفره‌خانه‌ها و... كه افراد بی‌شماری به دلایل مختلف به آنها مراجعه می‌كنند، جزو مشاغل پرخطر در این روزها به حساب می‌آیند. درواقع، این مشاغل از جنبه كسب و كار خارج می‌شوند و به عنوان یك مكان عمومی و قابل تجمع محسوب می‌شوند؛ دقیقا همان‌چیزی كه ویروس برای شیوع خود به آن نیاز دارد و خب طبیعتا ما نباید چنین شرایطی را برای ویروس كرونا فراهم كنیم.
یكی دیگر از مشاغل پرخطر می‌تواند بانك‌ها باشند كه بانكداران و متصدیان بانك به دلیل ارتباط با اربا‌ب‌رجوع، می‌توانند در معرض ابتلا به بیماری قرار بگیرند كه خب كم شدن شدت فعالیت و ساعت كاری‌شان اقدامی قابل تحسین است.
اما همان‌طور كه می‌دانیم رد و بدل شدن كالا و اجسام بین افراد جامعه هم جزو اقدامات پرخطر و چنین مشاغلی، جزو مشاغل پرخطر در این روزها به حساب می‌آیند. برای مثال خشكشویی‌ها، به دلیل این‌كه با پوشاك آلوده مشتریان مواجه می‌شوند، می‌توانند در خطر ویروس و گسترش ویروس باشند.
حالا این روند را به همه شغل‌هایی كه چنین سیستمی با مشتری‌ها و مراجعه‌كنندگانشان دارند ارتباط بدهید و ببینید چه شغل‌هایی می‌توانند در این دسته جا بگیرند. ضمن این‌كه فروشندگان و بازاری‌ها هم به دلیل تبادل كالا، جزو مشاغل پرخطر محسوب می‌شوند و اگر فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت نكنند، می‌توانند خطرزا باشند.  پیشنهاد بهتر این است به جز فروشندگان وسایل ضروری، سایر اصناف، راه و روش تعطیلی موقت را در پیش بگیرند. علاوه بر همه این مسائل، افرادی از جامعه كه معیشت خود را در مواد زائد جامد شهری كه همان زباله‌ها هستند، جست‌و‌جو می‌كنند، از دیگر مشاغل بسیار پرخطر در این روزها
به شمار می‌روند.
واقعیت این است امروز، با توجه به این‌كه ایران هنوز در پیك بیماری قرار نگرفته و پیك بیماری احتمالا در اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت‌ماه اتفاق می‌افتد، فعالیت بسیاری از مشاغل در راستای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی غیرقانونی است و منجر به انتشار ویروس كرونا می‌شود و ابتلای هرچه بیشتر شهروندان به كرونا را در پی دارد. به نظر می‌رسد بهترین راه برای تعطیل نگه داشتن این مشاغل، حمایت‌های مالی دولت از این مشاغل است تا بتوانند بدون دغدغه و حداقل تا زمان پیك بیماری، در تعطیلی كامل به سر ببرند. در ضمن شهروندان هم نه‌تنها نباید از خدمات این مشاغل پرخطر استفاده كنند بلكه در صورت فعالیت پنهانی، غیرقانونی و زیرزمینی هركدام از این اصناف، آن را به اطلاع مراجع مربوط برسانند تا قدمی برای کنترل بیشتر ویروس كرونا برداشته باشند. در نهایت هم بدانیم مراكز پزشكی و درمانی، مكان‌هایی بسیار پرخطر هستند و افراد بدون دلیل و علت بسیار ضروری نباید به این‌گونه اماكن مراجعه كنند. البته این مشاغل با ادامه روند و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از طرف وزارت بهداشت قابل فعالیت هستند.