یك كـــرونا، هــزار  وعده

بررسی وعده‌های مسؤولان برای مهار و كنترل كرونا

یك كـــرونا، هــزار وعده

چند روز مانده به آغاز اسفند 98 زمزمه‌هایی مبنی بر مشاهده کرونا ویروس در ایران بود، وقتی زمزمه‌ها بالا گرفت وزارت بهداشت هم در نشستی خبری به صراحت بیان كرد كه گریزی از ورود این ویروس به ایران نیست و البته هشدار داد كه باید آمادگی كنترل آن را داشته باشیم. اما آغاز اسفند همراه شد با اعلام رسمی ابتلای دو نفر به این ویروس در شهر قم. خبری كه آغاز ماجرای كرونا در ایران شد. از همان روزهای اول تا حالا كه بیش از 40 روز گذشته وعده‌های بسیاری در این رابطه داده شده است، وعده‌هایی كه اغلب آنها البته راه به جایی نبرده است، تناقضات بسیاری هم در این میان وجود داشته و جالب این كه همچنان وجود دارد و البته راهكارهای موثری هم پیشنهاد و اجرا شده است كه بی‌انصافی است از تاثیر مثبت آن یاد نكنیم. برگشتیم به بیش از 40 روز پیش تا همین مدت كوتاهی كه برای ما یك عمر گذشته است را روی خط وعده‌ها پیش بیاییم، ببینیم كدام یک از این وعده و وعیدها سرانجام یافتند و كدام‌هایشان فراموش شده و خاك گرفتند.

ماسك رایگان
3  اسفند
اولین وعده دولت در رابطه با شیوه كنترل كرونا در ایران سوم اسفند داده شد، یعنی تنها چند روز پس از اعلام رسمی ورود كرونا به ایران. در كشاكش شوك ابتدایی فراگیری این ویروس در ایران یكباره ماسك كمیاب شد و آنها هم كه داشتند با چند برابر قیمت به بازار عرضه كردند. اولین وعده دولت در همین جا زاده شد. یكباره وزارت بهداشت اعلام كرد از چهارم اسفند اقدام به توزیع رایگان ماسك طبی خواهد كرد! این وزارتخانه معتقد بود با توزیع رایگان ماسك در كشور، علاوه بر ایجاد آرامش روانی در جامعه، بحث سوداگری و اختلال در نظم اجتماعی و اقتصادی كشور هم از بین می‌رود! اما حالا و با گذشت بیش از 40 روز از این وعده
هنوز این كار صورت نگرفته و همچنان ماسک با قیمت بالا به فروش می‌رسد.
شنبه عادی
6 اسفند
6 اسفند حضور حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مبارزه با بیماری كرونا همراه شد با وعده عجیبی از سوی رئیس جمهور، این‌كه همه چیز از شنبه عادی خواهد شد. عین جمله او به نقل از خبرگزاری دولت این است «از شنبه همه چیز در كشور به صورت روال عادی آن خواهد بود، مگر موارد خاص و شرایط ویژه كه ستاد آن را اعلام خواهد كرد.» از شنبه عادی موعود حسن روحانی هم حالا چند هفته‌ای می‌گذرد و برای خانه‌نشینان امروزی این وعده رنگ و بوی همه چیز دارد جز «روال عادی» وعده داده شده رئیس‌جمهور.
از منع خروج تا كاهش ساعت كار
10 اسفند
فرمانده عملیات مدیریت كرونا در كلانشهر تهران در این روز طی نامه‌های جداگانه‌ای به مقامات مربوطه در استان تهران، درباره ساعت كاری كاركنان و همچنین مرخصی استعلاجی افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای دستور داد. خلاصه دستورالعمل دكتر علیرضا زالی كه ابلاغ شد یكی تقلیل ساعات كاری در تهران بود كه از 8 صبح تا 12 اعلام شد و دیگری هم اعطای مرخصی استعلاجی برای بیماران بود. هر چند این تصمیم در شوك ابتدایی فراگیری این ویروس با انتقادهایی هم همراه بود، اما همین ماجرا توانست تاثیرات مثبتی در جلوگیری از شیوع گسترده این ویروس در پایتخت به جا بگذارد. در این روز وعده دیگری هم از زبان قائم‌مقام دانشگاه علوم پزشكی استان قم اعلام شد. علی ابرازه در این روز اعلام كرد: «‌از خروج افراد مشكوك به كرونا از قم جلوگیری می‌شود» هدف او از این تصمیم « شیوع كمتر بیماری» عنوان شد، اما این تصمیم هم به سرانجامی نرسید.
بازار شوینده‌ها آرام می‌گیرد
11  اسفند
در این روز بختیار علم‌بیگی، رئیس هیات‌مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی از پیوستن تولیدكنندگان شوینده به تولید محصولات ضدعفونی خبر داد و وعده داد كه بازار مواد شوینده تا 10 روز دیگر آرام می‌گیرد. وعده او البته كه با گذشت كمتر از این مدت محقق شد هرچند نه با قیمت مصوب قبلی كه افزایش چشمگیری در قیمت‌ها را شاهد بودیم. اما ثبات كلی در موجود بودن این مواد برای مردمی كه مشخصا ترسیده بودند توانست تاثیر مثبتی به همراه داشته باشد.
سرزدن به تك‌تك خانه‌ها
13  اسفند
وعده مهم محقق‌نشده دولت باز هم از زبان وزیر بهداشت و درمان در یازدهم اسفند عنوان شد. او وعده داد كه از دو روز بعد یعنی 13 اسفند «برای شكست دادن بیماری كرونا در قالب بسیج ملی قرار است با تشكیل ۳۰۰ هزار اكیپ در كشور فعالیت خود را آغاز كنیم.» او در این وعده آشكارا عنوان كرد: «به جای آن كه بنشینیم تا ویروس سراغ ما بیاید، برویم و ویروس را قلع و قمع كنیم!» سعید نمكی در توضیح و چگونگی این طرح گفت: «بنا بر این طرح قرار است با تشكیل ۳۰۰ هزار اكیپ در سطح كشور كه آنها را از پیش تجهیز كرده‌ایم برای بیماریابی و مقابله با این ویروس به تك‌تك خانه‌های مردم سر بزنیم. این طرح نیز مانند بسیج ملی كنترل فشار خون بالا در سطح كشوری عمل خواهد كرد.» هرچند وزیر بهداشت و درمان این طرح را در كشورهای شرق مدیترانه طرحی بسیار جدید و مدرن دانست اما حالا كه از آن روز وعده‌داده‌شده 28 روز می‌گذرد هیچ نشانی از این طرح مدرن و وعده‌داده‌شده نیست.
عبــور از كرونــا
14  اسفند
هرچند گفته‌های حسن روحانی در جلسه هیات دولت در 14 اسفند را نمی‌توان به عنوان وعده تلقی كرد، اما او در این روز باز هم آشكارا اعلام كرد كه قول می‌دهد از این بحران «در كوتاه‌ترین زمان و كمترین تلفات» عبور خواهیم كرد. رویكرد دولت در مواجهه با این بحران هم به شكل عجیبی همسو با این نقل قول بود. بسیاری از او انتقاد كردند كه دولت این بیماری را دست‌كم گرفته است و این ساده‌انگاری‌ها می‌تواند نتیجه فاجعه‌باری داشته باشد. حسن روحانی اما در جلسه هیات دولت 14 اسفند اعلام كرد: «قول می‌دهم در كوتاه‌ترین زمان و حداقل تلفات از بحران كرونا عبور می‌كنیم». از گفته‌های او در این جلسه بیش از یك ماه می‌گذرد.
خیـابـان‌های آرام
23 اسفند
وعده بعدی از زبان سرلشكر باقری، رئیس ستادكل نیروهای مسلح عنوان شد. او در پایان جلسه قرارگاه بهداشتی و درمانی امام رضا(ع)، در ابتدا عنوان كرد كه «ظرف یك هفته تا ده روز آینده همه مردم ایران یك‌بار از طریق فضای مجازی یا به صورت تلفنی یا در صورت لزوم حضوری مورد رصد قرار می‌گیرند.» اتفاقی كه البته نصفه‌و‌نیمه اجرا شد و سرانجامی پیدا نكرد. اما وعده مهم او در این روز خلوت كردن خیابان‌های تهران ظرف 24 ساعت بود. او در این روز اعلام كرد: «كمیته انتظامی ــ امنیتی ما به همراه وزارت كشور و استانداران روال خلوت كردن جاده‌ها، خیابان‌ها و فروشگاه‌ها را با تصمیم ملی كه اتخاذ شده انجام می‌دهند و این كار ظرف 24 ساعت آینده سازماندهی می‌شود.» همین اظهار نظر باعث شد بسیاری گمان قرنطینه كامل تهران را داشته باشند، عده‌ای دیگر هم گمانه‌زنی كردند كه احتمالا بزرگراه‌های اصلی بسته خواهد شد و حرف‌هایی هم از پلمب پمپ‌بنزین‌ها بود اما هیچ‌كدام آنها نشد. حرف و حدیث‌هایی هم پیرامون محقق نشدن این وعده به گوش می‌رسید، این‌كه این تصمیم در جلسه‌ای توسط دولت وتو شده و همین است كه این وعده هیچ‌گاه عملی نشده است.
بسته معیشتی از راه رسید
17 فروردین
اولین بار شب 22 اسفند وقتی رضا عوض‌پور رئیس امور سلامت و رفاه اجتماعی سازمان برنامه و بودجه خبر اعطای دو وعده بسته معیشتی دولت را داد. بسته‌ای که طبق گفته‌ها، او شامل سه میلیون خانوار می‌شد. چند روز بعد این وعده از زبان نوبخت هم تکرار شد با این تکمله که به این سه میلیون خانوار مبالغی از 200 تا 600 هزار تومان پرداخت خواهد شد. این وعده در 28 اسفند عملی شد و رسانه‌ها از واریز اولین بسته حمایت معیشتی به حساب خانوارهایی که درآمدهای آنها به‌دلیل شیوع ویروس کرونا تحت‌تاثیر قرار گرفته است خبر دادند. دیروز اما حسن روحانی در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی از اجرای مرحله دوم بسته معیشتی تا آخر فروردین خبر داد. آنطور که رئیس‌جمهور در این جلسه وعده داده علاوه بر این بسته، به چهار میلیون نفر وام یک تا دو میلیون تومانی با کارمزد ۴ درصد هم پرداخت می‌شود. او همچنین وعده داده برای کسب وکارهایی که تعطیل یا زیرفشار قرار گرفته، وام‌هایی با نرخ ۱۲درصد و مدت زمان بازپرداخت دو ساله در نظر گرفته شده است.