نسخه Pdf

زلف بر باد بده!

6 نكته برای آن‌كه در خانه موهایتان را كوتاه كنید

زلف بر باد بده!

دو ماه خانه‌نشینی مردم را در همه چیز خودكفا كرده، از پخت نان در خانه گرفته تا آرایشگری. كارهایی مثل پخت نان البته به ذوق خانم خانه بستگی دارد و اجباری نیست چون نانوایی‌های سطح شهر مثل روزهای قبل از كرونا فعالند، اما وضعیت آرایشگاه‌ها فرق می‌كند. به خاطر رعایت بهداشت دو ماهی می‌شود كه دیگر صدای سشوار و قیچی از هیچ آرایشگاهی نمی‌آید. رشد موها اما قرنطینه و غیر قرنطینه نمی‌شناسد. هرچقدر هم كه خیلی‌ها درباره كوتاه نكردن آن مقاومت كرده‌اند بعد از دو ماه به این نتیجه رسیده‌اند كه باید دستی به سر رویشان بكشند. بعضی‌ها هم البته خانه‌نشینی را فرصت مناسبی دانسته‌اند تا سراغ مدل موهایی بروند كه در روزهای عادی سال جرات امتحان كردنش را ندارند. اگر در خانه شما هم صحبت كوتاهی مو است دانستن این نكات می‌تواند برایتان مفید باشد.

مینا نوری

آرایشگاهتان را برپا كنید
فضایی را كه می‌خواهید در آن موها را كوتاه كنید از قبل آماده كنید. اگر قرار است در حمام این كار را انجام دهید صندلی، پارچه یا روسری بزرگی برای بستن دور گردن، كش یا كلیپس برای جمع كردن موها و دوتا آینه را با خودتان ببرید. سر چاه را هم بپوشایند كه موها در چاه نروند و مشكل درست نكنند. اگر حمام زیادی كوچك است فرش قسمتی از خانه را جمع كنید و آرایشگاه را در اتاق‌تان راه بیندازید. مهم‌ترین نكته داشتن قیچی مناسب و تیز است. قیچی‌ای كه انتخاب می‌كنید باید كوچك و اندازه دست‌تان باشد. نكته دیگری كه آرایشگرها هم برای آن تاكید می‌كنند این است كه موها موقع كوتاه كردن باید تمیز و كمی مرطوب باشد.

تفاوت‌ها را در نظر بگیرید
اصلاح موی مردانه و موی زنانه زمین تا آسمان تفاوت دارد. اینجا باید حواستان به خط ریش باشد. چون تغییر آن تاثیر زیادی در چهره افراد دارد. اصلاح پشت گردن و خط موی پشت سر هم از آن فوت‌های كوزه‌گری است كه اگر اشتباه كنید باعث می‌شود مشتری حسابی ناراضی شود. كوتاه كردن موی شقیقه هم مشكلات خودش را دارد. اگر زیادی كوتاه شود باعث می‌شود سایز سر بزرگ‌تر از حالت عادی دیده شود و رشد مجدد موها هم شكل خوشایندی نخواهد داشت. نكته مهم دیگری كه باید در نظر بگیرید كم پشت بودن موهاست. اگر موهای قسمتی از سر كمتر از بخش‌های دیگر است باید موقع كوتاه كردن حواستان باشد كم مویی و كچلی را به نمایش نگذارید. 


همه پل‌های پشت سرتان را خراب نكنید
درست است كه مو است و بالاخره بلند خواهد شد، ولی بهتر است موقع كوتاه كردن محتاط باشید. نكته كلیدی و بدیهی این است كه موی بلند را می‌شود كوتاه‌تر كرد، اما اگر از همان اول كار موها را زیادی كوتاه كنید دیگر راه برگشت ندارید. بنابراین با احتیاط و كم‌كم جلو بروید. اگر موهایتان بلند است، آن را چند سانت از چیزی كه مدنظرتان است كمتر كوتاه كنید تا در صورتی كه نتیجه قابل قبول نبود بتوانید بعد از شكست كرونا با كمك یك آرایشگر آن را مرتب كنید. در مورد موی مردانه باید خیلی بیشتر احتیاط كنید اول این‌كه چیزی به اسم روسری و مقنعه وجود ندارد كه بتواند عیب و ایرادهای مو را بپوشاند و دوم هم این‌كه اگر اشتباه كنید مجبورید بروید سراغ موزر و خاطرات دوران سربازی را برای مردهای خانه زنده كنید.

آموزش ببینید
درست است كه شما در یك خانه با هم زندگی می‌كنید، ولی این بار به چشم آرایشگر، موی مشتری‌تان را بررسی كنید تا وسط كار غافلگیر نشوید. علاوه بر این درباره كاری كه می‌خواهید انجام بدهید حسابی تحقیق كنید. آموزش‌های تصویری و مناسب زیادی در اینترنت وجود دارد كه با جزئیات برایتان توضیح می‌دهد برای هر مدل باید چه كار كنید. سعی كنید از بین انبوه ویدئوهای آموزشی آن چیزی را انتخاب كنید كه از لحاظ جنس و پرپشتی به موی مشتری شما نزدیك‌تر است. چون قانون پرو لباس كه همه ما بارها تجربه‌اش كرده‌ایم اینجا هم صادق است: چیزی كه به تن مانكن در یك شوی خارجی می‌بینید لزوما آن چیزی نیست كه ممكن است به تن خودتان هم ببینید!

ساده باشید
سراغ مدل‌های موی پیچیده نروید. شما تازه كارید و تا به حال چنین تجربه‌ای نداشته‌اید.
 از طرف دیگر مشتری‌هایتان اعضای خانه‌تان هستند كه بیست و چهار ساعته با آنها چشم در چشم هستید. پس اولا خودتان برای كوتاه كردن موی دیگران داوطلب نشوید و اجازه دهید كه آنها خوب اصرار كنند. در مرحله بعد با رضایت صد‌درصدی یك مدل موی ساده را انتخاب كنید. 
در هر مرحله هم اجازه بدهید با آینه نتیجه كار و میزان كوتاهی را ببینند و خودشان نظر بدهند. اگر هم قرار است موهای خودتان را كوتاه كنید، كار كمی سخت می‌شود. در اصلاح موی دیگران شما فقط در نقش آرایشگر حضور داشتید، اما اینجا شما هم روی صندلی آرایشگاه خانگی نشسته‌اید و هم آرایشگرید و استرسش هم دو برابر است. بهتر است از یكی از اعضای خانواده بخواهید كنارتان باشد و برای اصلاح موهای پشت سر كمك‌تان كند و گاهی مشورت بدهد. 

نتیجه را چك كنید
این‌كه كدام مدل مو را انتخاب می‌كنید به سلیقه، چهره و جنس و نوع مو بستگی دارد، اما در همه این حالت‌ها بعد از تمام شدن كار، موها را چك كنید. یعنی مثل آرایشگرها با چهار انگشت دست (به‌جز شست) موهای همه بخش‌ها را اندازه بگیرید. برای اندازه‌گیری، موهای هر بخش را بین چهار انگشت قرار داده و به سمت بالا بیاورید تا ببینید هم اندازه كوتاه شده‌اند یا نه. اگر بعضی از تارها بلندتر از بقیه بود آنها را با بقیه هم اندازه كنید.
 در نهایت هم از سشوار غافل نشوید. مدل مو معمولا بعد از سشوار كشیدن خودش را نشان می‌دهد و باعث می‌شود لبخند رضایت روی صورت طرف مقابل بنشیند. در نهایت هم این‌كه اگر لبخند رضایتی در كار نبود زیاد سخت نگیرید چندماه دیگر دوباره موها بلند می‌شود و اثری از اتفاق امروز باقی نخواهد ماند.
ضمیمه قفسه کتاب
تیتر خبرها