نسخه Pdf

سبزی من از تو!

چطور تعداد زیاد گلدان‌ها را در خانه‌های کوچک مدیریت کنیم؟

سبزی من از تو!

گل‌ و گیاه جزء جدایی‌ناپذیر طبیعت هستند که حضورشان در هر مکانی می‌تواند روح دوباره‌ای به آن ببخشد. از این ویژگی می‌توان به برای آراستن منازل استفاده کنید تا هم سرسبزی و طراوت را به ارمغان بیاورد و هم حس تازگی را القا کند. معمولا فضاهایی چون بالکن، پاسیو و فضاهای نزدیک به پنجره مناسب‌ترین مکان برای قرار گرفتن گلدان‌های گل در خانه هستند اما با وجود این، گاهی به دلیل پایین بودن متراژ خانه، امکان چیدمان مناسب گلدان‌ها در فضاهای دلخواه فراهم نیست. حالا که دوران قرنطینه‌ را سپری می‌کنید و زمان بیشتری را در خانه ماندگار هستید، بهترین وقت است تا خلاقیت به خرج دهید و ترفندهایی را برای جاگذاری گلدان‌ها به کار ببرید. مهم‌ترین نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید، این است که هر گلدانی برای یک فضای خاص مناسب است و باید براساس مکانی که می‌خواهید گلدان را قرار دهید، آن را خریداری کنید.

ندا اظهری

   ورودی خانه
یکی از قسمت‌های خانه که قرار گرفتن گلدان می‌تواند حال و هوای آن را تغییر دهد، ورودی و راهروی خانه است. از آنجایی که معمولا ورودی‌های خانه باریک‌تر از دیگر قسمت‌ها هستند، روی جاکفشی یا کنسولی که آینه روی آن قرار می‌گیرد، بهترین فضا برای جانمایی گلدان‌هاست.یکی دیگر از جاهایی که می‌توانید از آن برای قرار دادن گلدان‌های گل استفاده کنید، میزهای عسلی است که جلوی مبل‌ها قرار می‌گیرد. این میزها معمولا تنها در حضور مهمان مورد استفاده قرار می‌گیرند و در بقیه روزها بلااستفاده است. گلدان‌های کوچک و قابل حمل (برای این‌که اگر مهمان آمد بتوانید به راحتی گلدان‌ها را جابه‌جا کنید) بسیار مناسب چنین فضاهایی هستند. 
   از فضاهای عمودی استفاده کنید
تهدید را تبدیل به فرصت کنید. محیط‌های کوچک و جمع و جور قابلیت لازم برای خلاقیت را ایجاد می‌کنند و به راحتی می‌توانید از هر فضایی برای قرار دادن گلدان‌های گل استفاده کنید. یکی از کاربردی‌ترین فضاها در خانه‌های کوچک، فضاهای عمودی مانند دیوارها هستند.
 به عنوان مثال قفسه‌های چوبی یا فلزی کوچکی روی دیوار بزنید و گلدان‌های کوچک آپارتمانی را در این قفسه‌ها قرار دهید. تنها نکته‌ای که باید به آن دقت کنید وزن گلدان‌هاست. حتما متناسب با مقاومت قفسه‌ها گلدان‌ها را انتخاب کنید تا گلدان‌ها از آن بالا سقوط نکنند. کاکتوس‌های کوچک و قلمه‌هایی که در شیشه‌های کوچک آب رشد می‌کنند برای این فضا مناسب هستند. علاوه بر این نکات ایمنی را رعایت کنید و قفسه‌ را بالا سر مبل‌، تختخواب، میز ناهارخوری و همه فضاهایی که افراد زمان زیادی را در آنها سپری می‌کنند، نزنید.
   آویزان کردن گلدان‌ها
یکی دیگر از کاربردی‌ترین راه‌ها برای قرار دادن گلدان در خانه‌های کوچک با فضای محدود، استفاده از آویزهای سقفی است. با این کار هم در فضای افقی و کف صرفه‌جویی می‌شود و هم زیبایی خانه چندبرابر می‌شود. این روش بیشتر برای گل‌هایی کاربردی است که مدل آویز هستند و شاخه‌های بلندی دارند. سرخس برگ شمشیری، سینگونیوم و گندمی از بهترین گل‌هایی هستند که می‌توانید آنها را آویزان کنید.این گلدان‌ها را حتی می‌توانید از بالای پنجره هم آویزان کنید. مخصوصا اگر گیاه به نور بیشتری نیاز دارد. 
   پیچاندن گل‌ها روی سطوح عمودی 
بعضی گیاهان رشد سریعی دارند و شاخه‌های آنها به طور خزنده رشد می‌کند. از جمله آنها می‌توان به گیاه آپارتمانی پتوس اشاره کرد. برای مدیریت چنین گیاهانی بهتر است شاخه‌ها را روی دیوار یا حتی روی ستون، قفسه‌های کتابخانه یا قفسه‌های دیواری آویزان کنید تا هم فضای بیشتری را اشغال نکند و هم زیبایی طبیعی به محیط بدهد. 
   پایه‌های چوبی و فلزی
یکی دیگر از روش‌هایی که می‌توانید گلدان‌های متعددی را در فضای محدودی قرار دهید، استفاده از پایه‌های چوبی یا فلزی است که قسمت‌های زیادی برای قرار گرفتن گلدان‌های کوچک و بزرگ روی آنها تعبیه شده است. این پایه‌ها بسته به فضایی که دارید، در اندازه‌های بزرگ و کوچک در بازار وجود دارد. برای زیباتر شدن خانه رنگ پایه‌ها را متناسب با چوب مبل انتخاب کنید. 
   لبه‌های دیوار یا روی شوفاژ
لبه‌های دیوار به‌ویژه لبه‌های جلوی پنجره از مناسب‌ترین فضاها برای قرار دادن گلدان‌ها است، قدیم‌ترها خانه‌ها طاقچه داشتند که معمولا آینه و شمعدان‌ها روی آن قرار می‌گرفتند. اگر از داشتن چنین امکانی در خانه برخوردارید، فضای مناسبی برای گذاشتن گلدان‌های شماست. همچنین در فصول بهار و تابستان که شوفاژهای خانه بسته است، فضای باریک روی آنها مکان خوبی برای قرار گرفتن گلدان‌های کوچک است. 
   از سطوح عمودی بالکن استفاده کنید
بالکن فضایی بی‌نظیر برای رشد و نگهداری گل‌ها و گلدان‌هاست. اما گاهی فضای کوچک آن، اجازه مانور زیادی به شما نمی‌دهد. سعی کنید به جای این که گلدان‌ها را کف بالکن رها کنید، دیوارهای بالکن را قفسه‌بندی کنید. گلدان‌هایی که می‌تواند از لبه بالکن آویزان شو‌د هم گزینه مناسب دیگری است که می‌توانید از آن استفاده کنید. نکته‌ای که باید درباره بالکن به آن توجه کنید این است که بالکن شما با توجه به وضعیت آب و هوایی در چه شرایطی قرار دارد.
 مثلا اگر بادهای تند و زیادی در منطقه زندگی شما می‌وزد باید گیاهانی را انتخاب کنید که در برابر باد مقاوم است. همچنین وضعیت نور بالکن را هم بررسی کنید و گیاهی را انتخاب کنید که متناسب با شرایط نور آنجا باشد.

​​​​​​​   چگونه باکس دیواری بسازیم
حالا که مدتی را قرار است در خانه قرنطینه باشید، بهتر است با ابتکار به‌عمل،یک باکس دیواری برای گلدان‌هایتان بسازید. برای این کار، بهتر است از تخته  یا چوب ‌هایی که در خانه داریداستفاده کنید که به نوستالژیک شدن فضا هم کمک می‌کند. اگر هم می خواهید هزینه کنید و از بیرون چوب بخریدطرح و رنگ آن را طبق دکوراسیون خانه انتخاب کنید تا با آن هماهنگ شود. البته اگر خانه، دیوارهای محکمی داشته باشد، می‌توانید بدون چسباندن چوب ها روی دیوار، گلدان ها را به کمک بست یا گیره روی دیوار ثابت کنید. به خاطر داشته باشید که این چوب ها باید مقاوم باشند تا بتوانند وزن گلدان هایی که روی آنها آویزان می کنید، تحمل کنند. علاوه بر این، به گیره های فلزی دو طرفه هم برای ثابت کردن گلدان ها به چوب‌ها نیاز دارید. ابتدا فضای دیواری را که می خواهید این کار را روی آن انجام دهید، انتخاب کنید و در ذهنتان تداعی کنید که در نهایت دوست دارید به چه شکلی درآید. تکه های چوب را در کنار هم قرار دهید تا سطح موردنظرتان آماده شود. سپس آن را به دیوار مدنظر متصل و محکم کنید. مرحله بعدی اتصال گیره های فلزی روی سطح چوبی است.
 فاصله گذاری و مکان نصب گیره‌ها را بر حسب سلیقه و اندازه گلدان ها انتخاب کرده و آنها را به چوب پیچ کنید. برای این کار بهتر است گلدان های لبه دار انتخاب کنید که لبه های آنها داخل گیره قرار گیرند. بسته به فضایی که برای باکس دیواری انتخاب می کنید و میزان نوری که دریافت می کند، گل‌ها را انتخاب کنید. 

ضمیمه نوجوانه
تیتر خبرها