خواب و خیال‌های جدید آمریکا

خواب و خیال‌های جدید آمریکا

آمریکایی‌ها که از چند ماه قبل جوسازی درباره پایان تحریم‌های تسلیحاتی ایران در اکتبر 2020 (مهر 99) را آغاز کرده‌اند،ظاهرا طرح‌های جدیدی در سر دارند که نیویورک‌تایمز بخشی از این برنامه‌ریزی‌ها را منتشر کرده است.
براساس برجام و قطعنامه 2231 در اکتبر 2020 تحریم تسلیحاتی سبک و متعارف ایران به پایان می‌رسد،بر همین اساس آمریکایی‌ها که اردیبهشت 97 از برجام خارج شده‌اند از مدت‌ها قبل در اظهار نظرهایی نسبت به این مساله ابراز نگرانی می‌کنند.
مرداد سال قبل بود که مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا با انتشار تصویر یک ساعت‌شمار نسبت به پایان تحریم‌های تسلیحاتی ایران در آینده نزدیک ابراز نگرانی کرد. از همان زمان وی در اظهار نظرهای مختلف خواستار تمدید این تحریم‌ها شد، اما گزارشی که نیویورک‌تایمز از طرح جدید مایک پمپئو منتشر کرده، نشان می‌دهد که آمریکا نه تنها پس از خروج از برجام تمام تحریم‌های قبل از توافق هسته‌ای را برگردانده بلکه اکنون در نظر دارد از ظرفیت‌های برجام از جمله مکانیسم ماشه نیز برای افزایش تحریم‌ها استفاده کند.  بر اساس گزارشی که روزنامه نیویورک‌تایمز منتشر کرده، وزیر خارجه آمریکا به دنبال یک استدلال حقوقی است تا نشان دهد کشورش همچنان عضوی از توافق هسته‌ای است و از این طریق برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران اعمال فشار کند.
به گزارش ایسنا، نیویورک تایمز در گزارش خود آورده است: این بخشی از یک راهبرد پیچیده برای تحت فشار قرار دادن شورای امنیت سازمان ملل است که تحریم تسلیحاتی علیه تهران را تمدید کرده و اطمینان حاصل کند که تحریم‌های سختگیرانه‌تری علیه ایران اعمال شود. این گزارش می‌افزاید: این راهبرد در حالی از سوی مقامات دولت آمریکا در چند روز اخیر تشریح شده است که آنها مطرح کردن قطعنامه‌ای جدید در شورای امنیت سازمان ملل را کلید زده‌اند که پس از منقضی شدن تحریم فعلی در ماه اکتبر (مهرماه)،مانع صادرات تسلیحات به ایران می‌شود.در این گزارش آمده است: با این حال هرگونه تلاش برای تجدید تحریم تسلیحاتی تقریبا به طور حتمی با مخالفت روسیه و چین به طور علنی یا غیرعلنی مواجه خواهد شد. روس‌ها پیش از این به مقامات آمریکا و اروپا گفته‌اند تمایل دارند فروش جنگ‌افزارهای متعارف به ایران از سر گرفته شود.
گزارش نیویورک تایمز می‌افزاید:با ارائه طرح حقوقی پمپئو اگر تحریم تسلیحاتی تمدید نشود، آمریکا از حق خود به عنوان یک عضو توافق استفاده خواهد کرد. این اقدام موجب فشار آمریکا برای بازگرداندن گروه گسترده‌ای از تحریم‌ها خواهد شد که پیش از انجام شدن توافق ۲۰۱۵ [توافق هسته‌ای] مانع فروش نفت و تبادلات بانکی می‌شدند و اعمال این تحریم‌ها به طور نظری برای تمام اعضای سازمان ملل الزام‌آور خواهد بود.
 کدام استدلال حقوقی
اما آیا به لحاظ حقوقی، آمریکا حق دارد چنین اقدامی انجام دهد. در داخل آمریکا مخالفان دولت نسبت به این مساله خوشبین نیستند و وندی شرمن،عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده آمریکا در مذاکرات هسته‌ای با ایران با اشاره به این که روسیه و چین هیچ‌گاه خواهان تحریم تسلیحاتی ایران نبوده‌اند و فقط برای مدتی محدود با آن موافقت کرده‌اند، درباره تلاش آمریکا برای این که نشان دهد هنوز عضوی از توافق است، گفت: من فکر می‌کنم آنها با مخالفت زیادی مواجه خواهند شد، چراکه دولت ترامپ از توافق خارج شد.سیدحسین نقوی حسینی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی هم درباره ادعای پمپئو می‌گوید: آمریکا به هیچ وجه نمی‌تواند برای مقابله با ایران به برجام استناد کند؛ زیرا برجام توافقی بین ایران با 1+5 بود، وقتی کشوری از آن اعلام خروج می‌کند نمی‌تواند هیچ استنادی به آن داشته‌باشد.
وی در گفت‌وگو با جام‌جم می‌افزاید: آمریکا در اردیبهشت 97 از برجام‌خارج شد بنابراین استدلال حقوقی که پمپئو به دنبال آن بوده اشتباه است؛ چراکه برجام توافقی بین کشورها بوده و آمریکا رسما از آن خارج شده‌است و‌ دیگر نمی‌تواند ادعایی در این ارتباط داشته‌باشد.
نقوی‌حسینی معتقد است: اگر آمریکا به دنبال استناد به برجام است، در درجه اول به تعهداتش عمل کرده و رفتارهای ناقض برجام خود را جبران کند. چرا که آمریکا قبل از خروج از توافق هسته ای ایران با 1+5 ، 26 بار برجام را نقض کرده‌است. بنابراین در ابتدا باید نقض برجام خود را جبران کرده  سپس به استناد برجام طلبکار شود.
این عضو کمیسیون امنیت ملی تاکید می‌کند: آمریکا به دلیل ناکامی‌های مکرر خود در خاورمیانه و عدم دستیابی به اهدافش علیه ایران و‌ منزوی کردن کشورمان در منطقه و همچنین شکست در زمینه حل مشکلات داخلی خود به دنبال جبران شکست‌هایش از راه‌های دیگر و اعمال فشار بر جمهوری اسلامی است.


ظریف خطاب به دولت آمریكا: رویاپردازی را متوقف كنید
وزیر خارجه كشورمان به برخی اخبار حاكی از تلاش وزیر خارجه آمریكا برای ارائه طرحی حقوقی كه نشان دهد آمریكا هنوز عضوی از توافق هسته‌ای است، واكنش نشان داد.
به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف در پیامی توییتری نوشت: دو سال پیش، مایك پمپئو، وزیر امور خارجه آمریكا و رئیس او «توقف مشاركت آمریكا» در برجام را اعلام كردند و رویای این را در سر می‌پروراندند كه «فشار حداكثری» آنها ایران را به زانو در خواهد آورد. ظریف در ادامه نوشت: با توجه به شكست حقیرانه آن سیاست، او [پمپئو] اكنون می‌خواهد عضوی از برجام باشد. او افزود: رویاپردازی را متوقف كنید. ملت ایران همیشه درباره سرنوشتش تصمیم می‌گیرد.