ماجرای یک درد

فوت آسیه پناهی در فضای مجازی بازتاب‌های زیادی داشت

ماجرای یک درد

آسیه پناهی بانوی ۵۸ ساله کرمانشاهی، پس از تخریب منزلش در کرمانشاه، درگذشت. به گفته رکنا این بانو، بعد از تخریب آلونک و انتقال به کمپی در‌ کرمانشاه جان خود را از دست داده و اکنون جسد وی برای بررسی های تکمیلی در اختیار پزشکی قانونی قرار گرفته است. ماجرای تخریب خانه و سپس درگذشت آسیه پناهی بازتاب زیادی در شبکه‌های اجتماعی داشت که در ادامه تعدادی از آنها را می‌خوانیم:

نمایندگان چه گفتند؟
محمد رشیدی نماینده کرمانشاه
از چند روز قبل در تماس با مسؤولان استان و گروه‌های مردمی پیگیر ماجرای تاسف‌انگیز مرگ آسیه پناهی بوده‌ وگروهی را برای کشف تمامابعاد این اتفاق تلخ مامور کرده‌ام.با هرکس آگاهانه در این ماجرا نقش داشته برخورد جدی خواهد شد.

فاطمه قاسم‌پور نماینده تهران
متاسفانه قصوراتی در موضوع فوت غم‌انگیز آسیه پناهی رخ داده. این زن و باقی افراد محل، درگیر اختلافات دستگاهی بر سر زمین‌های آن منطقه بودند. قانونگذاری عدالت‌محور -که مورد تاکید آقاست- یعنی فرصتی برای احیای حقوق محرومین و جلوگیری از تکرار حوادث تلخ مشابه.

مجتبی رضاخواه نماینده تهران
 اصل ۳۱قانون اساسی تامین مسکن مردم و به‌خصوص افراد نیازمند را وظیفه دولت می‌داند.آسیه پناهی در اصل قربانی افرادی شد که مسکن مهر را مزخرف ‌دانسته و به جای تامین مسکن نیازمندان، مدهوش بوی نوی هواپیماهای تحویل نشده بودند! موضوع نحوه برخورد با حاشیه‌نشینان را از وزیر کشور پیگیری می‌کنم.

سیدنظام‌الدین موسوی نماینده تهران
قبلا هم نوشتم طبق اصل ۳۱قانون اساسی، داشتن مسکن متناسب با نیاز، حق هر فرد و خانواده ایرانی و دولت موظف به احقاق این حق است.تناقض یعنی دولت این اصل قانون اساسی را بی هیچ توضیح و پیگیری و پروایی تعطیل کند، اما اگر بی‌سرپناهی برای خود آلونکی ساخت، با بولدوزرتخریب شود.


ماموریم ومعذور؟
ماموران شهرداری کرمانشاه واقعا مامور بودند، باید وظیفه‌ای که داشتند را انجام می‌دادند، اما مامور و معذور بودن کافی نیست تا رفتاری صورت بگیرد که باعث رنجش دیگران شود. ماموران باید نحوه برخورد با متخلفان را یاد بگیرند، هرچند نباید فراموش کنیم برخورد هم لازم است که اگر این‌طور نباشد شاید هرکسی هر جایی که تکه زمینی پیدا کرد، بخواهد خانه‌ای را علم کند.
   محمد محمدی‌تبار: برخورد شهرداری محکوم شده و باید کسانی که این برخورد را با این مرحومه داشتند محاکمه شوند، اما قرار نیست هر کس توان مالی خرید خانه نداشت برود یک زمین را تصاحب کند و شبانه دیوار بکشد و ساخت و ساز کند و با داد و فریاد بگوید حقم را خوردند. داشتن عقل یا احساسات؛ مساله این است.
   حمیدرضا: شاید شما از ساز و کارهای اداری و اجرایی خبر نداشته باشید، مامورهایی که برای تخریب آلونک رفته بودن، دلشون راضی نبوده اما مجبور به انجام بودن، چون اگر به دستوری که بهشون داده شده، عمل نمی‌کردن، شاید خودشون توبیخ یا از کار بیکار میشدن. البته این دلیل برای رفتار خشنشون نیست.
   الیاس: درسته که مامور بودن و معذور و باید کارشان را انجام می‌دادن، آیا نباید همه ماموران‌شهرداری دوره‌هایی برای مشاوره روانی و برخورد مناسب در این موارد حساس داشته باشن؟



برخورد دوگانه با ویلای دختر وزیر و آلونک ۵ متری
  مجتبی: آسیه ، پناهی نداشت. شبنم در نعمت زاده شده بود. این یکی را خراب کردید و به آن یکی چقدر مهلت دادید؟!
  محمدرضا باقری: آسیه پناهی کلا پنج متر آلونک برای سرپناهش خلاف ساخت، خانم شبنم نعمت زاده ۱۰۱۲ متر خلاف در ویلایش در لواسان داشت. به هرکدام چقدر مهلت دادید؟
  میلاد گودرزی: معاون شهردار لواسان در توجیه عدم تخریب  ویلای دختر وزیر میگه اگه یه خراش اضافه روش بیفته، ازمون شکایت میکنن و پدرمونو درمیارن! ایشون الان به اتهام رشوه در بازداشته!آسیه پناهی نه می‌تونست از کسی شکایت کنه و نه مسؤولی رو بخره! فقط می‌تونست بگه «مگه این‌که از جنازه من رد بشید...»
  آسید: دادستانی کرمانشاه به پرونده آسیه پناهی با اتهام قتل و توسط بازپرس ویژه قتل رسیدگی می‌کند و ان‌شاءا... برخورد لازم با عوامل این حادثه تلخ صورت خواهد گرفت. فقط امیدوارم برخوردها به چند عامل دست‌پایین و میدانی شهرداری ختم نشود و مدیران مربوطه هم به اشد مجازات محکوم شوند.
  حاج حیدر: کاخِ غیرمجاز دختر وزیر را محترمانه، با تیشه و آجر به آجر تخریب کردند، ولی کوخِ پنج متری را با لودر بر سرِ پیرِزن خراب کردند.
«یک موی کوخ‌نشین بر آن کاخ‌نشین شرف دارد»
  عمار: +داداش چرا خونه اون بنده خدا رو خراب کردین؟ -غیرقانونی بود! ما ویلاهای میلیاردی رو هم همینطور خراب میکنیم. +اون میلیاردر چقدر از خراب شدن ویلاش آسیب می‌بینه؟ ولی اون پیرزن همه چیزش همون خونه خرابه بود. عدالت که همیشه برابر برخورد کردن نیس.
  علیرضا: خانه کپرنشینی آسیه پناهی  و ویلای لواسان دختر وزیر هر دو غیرمجاز ساخته شده اند... ولی هیچ چیزشان شبیه هم نیست موقعیت،اندازه،هزینه،نوع استفاده و مهم‌تر از همه عاقبت صاحبان‌شان پس از تخریب... می‌گویند برای هردو قانون اجرا شده؛ اما این کجا و آن کجا!
  زهرا کشوری: آلونک۱۲متری آسیه پناهی را با شهرک توریستی باستی هیلز لواسان مقایسه کنید. حجم تخلف یک زن بی‌پناه را با حجم تخلفی که در اراضی ملی افتاد. ماموران شهرداری کرمانشاه جان زن بی‌پناه را گرفتند، اما ماموران محیط‌زیست و جنگل‌ها جرات ورود به باستی‌‌هیلز‌ را ندارند!
  مهدی: ویلای غیرقانونی دختر وزیر بعد از مدت‌ها هنوز سرجاشه و فقط چهارتا کارگر نمای ساختمان را تخریب کردند!مقایسه کنید با جدیتی که در تخریب خانه‌ چند متری آسیه پناهی به کار رفته...
  محمد: مارا ببخش که ویلای شبنم نعمت‌زاده سه ساله هنوز کاشی‌هایش تخریب شده اما آلونک شما را در یک روز ویران کردند.
  حمید: حاشیه نشینی و کسب درآمد آسیه پناهی موضوع بی‌اهمیتی نیست و نباید گذاشت این اتفاقات مجدد تکرار بشه ولی جوری تخریب نکنید که فردا مامورین شهرداری هم مثل مامورین ناجا از انجام وظایفشون سرد بشن.
  حسین : کاش آن قاضی محترمی که بنا بر قانون حکم تخریب منزل #آسیه_پناهی و... را داد و آن مامورانی که آنطور با عجله و شدت برای تخریب رفتند، سری هم به ویلاسازی‌های لواسان، گرگان، اردبیل، شمال، طالقان، شهریار و... بزنند.
  محمود: اگر آسیه پناهی مادر وزیر یا دختر وزیر بود اونوقت سهمش از سیاست نه یک خانه(آلونک) بلکه زمین خواری و کوهخواری بود.
  مرتضی: ابطحی نماینده خمینی‌شهر اصفهان: ۴۰ خانه سازمانی مجلس توسط نمایندگان سابق مجلس (که الآن نماینده نیستند) تصرف شده است! این رو مقایسه کنید با تخریب آلونک آسیه پناهی توسط شهرداری کرمانشاه! اگر بمیریم رواست...