ایلام در آتش

ایلام در آتش

این روزها زاگرس دارد از تب می‌سوزد. جنگل‌هایش، خاکش و هوایش تب دارد و تکه‌تکه آتش گرفته و درحال سوختن است. از همان جنوب و جنگل‌های بوشهر و هرمزگان و منطقه حفاظت شده خائیز در خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد گرفته تا جنگل‌های مناطق غربی یعنی استان‌های کرمانشاه و ایلام. استان زاگرس نشین ایلام یک‌میلیون و 700 هزار هکتار از گستره دو میلیون هکتاری اش را اراضی طبیعی تشکیل می دهد که بیش از 642 هزار هکتار آن جنگل است و بخش عظیمی از درختان این جنگل‌ها نیز درختان بلوط هستند و البته هر سال در معرض هجمه آتش و آفت. در چند روز گذشته نیز در جنگل‌های منطقه له لار شهرستان بدره ایلام آتش سوزی رخ داد که پس از سه روز مهار شد و براساس شواهد و منابع محلی بیش از هزار  هکتار از مراتع و جنگل‌های این منطقه براثر آتش سوزی از بین رفت.

در یک دهه اخیر وجود ریزگردها  و خشکسالی‌های پی در پی لطمه زیادی به درختان همیشه سبز ایلام وارد کرده است. در طول این خشکسالی‌ها،  آفت‌ها درختان بلوط را در برگرفتند و باعث خشک شدن بسیاری از این درختان زیبا شدند. شرایط بلوط‌ها به حدی بغرنج بود که احیای جنگل‌های بلوط در دستور کار دولت قرار گرفت. گردهمایی‌ها و کنفرانس‌هایی برای این موضوع برگزار شد و یکباره موضوع جنگل‌های بلوط زاگرس در صدر اخبار قرار گرفت. هرچند این توجهات زودگذر و اقدامات صورت گرفته نیز دردی از بلوط‌ها دوا نکرد، طوری که هنوز هم این درختان با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند و باید به موارد خشکسالی و آفت، پدیده‌ای به نام آتش سوزی جنگل‌ها را نیز اضافه کرد که هر ساله مناطق زاگرس نشین با آن دست به گریبان هستند. براساس برآوردها ارزش مادی هر هکتار جنگل که دچار آتش‌سوزی می‌شود، حدود 600 میلیون تومان است که البته خسارت به خاک جنگل به هیچ عنوان قابل محاسبه نیست.
بیش از 90منطقه مستعد
مدیرکل منابع طبیعی استان ایلام نیز در این زمینه به جام جم‌ می‌گوید: امسال با توجه به افزایش پوشش گیاهی استان و گرمای پیش رو، بیش از ۹۰ منطقه مستعد آتش‌سوزی در استان ایلام شناسایی شده است.
رضا احمدی می افزاید: ۹۰ اکیپ مختلف این مناطق را به صورت شبانه‌روزی تحت پوشش قرار می‌دهند و گشت‌های موتوری، پیاده و ماشینی به طور مداوم در حال پایش اراضی ملی هستند.
وی آموزش نیروهای محلی، استفاده از ظرفیت شوراها و دهیاران و اطلاع‌رسانی به کشاورزان را از مهم‌ترین راهکارهای مقابله با حریق عنوان کرده و درمورد آتش‌سوزی اخیر شهرستان بدره نیز می گوید: با تلاش نیروی مردمی و منابع طبیعی، آتش‌سوزی در جنگل‌های شهرستان بدره مهار شده است.
بالگرد کارایی ندارد
مدیر روابط عمومی اداره منابع طبیعی وآبخیزداری استان ایلام  نیز از تمهیدات لازم برای مهار آتش سوزی‌ها در سطح جنگل‌های استان خبر داده و می‌گوید: چون عرصه جنگل و منابع طبیعی به نسبت جمعیت بسیار زیاد است، در نتیجه تعداد نیروها برای اطفای حریق کافی نیست و خاموش کردن آتش نیازمند همکاری مردم است.
علیرضا صابری در خصوص لزوم تجهیز یگان حفاظت منابع طبیعی به بالگرد اطفای حریق می‌گوید: آشیانه بالگرد ساخته شده و نامه‌نگاری‌هایی با مسؤولان ذی‌ربط انجام داده‌ایم که قرار است بزودی بالگرد اطفای حریق به ایلام اختصاص یابد، گرچه بالگرد در ایلام کارایی چندانی ندارد، چون ایلام دارای مناطق صعب‌العبور فراوانی است و بالگرد مجبود است افراد را در منطقه ای که توانایی فرود دارد، پیاده کند و بقیه راه باید پیاده روی طی کنند که مسافت کمی نیست.
مجازات سخت
مدیر روابط عمومی اداره منابع طبیعی وآبخیزداری استان ایلام  از مجازات سخت برای عاملان آتش‌سوزی‌های عمدی هم خبر داده و می‌افزاید: کسانی که آتش سوزی عمدی انجام دهند به دادستانی معرفی می‌شوند و جریمه‌های سنگین نقدی و همچنین زندان در انتظار این افراد است.
به گفته وی، شروع آتش سوزی‌ها هر ساله  از اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد است که به خاطر خشکی  و گرمای هوا و روشن کردن آتش توسط مسافران و گردشگران  رخ می دهد.
صابری در مورد خسارات آتش‌سوزی‌های سال گذشته نیز یادآور می شود: سال گذشته به نسبت استان‌های دیگر سطح آتش‌سوزی‌ها و خسارات وارده در ایلام کمتر رخ داد، چون اقدامات پیشگیرانه انجام شده بود. با این حال بیشترین وقوع آتش سوزی‌ها در مناطق حاشیه ایلام، ارکوازی و بولی رخ داد و مناطق شیروان، باباشمس، زنگوان، چرداول و ایوان نیز بیشتر از بقیه مناطق در معرض آتش سوزی هستند.
تجهیزات نداریم
اکبری، یکی از شهروندان ایلامی، صعب العبور بودن مناطق ایلام را دلیل طولانی شدن مهار آتش سوزی می‌داند.
وی که  هر سال  داوطلبانه به کمک نیروهای اطفای حریق می رود و به گفته خودش تا به حال چند بار بر‌اثر خاموش کردن آتش در مناطق مختلف ایلام دچار سوختگی‌هایی سطحی شده است، به جام جم می‌گوید: برخی مناطق ایلام غیرقابل دسترس هستند و رسیدن به این مناطق ساعت‌ها زمان می برد و گرمای هوا و نبود تجهیزات کافی نیز مزید بر علت شده و ممکن است خاموش‌کردن آتش روزها زمان ببرد.
به گفته وی، اما در صورت وجود چند بالگرد اطفای حریق، انتقال نیرو و تجهیزات به این مناطق زودتر صورت می‌گیرد و درختان و حیوانات کمتری طعمه حریق خواهند شد.