بازگشت پروانه به پیله

فیلم «شنای پروانه» دیروز در اقدامی ناگهانی از اکران خود در سینماهای کشور انصراف داد

بازگشت پروانه به پیله




فیلم شنای پروانه هنگام اکران نیز یک‌بار انصراف داد و بعد از گذشت چند روز بازگشایی سینما، پذیرفت که وارد چرخه اکران شود. امتیازی که فقط به بهترین فیلم از نگاه تماشاگران در جشنواره فجر اختصاص یافت. با وجود این، تهیه‌کننده این فیلم شب‌گذشته یکباره تصمیم گرفت از اکران خارج شود، اقدامی که با عنوان «کمک به جامعه پزشکان» مطرح شد.
رسول‌ صدرعاملی، تهیه‌کننده فیلم در این باره گفته است ما در حال رایزنی با وزارت بهداشت بودیم تا شرایطی فراهم کنیم کادر درمانی بیمارستان‌های درگیر با کرونا به دعوت ما رایگان به تماشای فیلم بنشینند و حالا با شرایط پیش آمده به گونه‌ای شده که بهتر دیدیم توقف نمایش فیلم را به آنها تقدیم کنیم و امیدوار باشیم در اکران مجدد، این مدافعان سلامت این‌قدر فراغت داشته‌باشند و سرشان خلوت شده‌باشد که با آرامش به دیدن فیلم بیایند.
منتظر می‌مانیم تا وقتی این ویروس کنترل شد و امنیت خاطر برای تماشاگران به وجود آمد، اکران مجدد فیلم را در سراسر کشور فراهم ‌کنیم که امیدوارم این فرصت بعد از دهه اول محرم پیش بیاید.
این تصمیم موجب ایجاد چند سؤال از تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار فیلم می‌شود: اول این‌که آیا غیر از این است که هنگام اکران فیلم این ویروس نیز در حال قربانی گرفتن بود؟ پس چرا یکباره دیشب متوجه شدید کرونایی وجود دارد؟
دوم این‌که اگر واقعا مشکل مالی و فروش فیلم در میان نیست، چرا با وجود ادعای علاقه‌مندی نسبت به مردم، فیلم را در اکران آنلاین پخش نمی‌کنید تا هم خیال پزشکان راحت باشد و هم مردم در خانه‌های خود فیلم را تماشا کنند و از دیدن آن لذت ببرند؟
اکران آنلاین با فیلم ابراهیم حاتمی‌کیا آغاز شد که از همان ابتدا با حملاتی مواجه شد مبنی بر این‌که فیلم با سرمایه دولتی ساخته‌شده که توانسته اکران آنلاین شود؛آیا شنای پروانه که سرمایه‌گذار آن در چند فیلم دیگر نقش سرمایه‌گذار را داشته‌است و دارد از اکران آنلاین این همه واهمه دارد؟
اگر دلسوزی برای پزشکان، مردم و کمک به سینمای کشور برای صاحبان فیلم مهم است ضمن آن‌که حضور در سالن سینما در کنار رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌تواند کم‌خطر باشد، اکران آنلاین نیز بستری مناسب برای نمایش فیلم است.
این در حالی است که دبیر شورای صنفی نمایش بعد از انتشار خبر انصراف شنای پروانه از اکران، گفته است: توصیه ما به سازندگان فیلم «شنای پروانه» ادامه اکران است، چون درغیراین صورت نظم سینما به هم می‌ریزد. مرتضی شایسته افزود: برای این اتفاق با شورای صنفی نمایش هماهنگی صورت نگرفته و توصیه روز گذشته (۲۲ تیرماه) ما هم در شورا به آقای صدرعاملی (تهیه‌کننده فیلم)، ادامه اکران بود. این مطابق قانون نیست که هر کسی شرایط را آن‌طور که خودش مناسب ندید، تصمیم بگیرد فیلمش را از پرده پایین بکشد. این کار نظم سینما را به هم می‌ریزد.
اما سؤال آخر از شورای صنفی نمایش و خانه سینما این است که آیا فیلم از اکران ششماهه خود طبق قانونی که در نظام‌نامه اکران وجود دارد  و بر آن تصریح شد، محروم می‌شود؟ آیا برخورد با تهیه‌کننده این فیلم مانند دیگر صاحبان آثاری که با آنان برخورد می‌شود، خواهد بود؟