نقش مهم رسانه در افزایش امنیت جامعه

نقش مهم رسانه در افزایش امنیت جامعه


  در جوامع کنونی، امنیت امر بنیادی و مهمی است که پایه و اساس پیشرفت و توسعه جامعه در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی به حساب می‌آید . هر چند به دست آوردن آن برای یک جامعه سخت است، در عین حال به راحتی و با کوچک‌ترین اشتباه ممکن است از بین برود و تمام داشته‌های یک ملت را بر باد دهد.
در دنیای امروز که رسانه‌ها نقش مهم و اساسی در انتقال اطلاعات و اخبار دارند، هرگونه اطلاعات منفی و مثبت می‌تواند نقشی تعیین‌کننده‌ در ثبات جامعه ایفا کند. حتی لحن رسانه‌ها تأثیرات بلند‌مدت یا کوتاه‌مدت خاص خود را بر افکار‌عمومی خواهد گذاشت. به‌طور کلی رسانه‌ها می‌توانند کارکردی امنیت‌ساز داشته و در برقراری امنیت اجتماعی و ایجاد یکپارچگی و هماهنگی اجتماعی و وجدان جمعی مؤثر باشند. نحوه برخورد رسانه‌ها با مسائل و بازتاب آن می‌تواند تأثیرات مثبت و منفی خاص خود را همراه داشته‌باشد، به این صورت هم می‌تواند نظم ، یکپارچگی و هماهنگی یک جامعه را هدف قرار دهد و در امنیت آن اخلال ایجاد کند و هم به همبستگی و همکاری و مشارکت هر چه بیشتر نهادها، سازمان‌ها و شهروندان در حل مسائل و اختلافات احتمالی کمکی شایان کند. رسانه‌ها قدرت آن را دارند تا با توجه به هدف خود، اخبار را پایش و با در‌نظر‌گرفتن سیاست‌های خاص خود یا اهداف جامعه و کشوری که در آن زندگی می‌کنند، اطلاع‌رسانی کنند.
از کارکردهای اجتماعی رسانه می‌توان به نظارت بر محیط و مربوط کردن بخش‌های مختلف جامعه به یکدیگر در جهت عکس‌العمل مناسب به محیط اشاره کرد. رسانه‌ها می‌توانند در اوضاع کنونی در نقش ادغام کننده و حافظ ارزش‌های مشترک در جامعه، کاهش‌دهنده تشنج‌ها و تنش‌های اجتماعی، بسیج‌کننده یا توصیه‌کننده ظاهر شوند و از این طریق برای بهبود اوضاع کشور به‌خصوص فرهنگ‌سازی، نقشی ویژه‌ ایفا کنند.
به‌طور مثال رسانه‌ها می‌توانند در خصوص شیوع ویروس کرونا به‌طور پیوسته و مفید، جدیدترین و کاربردی ترین اخبار و اطلاعات را در دسترس عموم قرار دهند و در نقش توصیه کننده، شهروندان را به رعایت حداکثری بهداشت و همچنین پرهیز از کارهایی که باعث شیوع هر چه بیشتر و انتقال بیماری می‌شود، دعوت کنند. همچنین می‌توانند در نقش کاهش‌دهنده تنش‌ها و تشنج‌های اجتماعی، وضعیت اقتصادی و فشار دشمن متخاصم را به خوبی برای افکار عمومی تشریح کرده و مردم را به همکاری و تعاون در راستای حفظ ارزش پول ملی و پرهیز از خرید بدون دلیل ارز و طلا و حمایت همه‌جانبه از تولیدات ملی دعوت کنند و تک‌تک افراد جامعه را مجاب سازند تا همسو با منافع مشترک شهروندان و اقتصاد کشور، خصوصا در حوزه تولیدات داخلی گام بر دارند.