نسخه Pdf

رادیــو گــرم‌تــر است!

گفت‌وگو با زهره‌سادات هاشمی، گوینده​ و مجری با​سابقه رادیو و تلویزیون

رادیــو گــرم‌تــر است!

زهره​سادات هاشمی، گوینده رادیو و مجری برنامه‌های تلویزیونی است که به عنوان «اولین زن گزارشگر فوتبال در ایران» شناخته می‌شود. علاوه بر این او در سال‌های اخیر سابقه حضور در باشگاه رادیویی جوان را به عنوان مدیر در کارنامه دارد. هاشمی برای اولین​بار به عنوان یک مجری و گزارشگر زن، از تلویزیون برای پوشش حضور ورزشکاران زن در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ انتخاب و به جاکارتا اعزام شد و از این جهات می‌شود گفت که بانوی اولین‌ها در رادیو است. گفت‌وگوهای چالشی خانم هاشمی در میان مخاطبان رادیو مشهور است و خیلی‌ها صدای او را بهتر از تصویرش می‌شناسند. البته هاشمی در سال‌های اخیر به شکل فعال‌تری در تلویزیون فعالیت می‌کند و در حال حاضر به عنوان مجری برنامه صبح شبکه سه «سلام صبح بخیر» فعالیت می‌کند. به سراغ خانم هاشمی رفتیم تا با توجه به سوابقش در رادیو و تلویزیون در روز صداوسیما با او به گفت‌وگو بپردازیم.

صادق پریدی خبرنگار

 در ابتدا از چگونگی ورودتان به سازمان صداوسیما و این​که چند سال است در رادیو فعالیت دارید، بگویید؟
دی​ماه سال ۱۳۷۴ کارم را در صدای مرکز خراسان به​عنوان بازیگر نمایش رادیویی آغاز و بعد از آن کار گزارشگری را شروع کردم؛ به​طور همزمان هم، در سیمای مرکز خراسان به عنوان منشی صحنه و دستیار کارگردان حضور داشتم. در سال ۱۳۷۶ به تهران آمدم و با برنامه «نیمرخ» در گروه کودک شبکه یک کارم را آغاز کردم و همزمان در گروه اجتماعی شبکه ۳ هم حضور داشتم. در تابستان ۱۳۷۷ تست دادم و گوینده رادیوجوان شدم و تا اردیبهشت۱۳۹۰ در رادیو حضور داشتم. می توان گفت از سال ۱۳۷۷ تا ۱۳۸۷ به عنوان گوینده در رادیو فعالیت داشتم و از دی ماه ۱۳۸۷ تا سال۱۳۹۰ به​عنوان مدیر باشگاه رادیویی جوان در این عرصه فعال بودم و پس از آن استعفا دادم و برای همیشه خودم را به تلویزیون منتقل کردم.
 در حال حاضر هم در رادیو فعالیتی دارید؟
بله؛ سال ۱۳۹۷ به رادیو رفتم و اجرای برنامه «چراغ» را در رادیو تهران بر​عهده گرفتم و در حال حاضر هم داور دو بخش جشنواره​های رادیو هستم.
 در حال حاضر، مخاطبان رادیو اکثرا قشری هستند که بیشتر در زمان رانندگی به رادیو گوش می‌دهند، این موضوع از کجا نشأت می​گیرد و چرا به نظر می‌رسد رادیو نسبت به قبل، ریزش مخاطب داشته است؟
زمانی که وارد رادیو جوان شدم، این رسانه همچنان مخاطب جدی داشت و حتی من هم از مخاطبان خیلی جدی آن بودم. در آن زمان رادیو جوان مخاطبان بسیار جدی و متعصبی داشت و در دوره‌ای تعداد مخاطبانش حتی با تعداد مخاطبان یک شبکه تلویزیونی هم برابری می‌کرد، به​طوری که در جشن​های رادیویی افراد نامدار و بزرگی حضور پیدا می‌کردند. اما 
به​طور کلی، من هم که بخش زیادی از عمرم را در رادیو سپری کردم، مانند بسیاری از مردم، رادیو را 
به صورت گذری گوش می​دهم.
 چرا این اتفاق افتاده؟  ذائقه مردم عوض شده یا ما در بخش​هایی ضعف‌هایی داشتیم که مخاطب را از فضای رادیو دور کرده است؟
هردو؛ به نظرم کیفیت​ها طی زمان کم شده است و تعداد افراد اثرگذار رادیو هر روز کمتر می​شود. این مسأله مختص رادیو فقط نیست و در تلویزیون هم این موضوع اتفاق می​افتد. ما شرایط ورودی​مان برای افراد رسانه مثل سابق سختگیرانه نیست و آدم​ها برای این​که وارد این فضا شوند و در رسانه پخته شوند، مثل سابق سختی نمی​کشند. یکی دیگر از دلایلی که شاید باعث ایجاد فضای فعلی شده،  این است که متاسفانه برنامه‌سازان متخصص و قدرتمند در رادیو و تلویزیون کم  داریم.
 به نظر شما، این موضوع کم شدن مخاطبان رادیو، مربوط به ذائقه مردم است؟ 
ذائقه مردم را چه چیزی شکل می‌دهد؟ رسانه​هایی که در دسترس آنهاست. یک زمانی رادیو و تلویزیون اثرگذار بود، به این دلیل که رقیبی نداشت و سلطان رسانه در کشور رادیو و تلویزیون بود؛ در حال حاضر به قدری تنوع و تکثر در رسانه​های جهان وجود دارد که هر فردی می‌تواند در فضای مجازی رسانه خودش باشد. فکر می​کنم این موضوعات ما را 
عقب‌انداخته است. در​نهایت فکر می​کنم رادیو باز هم در شرایط فعلی از تلویزیون قوی​تر ظاهر شده است.
 بسیاری از افراد از رادیو به عنوان زمین خاکی‌ای نام می‌برند که می​تواند در حوزه​های مختلف افراد را قوی کند. این موضوع در حالی مطرح می​شود که رادیو منابع مالی آنچنانی‌ای ندارد و بسیاری از افراد با وجود نداشتن منابع مالی زیاد در آن ماندگار می​شوند، دلیل این موضوع چیست؟
رادیو رسانه​ای گرم است و چون میزان شهرت آن کم است، باید آدم قوی​تر و بامحتواتری باشی تا بتوانی خودت را نشان دهی؛ ضمن این​که تنوع اجرا در رادیو برای یک گوینده خیلی بیشتر از تنوع اجرا در تلویزیون است و شما ممکن است یک روز برنامه اقتصادی را اجرا کنی و سال بعد یک برنامه معارفی داشته باشی، بنابراین اطلاعات خرده​ریز طی زمان در اختیار فرد قرار می‌گیرد و تو را تبدیل به یک اقیانوس به عمق ۵سانتی​متر می‌کند که این اتفاق در تلویزیون نمی‌افتد، چون در اکثر​ برنامه​های تلویزیون محتوا تخصصی‌تر است یا برنامه‌ها زیرمجموعه سرگرمی هستند. همین موضوعات و پخته​شدن​ها در رادیو باعث پاگیر شدن بسیاری از افراد اهل مطالعه و پژوهش می‌شود و شما اگر با فردی که فعالیت در هر دو فضا را تجربه کرده است صحبت کنید، علاقه​اش به رادیو بیشتر از تلویزیون خواهد بود.
 با توجه به این توصیفات، تعریف​تان از رادیو چیست؟
رسانه​ای دوست​داشتنی که فرد گوینده و مجری در پشت میکروفن آن خود واقعی‌اش را نشان می​دهد که شاید جلوی دوربین تلویزیون این​گونه نباشد. در رادیو بیشتر خود واقعی​ات هستی و بنابراین مخاطب تو را بیشتر در آغوش می​گیرد، در تلویزیون یک سری بایدها و نبایدهای تصویری وجود دارد و باید حواست به ظواهر هم باشد که در رادیو به این صورت نیست و تمام حواس مجری و گوینده به کارش و محتواست و برای همین است که رادیو گرم​تر و دوست​داشتنی ​تر است.
 با توجه به حضور شما در هر دوی این رسانه​ها؛ درباره تعامل با مخاطبان در رادیو و تلویزیون و تفاوت این دو رسانه در این امرهم برای​مان بگویید؟
در رادیو ارتباط خیلی نزدیک‌تر است و ما پیامک​های مخاطبان و صدای آنها را بلافاصله می​توانیم ببینیم و بشنویم ولی در بیشتر برنامه​های تلویزیونی این اتفاق نمی​افتد و به همین دلیل است که افراد با رادیو تعامل بیشتری دارند. البته این بخشی از ویژگی تلویزیون است و شاید تفاوت جدی این دو رسانه در همین باشد.
​​​​​​​
آینده رادیو را چگونه می‌بینید؟
اگر همین عصاره قدیمی و غنی که در رادیو و تلویزیون مانده است را مواظبت کنیم و حواسمان به آنها باشد و منابع انسانی استخوان​دار خود را حفظ کنیم تا بتوانند برای مخاطب واقعی برنامه بسازند، به نظر من هنوز رادیو و تلویزیون ما برای شنیده شدن و دیده شدن خیلی فرصت دارد و باید از این شرایط استفاده کرد.
ضمیمه کلیک