لبنان مستعمره نیست آقای مکرون!

واکنش یک نماینده پارلمان لبنان به اظهارات مداخله‌جویانه رئیس‌جمهور فرانسه

لبنان مستعمره نیست آقای مکرون!

سفر اخیر امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه به بیروت ، مولد تحلیل‌های گوناگونی در فضای سیاسی لبنان بوده است. تحلیلگران معتقدند جریان‌های ضد مقاومت در غرب و داخل لبنان و رژیم صهیونیستی، قصد دارند از فضای به وجود آمده در راستای خلع سلاح مقاومت استفاده کنند. با این حال، سخنرانی اخیر سید حسن نصرا... نشان داد جریان مقاومت لبنان ضمن استقبال از کمک‌هایی که در راستای بازسازی این کشور صورت می‌گیرد، رصد هوشمندانه‌ای نسبت به تحرکات دشمنان داشته و مواضع سیاستمداران غربی را کاملا زیر نظر دارد. در این خصوص گفت‌وگویی با ولید سکریه، نماینده پارلمان لبنان انجام داده‌ایم که از نظرتان می‌گذرد:

لبنان وارد مرحله پیچیده‌ای شده و انفجار در بندر بیروت، به زیرساخت‌های اقتصادی این کشور آسیب وارد کرده است. نظر شما در این خصوص چیست؟
شکی وجود ندارد که انفجار در بندر بیروت، حادثه‌ای بسیار تلخ و بی‌سابقه در تاریخ لبنان محسوب می‌شود. این انفجار، آسیب زیادی به لبنان وارد ساخته و مردم بسیاری نیز در غم از دست دادن عزیزانشان به سوگ نشسته‌اند. آوارگی صدها هزار شهروند لبنانی ساکن بیروت، مساله دیگری است که نمی‌توان این مساله را نادیده انگاشت. در هر حال، لازم است ابعاد و جزئیات حادثه انفجار در بیروت مشخص شود. قبل از این فاجعه، شاهد بودیم که آمریکا و متحدان آن، چگونه ملت لبنان را تحریم کرده و فشار اقتصادی سختی را به کشورمان وارد ساختند. در حال حاضر نیز آمریکا، رژیم صهیونیستی و متحدان آنها قصد دارند از فضای آشفته به‌وجود آمده در راستای منافع خود استفاده کنند. بنابراین، باید با آگاهی و آمادگی این بازی خطرناک را رصد کرد.
طی روزهای اخیر و خصوصا پس از سفر رئیس‌جمهور فرانسه به بیروت، بازیگران غربی تاکید دارند باید به‌صورت هم‌زمان روی روند بازسازی لبنان و روند سیاسی این کشور نظارت و مدیریت داشته باشند! نظر شما در این خصوص چیست؟
لبنان مستعمره کشورهای غربی نیست که آنها بخواهند این‌گونه در مورد آن سخن بگویند. لبنان کشوری نماد مقاومت است و بارها نقشه‌های مشترک غرب و رژیم صهیونیستی را ناکام گذاشته است. هدف بازیگران غربی، خلع سلاح مقاومت است. این در حالی است که سلاح مقاومت ضامن بقا و امنیت در لبنان است. سلاح مقاومت اکنون نیز تضمین‌کننده بازسازی لبنان و گذار از وضعیت موجود است. ما به این سلاح احتیاج داریم تا شاهد تسلط بیگانگان بر کشورمان نباشیم. نگاه کشورهای غربی به لبنان از ابتدا مشخص بوده است. آنها درصددند لبنان را به محلی برای مانور صهیونیست‌ها تبدیل کنند اما در این مسیر به‌سختی شکست خورده و در آینده نیز شکست خواهند خورد. سلاح و آگاهی و هوشیاری مقاومت، سدی در برابر اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت دشمنان لبنان بوده است. آغوش لبنان روی همگان باز است اما اجازه نمی‌دهیم کسی بخواهد برای مناسبات سیاسی کشورمان و خصوصا سلاح مقاومت تعیین تکلیف کند. تکلیف سلاح مقاومت مشخص است. این سلاح مانده است و در آینده نیز خواهد ماند و امنیت و استقلال کشورمان را تضمین خواهد کرد.
میان تلاش‌های غرب و رژیم صهیونیستی در اعمال فشار اقتصادی و سیاسی بر مردم لبنان و فاجعه اخیر در بندر بیروت چه ارتباطی وجود دارد؟
همان‌طور که اشاره شد، دشمنی غرب و رژیم صهیونیستی علیه ملت لبنان کاملا مسبوق به سابقه بوده است. آنها بارها تلاش کرده‌اند تا مقاومت را با ایجاد فتنه‌های داخلی در لبنان از بین ببرند. آنها سخت‌ترین فشارها را علیه حزب‌ا... و مردم لبنان به‌وجود آوردند اما با مقاومت موثر حزب‌ا... و حامیان آن مواجه شدند. در تازه‌ترین این موارد، دولت آمریکا عزم خود را جزم کرده بود تا با حمایت بازیگران غربی، رژیم صهیونیستی و مهره‌های منطقه‌ای واشنگتن، شکست سختی را به جریان حامی مقاومت در انتخابات پارلمانی سال 2018 وارد کند اما در این مسیر به شدت ناکام ماند. حزب‌ا... و حامیان آن در انتخابات پیروز شدند و توطئه‌های غرب و رژیم صهیونیستی را ناکام گذاشتند. لبنان به‌دلیل تسلط بر سرزمین‌های اشغالی، در مرکز توفان قرار گرفته است. این در حالی است که تامین امنیت رژیم صهیونیستی، از اهمیت ویژه‌ای برای آمریکا و متحدانش برخوردار است. جریان مقاومت، به کابوس آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه تبدیل شده است. در حال حاضر نیز کشورهای غربی درصددند با حضور سریع در فضای داخلی لبنان، خود را میدان‌دار بازسازی کشورمان نشان دهند. آنها نگرانند تا نگاه به شرق در حوزه سیاست خارجی و اقتصاد لبنان، تبلور پیدا کند. آمریکا و متحدانش اساسا قصد دارند مانع از شکل‌گیری روابط اقتصادی میان بیروت و پکن شوند. یکی از اصلی‌ترین دلایل تعجیل آمریکا و دولت‌های غربی برای اظهارنظر و ورود به فضای زیرساختی و اقتصادی لبنان پس از وقوع انفجار اخیر، همین مساله است.در هر حال، سلاح مقاومت و همه ظرفیت‌های حزب‌ا...، این‌بار نیز مانند همیشه ضامن ثبات و بازسازی لبنان خواهد بود. این موضوع، در سخنرانی اخیر سیدحسن نصرا...، دبیرکل حزب‌ا... نیز مورد تاکید قرار گرفته است.