چهره 3بعدی رافائل طراحی شد

تردیدهایی که درباره محل دفن نقاش عصر رنسانس وجود داشت، باعث شد چهره او بازسازی شود

چهره 3بعدی رافائل طراحی شد



رافائل سانتسیو که به نام رافائل شناخته می شود، حدود ۵۰۰ سال پیش از دنیا رفته و سال‌‌هاست درباره محل دفن او تردیدهایی وجود دارد. به منظور برطرف شدن این تردید کارشناسان هنری و مدل‌سازان دست به کار شده‌اند و تصویر سه‌بعدی چهره او را بازسازی کرده‌اند.آنها شاید بتوانند با مقایسه این مدل سه بعدی  با نقاشی‌هایی که این هنرمند از چهره خودش کشیده یا دیگران از او کشیده‌اند به معمای چندین ساله مدفن این هنرمند پایان بدهند.  رافائل، نقاش و معمار نامدار ایتالیایی در کنار لئوناردو داوینچی و میکل‌آنژ از مهم‌ترین هنرمندان رنسانس به شمار می‌رود که سال ۱۵۲۰ میلادی و در ۳۷ سالگی درگذشت. در تمام این سال‌ها مقبره‌ای در پانتئون به عنوان محل دفن این هنرمند شناخته شده  و در قرن 19میلادی نمونه‌ای مصنوعی با توجه به جمجمه رافائل ساخته شده است. با این حال کارشناسان از این موضوع که بقایای دفن شده در معبد پانتئون به رافائل تعلق داشته باشد، اطمینان نداشتند.حالا ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه نوشته دانشمندان دانشگاه تورورگاتا در رم به مناسبت پانصدمین سالگرد درگذشت این هنرمند با کمک نسخه‌های مصنوعی بقایای جسد منسوب به رافائل، به بازسازی تصویر سه بعدی از چهره این هنرمند اقدام کردند که در نتیجه تصویری مشابه خودنگاره‌های رافائل و پرتره‌هایی که توسط سایر نقاشان همدوره این هنرمند خلق شده بودند، به دست آمد.
 یکی از کارشناسان حاضر در این پروژه  گفته با این که تصویر به دست آمده فقط ۸۰ درصد چهره اصلی رافائل را نشان می‌دهد، اما شکی نیست که این بقایا به هیچ یک از شاگردان این هنرمند تعلق ندارد و احتمال این‌که فرد دیگری تا این حد به رافائل شباهت داشته باشد، بسیار کم است.
همین که کارشناسان هنری دست به کار شده‌اند تا درباره مدفن رافائل یقین حاصل کنند، گواه وجود موثر او به عنوان یک هنرمند است، اما بد نیست این را هم بدانید این نقاش و معمار ایتالیایی بیشتر زمانش را صرف خلق آثار هنری به سفارش پاپ‌ آن دوره می‌کرد که در نتیجه چندین تالار نقاشی شده در واتیکان در کارنامه وی ثبت شده است.  همچنین بخشی از شهرت  رافائل به خلق پرتره‌های چشم‌نواز و ظریف برمی‌گردد که سبب شده نامش در رده هنرمندان بزرگی همچون  لئوناردو داوینچی  و  میکل آنژ قرار بگیرد.