نسخه Pdf

دوستی با غول‌ها!

دوستی با غول‌ها!

سفر چیز غریبی‌ است! تغییری است در دایره زندگی روزمره‌مان و خارج شدن از محدوده امنی كه این روزمرگی برای ما ایجاد كرده است. خروج از این دایره و زدن به دل ناشناخته‌ها و دنیایی كه برای‌مان تازگی دارد، خوشایند نیست، ولی اگر این كار را بكنیم، دنیای سفر به دنیای جدید ما تبدیل می‌شود و آن‌وقت است كه بازگشت به خانه برای‌مان سخت می‌شود. البته همه‌ سفرها بیرونی نیستند. سفر حتما جا‌به‌جایی از یك نقطه زمین به نقطه دیگر نیست. گاهی سفرها درونی هستند، جا‌به‌جایی از سطح به عمق وجود خودمان و بزرگ‌ترین سوغاتی كه می‌توان از چنین سفرهایی به دست آورد، كشف بیشتر خویشتن است. Roki بازی مستقلی است كه می‌خواهد با كمك تصویرسازی‌هایی بر پایه افسانه‌ها و فولكلورهای اسكاندیناوی چنین تجربه‌ای را به ما القا كند. برای پیدا كردن از دست داده‌ها، گاهی بهتر است درون خودمان را جست‌وجو كنیم.

مجید رحمانی / طراح مرحله بازی

   از ناخودآگاه تا خودآگاه
روایت Roki بر اساس یك موضوع مشخص است و آن پیچیدگی‌های عشق خانوادگی است. در بستر این موضوع است كه دخترك مو قرمزی به اسم Tove كه شخصیت اصلی داستان است به‌دلیل یافتن پاسخی برای دورافتادگی و جدا ماندن از خانواده‌اش است. هر شخصیتی كه در بستر این موضوع با آن مواجه می‌شوید، به نوعی ربطی به خانواده دارد. بعضی از این ارتباط‌ها آشكار و عیان و بعضی دیگر ظریف و مخفی هستند. هر‌كدام از شخصیت‌ها جذابیت خاص خود را دارند، از نظر بصری خاص و جالب طراحی شده‌اند و البته دغدغه‌ها و دردهای خود را هم به دوش می‌كشند. شما در نقش Tove قدم به درون جنگل گسترده و برف‌گرفته دنیای درون می‌گذارید، جایی كه جنگل همچون ناخودآگاه برای‌مان ناشناخته و عجیب است و تنها در خلال این بستر است كه با موجودات عجیب و بعضا هیولا مانندی مواجه می‌شویم كه ابتدا ترسناك به نظر می‌رسند، ولی همگی دوستان و متحدان ما هستند. با كمك كردن به هر كدام از آنها كه در قالب پازل‌های گیم‌پلی اتفاق می‌افتند، در عوض آنها نیز به جبران این لطف بخشی از معمای جدا و دور افتادن شخصیت اصلی از خانواده‌اش را پاسخ می‌گویند. 
   معمایی برای رهیافت به درون
Roki یك بازی ماجرایی است به این معنی كه اساس گیم‌پلی آن بر مبنای گشتن در محیط، حل كردن معماها و پیدا كردن اطلاعات و آیتم‌ها در طول بازی است. در حالی كه بیشتر معماهای بازی را سر راست و بدون دردسر حل خواهید كرد، اما تعدادی معما نیز وجود دارد كه نیاز به استراحت، فكر كردن و جست‌وجوی محیط به منظور یافتن اطلاعاتی برای كمك به حل معما دارند. مثل بسیاری از بازی‌های هم سبك، در اینجا نیز دكمه‌ای وجود دارد كه با فشردن آن تمام اجزایی از محیط كه می‌توانید با آنها تعامل داشته باشید پررنگ شده و به‌این‌ترتیب می‌توانید دریابید چه‌چیزهایی را حواس‌تان نبوده و از دست داده‌اید و با چه چیزهایی تعامل كرده و دیگر نیاز نیست سراغ‌شان بروید. علاوه بر این، ویژگی دیگری كه به شما در حل معماها كمك می‌كند دفترچه‌ای است كه Tove همراه خود دارد و اتفاقات مهم، محیط‌ها و اطلاعات آیتم‌هایی را كه به دست آورده در آن ثبت می‌كند. آیتم‌ها نیز به‌طور كلی دو گروه هستند، آنهایی كه روند قصه را جلو می‌برند و آنهایی كه صرفا برای كلكسیون دوست‌ها بوده و جنبه اچیومنت دارند. 
از ضعف‌های اصلی گیم‌پلی بازی این‌است كه با وجود راهنمایی‌ها، اما گاهی پیش می‌آید كه نمی‌دانید نقطه بعدی كجاست و باید چه كار كنید یا كجا بروید. نتیجه آن گشتن بیشتر در محیط و احتمالا پیدا كردن آیتم‌های بیشتر است، ولی نمی‌توان منكر آن شد كه این لحظات كه زمان‌شان هم زیاد طول نمی‌كشد به تجربه‌ افرادی كه می‌خواهند سر راست خط داستان را طی كنند، آسیب زده و به اجبار آنها را به جست‌وجوی محیط وادار‌می‌كند. 
   در یك نگاه
صداگذاری و موسیقی بازی استثنایی است و به هرچه بیشتر غوطه‌ور شدن شما در دنیای خاص و جذاب بازی كمك فراوانی می‌كند. گاهی اوقات بازی كارتونی و شاد و گاهی خشن و بزرگسالانه به نظر می‌رسد، اما در نهایت در انتهای بازی مخاطب به فراخور خودش می‌تواند پیام بازی را دریافت كرده و آن را به زندگی شخصی خود گسترش دهد. شخصیت‌ها، دنیا و تجربه‌ای كه از Roki برای‌تان خواهد ماند، آموزنده و خاص خواهد بود.