نسخه Pdf

بدون دخالت دست

با بهترین شارژرهای بی‌سیم بازار آشنا شوید

بدون دخالت دست

شارژرهای موبایل از آخرین وسایلی بودند كه وارد عصر «بی‌سیم» شدند، هرچند دلیل این تاخیر، تنبلی یا عدم‌احساس نیاز سازندگان یا نداشتن توجیه اقتصادی و ترس از استقبال سرد كاربران نبود. آنچه باعث این تاخیر طولانی در توسعه فناوری شارژر بی‌سیم شده، پیچیدگی‌های متعدد فنی و به‌خصوص دشواری انتقال سریع انرژی بدون استفاده از رابط‌های فلزی بود. اما در چند سال اخیر شاهد عرضه شارژرهای بی‌سیمی بوده‌ایم كه نه‌تنها بدون نیاز به سیم قادر به شارژ باتری‌ هستند، بلكه می‌توانند به‌كمك فناوری‌های نوین این كار را در مدت زمان كوتاهی انجام دهند. در نتیجه این نوع شارژرها از حالت یك گجت جالب و دكوری به وسیله‌ای كاربردی و روزمره تبدیل شده‌اند و شاهد گسترش استفاده از این فناوری بین كاربران عادی هستیم. برخی خصوصیات فنی و نیز تعدادی از بهترین شارژرهای بی‌سیم موجود در بازار را به‌طور خلاصه به شما معرفی می‌كنیم.

خشایار مریدپور / روزنامه‌نگار فناوری

نكات كلی خرید شارژر بی‌سیم
تا یكی دو سال پیش دو استاندارد مجزا  در شارژرهای بی‌سیم به‌كار می‌رفت و شما به‌عنوان خریدار باید از فناوری به‌كار رفته در گوشی خود آگاه می‌بودید. اما خوشبختانه تمام سازندگان شارژرهای بی‌سیم توافق كرده‌اند تنها از استاندارد Qi در این محصولات استفاده كنند، درنتیجه دیگر لازم نیست نگران خرید شارژر با فناوری اشتباه باشید. بنابراین تنها یك سؤال مهم باقی می‌ماند: آیا شارژر موردنظر از فناوری شارژ سریع پشتیبانی می‌كند؟ با پیشرفت فناوری، سرعت شارژ بی‌سیم گوشی‌های هوشمند هم بهبود یافته و بسته به مدل گوشی می‌تواند متفاوت باشد. بنابراین باید قبل از خرید شارژر، سرعت شارژ بی‌سیم دستگاه خود را كه معمولا با واحد وات بیان می‌شود و می‌تواند یكی از مقادیر 5/7 وات، 9 وات و حتی 15 وات در مدل‌های جدیدتر را  داشته باشد، بدانید.  نكته دیگر، نقش نرم‌افزار در سرعت شارژ است. برای مثال، گوشی آیفون X مجهز به iOS 11.2  یا بالاتر با توان 5/7 وات باتری را شارژ می‌كند، درحالی كه اگر نسخه سیستم‌عامل شما پایین‌تر باشد، توان شارژ به 5 وات می‌رسد. در بیشتر موارد می‌توانید سرعت شارژر را از روی مشخصات چاپ شده روی جعبه محصول نیز متوجه شوید. دقت داشته باشید كه خرید شارژری كه سرعت شارژ آن از ظرفیت شارژ شدن باتری گوشی شما بیشتر است فایده‌ای ندارد و دور ریختن پول است. همچنین باوجود پیشرفت فناوری، كماكان شارژرهای بی‌سیم با شارژرهای معمولی قابل قیاس نیستند و برای زمان‌هایی كه عجله دارید هنوز هم بهترین انتخاب محسوب می‌شوند. با درنظر داشتن این كلیات، با برخی از بهترین گزینه‌های موجود در بازار فعلی شارژرهای بی‌سیم كشورمان آشنا شوید:

Anker B2522 PowerWave 7.5 
بهترین گزینه موجود
شركت چینی Anker چند سالی است كه اسم خود را به‌عنوان یك‌تولید‌كننده معتبر لوازم جانبی گوشی‌ و رایانه جا انداخته و محصولات باكیفیت و خوش‌ساختی به بازار عرضه می‌كند. مدل PowerWave این شركت را می‌توان یكی از بهترین شارژرهای بی‌سیم فعلی دانست كه دركنار پشتیبانی از سرعت شارژ 5 وات برای گوشی‌های قدیمی‌تر، توانایی شارژ با توان 5/7 و حتی 10 وات را هم دارد. شارژر به‌شكل یك پایه با سطح صیقلی و نگهدارنده‌های لاستیكی در زیر بدنه طراحی شده كه می‌تواند حین شارژ، گوشی را بدون حركت روبه‌روی چشم كاربر نگه دارد.  در جعبه این شارژر یك كابل microUSB و یك شارژر آداپتوری با فناوری Quick Charge 3 برای تامین توان مورد نیاز پد شارژر یا استفاده به‌عنوان یك شارژر معمولی قرار دارد. اما مهم‌تر از تمام اینها، سرعت بالای شارژ این محصول است كه می‌تواند در كمتر از 5/2 ساعت باتری گوشی گلكسی S9 سامسونگ را از صفر به صد یا در یك ساعت شارژ آیفون X را به 36 درصد شارژ برساند. هرچند شاید گاهی صدای فن پشت شارژر كمی آزاردهنده باشد، اما برخورداری از فناوری محافظت از باتری كه با قطع جریان پس از پایان شارژ از بالا رفتن دمای باتری پیشگیری می‌كند و قیمت رقابتی این شارژر باعث می‌شود متوجه شوید، چرا این محصول Anker بهترین گزینه فعلی بازار است. 

Samsung EP - N5100BBEGWW
ارزان ولی باكیفیت

شارژر بی‌سیم استاندارد سامسونگ برای گوشی گلكسی S9 هنوز هم یكی از بهترین گزینه‌های موجود در بازار است كه با قیمتی بسیار مناسب امكان شارژ بی‌سیم سریع را به‌شما می‌دهد. این شارژر كه به‌صورت یك پایه ایستاده طراحی شده به‌شما اجازه می‌دهد هم به‌صورت عمودی و هم افقی از گوشی در حال شارژ خود استفاده كنید. این محصول قابلیت شارژ گوشی‌های دارای قاب محافظ را هم دارد و همچنین پشتیبانی از فناوری Qi با ظرفیت شارژ 5 تا 9 واتی به این معنی است که محدودیتی از نظر گوشی‌های قابل شارژ ندارید و می‌توانید هر‌مدل گوشی اندرویدی یا اپل مجهز به این فناوری را با این پایه سبك و زیبا شارژ كنید. 

Belkin Boost Up Wireless Charging
خوش‌قیمت و كاربردی

شركت Belkin یكی دیگر از نام‌های معتبر در حوزه تولید لوازم جانبی رایانه است كه سال‌هاست در بازار شارژرهای بی‌سیم حضور دارد. شارژر Boost Up یك پد شارژر رومیزی است كه حداكثر توان شارژ آن 5/7 وات است و مشابه بسیاری از محصولات دیگر موجود در بازار است. اما مزیت رقابتی این محصول، كیفیت ساخت بالا، دوام و مهم‌تر از همه توانایی شارژ گوشی‌های درون قاب‌هایی با ضخامت حداكثر 3 میلی‌متر است. این موضوع به‌خصوص در شارژرهای بی‌سیم اهمیت بالایی دارد، چراكه اكثر كاربران از قاب‌های محافظ استفاده می‌كنند و عدم نیاز به تعویض قاب برای هر بار شارژ بی‌سیم موهبتی است كه باعث می‌شود بتوانید در درازمدت از این شارژر استفاده كنید. 

Xiaomi 20W Wireless Car Charger
برای رانندگان

این محصول یك تركیب ایده‌آل برای كسانی است كه زمان زیادی را در خودرو صرف استفاده از برنامه‌های مسیریاب می‌كنند. این پایه شارژر با قابی شیشه‌ای و زیبا می‌تواند گوشی را در شدیدترین تكان‌ها هم در موقعیت مدنظر شما حفظ كند و به كاربر اجازه می‌دهد بدون نیاز به سیم‌های دست و پا گیر و حتی با وجود قابی با ضخامت 4 میلی‌متر، باتری گوشی را با توان حداكثر 20 وات شارژ كند و به ‌لطف فناوری خنك‌كننده، مصرف‌کنندگان نگرانی از بابت داغ شدن باتری هم نداشته باشند.
ضمیمه قاب کوچک
تیتر خبرها