برخاسته از کنکور

نفرات برتر کنکور از مسیر موفقیت‌شان می‌گویند

برخاسته از کنکور

نتایج آزمون سراسری کنکور اعلام شده است، سرنوشت بیش از یک میلیون داوطلب حالا روشن‌تر از دیروزشان است، آن‌طور که از تعداد افراد مجاز به انتخاب رشته می‌توان متوجه شد کنکور دیگر آن غول بی‌شاخ و دم گذشته نیست و حالا از تعداد یک میلیون و ۳۸۴ هزار و ۳۳۲ داوطلب حاضر و غایب در کنکور سراسری، یک میلیون و ۱۲ هزار و ۶۳۲ نفر مجاز به انتخاب رشته شده‌اند. اما هنوز رقابت اصلی وجود دارد و آن هم رقابت بر سر دانشگاه‌های برتر است. آن‌طور هم که سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کرده نتیجه نهایی کنکور هفته نخست آبان از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور منتشر و فرآیند انتخاب رشته هم از روز چهارشنبه دوم مهرماه آغاز می‌شود و تا پنجم مهرماه ادامه دارد. اعلام نتایج اولیه کنکور بخش قابل‌توجهی از ذهن بیش از یک میلیون داوطلب را آرام کرده است، آن هم در سالی که با فراگیری ویروس کرونا و همه مصائب و مشکلاتش آغاز شد و تصمیمات عجیب آموزش عالی در تعویق چندباره این آزمون نمک به زخم داوطلبان می‌پاشید. وقتی پای صحبت رتبه‌های برتر کنکور امسال بنشینید متوجه پیامدهای بیشمار چنین تصمیماتی می‌شوید؛ این‌که حتی نفر چهارم کنکور هنر با اعلام چندباره تعویق کنکور تصمیم گرفته بود قید حضور در کنکور را بزند و عطای کنکور را به لقایش ببخشد. فارغ از این مشکلات اما شنیدن از تجربه درس ‌خواندن و نوع برنامه‌ریزی که منجر به موفقیت کنونی آنها شده، می‌تواند درس‌های بسیاری برای داوطلبان سال آینده داشته باشد؛ از میزان ساعت روزانه‌ای که به خواندن اختصاص می‌دادند تا نبود حضورشان در شبکه‌های اجتماعی. حداقل 17 نفری که با روزنامه جام‌جم حرف زدند در بسیاری از این موارد اشتراکات شگفتی دارند.

روژینا آزادی
رتبه: اول کنکور هنر
هزینه کنکور: حدود یک میلیون تومان
میانگین مطالعه در روز: 6 ساعت
اهل: تهران
خواندن را با روزی هفت هشت ساعت شروع کردم و دقیقا از بهمن سال 97 آغاز به درس خواندن کردم. اما نزدیک به کنکور یعنی تیر و مرداد امسال تا روزی 13 تا 15 ساعت هم رسیده بود. از آنجا که منابع کنکور هنر زیاد است و خیلی هم در دسترس نیست هزینه زیادی برای تهیه کتاب داشتیم. این هزینه‌ها مربوط به حضور در کلاس‌ها و آموزشگاه‌ها نبود و بیشتر هزینه‌ها بابت تهیه کتاب‌های مرجع کنکور هنر بود. از زمان اعلام رتبه‌ها هنوز تماسی از سوی آموزشگاه‌های کنکور نداشتم هر چند خودم عضو یکی از این آموزشگاه‌ها بودم. از ابتدا انتخابم را برای رشته تحصیلی کرده بودم و می‌خواهم رشته گرافیک دانشکده هنر تهران بخوانم. آغاز کرونا که شوک بسیاری به همه وارد شد و برای من هم هراس از ابتلا در نتیجه آزمون‌ها و درصدهایم مشخص بود. ولی بعد از گذشت مدتی توانستم خودم را با شرایط تطبیق بدهم. اما چیزی که بسیار سخت‌تر بود اعلام چندباره تعویق کنکور بود.



 امیر سیدشنوا
 رتبه: اول گروه آزمایشی علوم تجربی
هزینه كنكور: 5 تا 6 میلیون
میانگین مطالعه در روز: 6 تا 7 ساعت
اهل: اردبیل
 امیر، انتظار رتبه خوب در كنكور را از خودش داشته، اما فكر رتبه تك‌رقمی، آن هم رتبه یك را نكرده بود: «با تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی كه كرده بودم، مطمئن بودم كه موفق می‌شوم، اما ساعت شش صبح كه پدرم خبر اول شدنم را به من داد، واقعا شگفت‌زده شدم.» سیدشنوا می‌گوید خیلی به كلاس كنكور اعتقادی نداشته است و هرچه هزینه كرده برای كتاب‌های آموزشی بوده است: «من كلاس كنكور خاصی نرفتم؛ فقط آن زمانی كه به خاطر كرونا، مدارس تعطیل شد، بعضی از معلم‌های مدرسه‌مان به خانه‌هایمان آمدند و درس‌ها را مرور كردیم. در واقع هزینه‌های من برای كنكور در حد همان هزینه خرید كتاب بود.» پدر امیر استاد دانشگاه و مادرش داروساز است و این‌طور كه می‌گوید، دندانپزشكی هدف اصلی او برای كنكور بوده است: «اما فكر می‌كنم حالا با رتبه یك، بهتر است پزشكی بخوانم و فعلا هم تصمیمی برای مهاجرت و تحصیل در دانشگاه‌های خارجی ندارم. »




 کیانا خزچین
رتبه:  4 کنکور هنر
هزینه: نمی‌دانم
میانگین مطالعه در روز : 7 ساعت
اهل: تهران
در جریان میزان هزینه‌های کنکور هنر نیستم و این به‌عهده خانواده‌ام بوده‌است اما می‌دانم که خیلی هم کم نبوده است. خودم عضو آموزشگاهی نبودم و فقط به مدرسه می‌رفتم. از زمان اطلاعم از رتبه کنکور که صبح دیروز بود تا الان هنوز آموزشگاهی با من تماس نگرفته و تماسی هم گرفته بشود از نظر اخلاقی درست نمی‌دانم که اسمم را در فهرست اعضای آن آموزشگاه قرار بدهم. از ابتدا می‌دانستم رشته نقاشی دانشگاه هنر تهران را می‌خواهم. کرونا به اندازه کافی سخت بود ولی وقتی چندبار اعلام کردند کنکور لغو شده و بعد گفتند لغو نشده حتی تصمیم گرفتم دیگر شرکت نکنم. بیشتر سختی‌ها متوجه من بود و خانواده خیلی در این ماجرا سختی نکشیدند اما حمایت‌های بسیاری از من کردند. من تک‌فرزند هستم و مادرم بینایی‌سنج و پدرم مهندس عمران است.



ابوالفضل حاجی محمدحسین کاشی
رتبه: اول رشته علوم ریاضی
هزینه کنکور: حدود 7 تا 8 میلیون تومان
میانگین مطالعه در روز: 8 ساعت
اهل: تهران
ابوالفضل از حالا به 10 سال بعدش فکر می‎کند؛ به زمانی که صاحب یک شرکت کامپیوتری  یا برقی که در جهان معروف است، شده. این را از ساعت 8 صبح، زمانی که برادر بزرگ‌ترش به او خبر خوش داده به ذهنش رسیده است. هرچند برای رسیدن به این موفقیت سختی‎ها، استرس‎ و بی‏برنامگی‌های زیادی را تجربه کرده است. زمانی که کرونا شیوع پیدا کرد، او تمرکزش را از دست داد و برنامه‏های درس خواندنش هم دچار اختلال شد. هرزمانی هم کنکور به عقب می‎افتاد، استرس او بیشتر می‎شد. او می‏گوید در محیط خانه نمی‎توانسته درس بخواند. بعد اما ابوالفضل می‏گوید به خودش مسلط شده و بر استرس فائق آمده و نتیجه هم برایش لذت‏بخش شده است. برای رسیدن به شرکت جهانی تمام تلاش خود را به‌کار می‌گیرد. رسیدن به موفقیت تنها چیزی است که او در حال حاضر به آن فکر می‏کند.




علی مولائی
رتبه: پنجم گروه آزمایشی علوم تجربی
هزینه كنكور: نمی‌داند
میانگین مطالعه در روز: 10 ساعت
اهل: ارومیه
علی مولائی بیشتر از ساعت مطالعه، از برنامه‌ریزی دقیق و هدفمندش می‌گوید: «راستش من خیلی ساعت مطالعه‌ام را حساب نمی‌كردم، ولی خودم را مجبور به این كرده بودم كه طبق برنامه باید پیش بروم.» او حتی به رتبه‌اش هم خیلی فكر نمی‌كرده است: «بیشتر از این‌كه به رتبه فكر كنم، به بالا بردن درصدهایم فكر می‌كردم. همین باعث می‌شد ته دلم بدانم كه طبیعتا با این درصدها، رتبه خوبی هم كسب می‌كنم.» او هنوز تصمیم برای رشته انتخابی‌اش نگرفته است، ولی معتقد است با این رتبه، احتمالا پزشكی را انتخاب می‌كند: «فعلا همه تمركزم بر رشته انتخابی خودم است و تصمیمی برای مهاجرت ندارم.» او درباره مقدار هزینه‌ای كه در سال كنكور كرده است می‌گوید: «قیمت كتاب‌ها آن‌قدر بالا رفته است كه وقتی در كنار كلاس كنكور قرار گرفت، مقدار هزینه‌اش متوسط رو به بالا بود.» پدر و مادر علی مولائی هردو پزشك هستند و عجیب نیست كه او هم به پزشكی علاقه نشان بدهد.



رامین آزادی
 رتبه: دوم گروه آزمایشی علوم تجربی
هزینه كنكور: حدود 6 تا 7 میلیون
میانگین مطالعه در روز: 8تا 10 ساعت ‌
اهل: تهران
مادر رامین آزادی مثل همه پدر و مادرها از موفقیت فرزندش خیلی خوشحال است: «چون تلاش‌های پسرم را دیده بودم، انتظار این‌كه رتبه خوبی به‌دست بیاورد را داشتم.» رامین آزادی می‌گوید برای درس خواندن در كلاس كنكور شركت نكرده است و درس خواندنش را در چارچوب همان برنامه‌ریزی مدرسه ادامه داده است. مادر رامین خانه‌دار و پدر او شاغل در بخش آزمایشگاهی بیمارستان مسیح دانشوری است؛ جایی كه این روزها خیلی از نگاه‌ها به آنجاست. با این اوصاف، رامین آزادی معتقد است كه توانست خیلی زود خودش را با شرایط كرونا وفق بدهد: «این موضوع در روزهای اول استرس بالایی برایم ایجاد كرد، اما اجازه ندادم ادامه‌دار بشود و طبق روندی كه همیشه داشتم، درس خواندنم را ادامه دادم.» حالا او با رتبه دوم رشته تجربی، بین دو رشته پزشكی و بیوتكنولوژی دانشگاه تهران مردد است: «فعلا تصمیمی برای ادامه تحصیل در خارج از كشور و مهاجرت ندارم و بیشتر علاقه دارم همین‌جا درس بخوانم.»



سپهر اسلامی
رتبه: چهارم گروه علوم تجربی
هزینه كنكور: هزینه مدارس غیرانتفاعی
میانگین مطالعه در روز: 5 تا 6 ساعت
اهل: تهران
سپهر اسلامی می‌گوید كسی كه آشنایی نسبی با فضای كنكور داشته باشد می‌داند بدون پرداخت هزینه، حتما باید معجزه‌ای برای گرفتن نتیجه خوب رخ بدهد: «هزینه‌ای كه من كردم برای مدرسه‌ام بود كه همه‌چیز را در سطح عالی با ما كار می‌كرد و دیگر هیچ نیازی به كلاس كنكور اضافه نداشتم؛ هزینه‌ای مثل همه مدارس غیرانتفاعی.» انتخاب آقای اسلامی برای ادامه تحصیل، مثل دیگر رتبه‌های برتر گروه تجربی، رشته پزشكی است: «فعلا پزشكی را بخوانم تا هفت سال دیگر که برای تخصص تصمیم بگیرم.» پدر و مادر سپهر اسلامی هردو كارمند هستند. او درباره سؤال مهاجرت، با قاطعیت جواب می‌دهد: «هرگز چنین تصمیمی ندارم و نخواهم داشت.» حالا او از احساسش از موفقیتی كه در شرایط خاص امسال به‌دست آورده است می‌گوید: «احساس مبهمی دارم.»



کیان بهادری
رتبه: اول گروه آزمایشی زبان‌های خارجی
هزینه کنکور: حدود 10 میلیون تومان
میانگین مطالعه در روز: 7 تا 8 ساعت
اهل: تهران
ساکن شمیرانات است و آن‌طور که خودش توضیح می‌دهد، در ماه‌های اول سال کنکور روزی حداکثر پنج ساعت درس می‌خواند. اما هرچه به کنکور نزدیک‌تر شد، به‌خصوص از وقتی دوران قرنطینه کرونایی همه کشور را فراگرفت، میانگین ساعت مطالعه روزانه خود را به هفت تا هشت ساعت رساند. رشته تحصیلی اصلی کیان البته علوم ریاضی بوده و در این رشته هم توانسته است رتبه 15 کشور را کسب کند و می‌گوید قصد دارد در رشته مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف به تحصیل ادامه دهد. او که فقط در کلاس‌های مدرسه شرکت کرده و در هیچ آموزشگاهی به کلاس کنکور نرفته است، می‌گوید هنوز برنامه مشخصی برای آینده ندارد. کیان همچنین تعریف می‌کند پدرش شغل آزاد دارد و مادرش هم خانه‌دار است.



محمد تیموری ماسوله
رتبه: سوم گروه آزمایشی علوم تجربی
هزینه كنكور: حدود 10 میلیون
میانگین مطالعه در روز:  7 ساعت
اهل: گرگان
محمد تیموری می‌گوید انتظار رتبه خوب داشته ولی با وجود این، با شنیدن رتبه سوم شگفت‌زده شده‌است: «با توجه به مدت زمانی كه در ماه آخر درس می‌خواندم، به رتبه خوب بسیار امیدوار بودم؛ البته بعد از آزمون، امیدواری‌ام بیشتر شد. من در ایام پیش از كرونا، تقریبا روزی هفت ساعت درس می‌خواندم. كرونا كه آمد، ناراحت شدم اما خیلی زود به خودم آمدم و سعی كردم شرایط را كنترل كنم و از روزهای قرنطینه به‌عنوان یك فرصت استفاده كنم و بیشتر درس بخوانم.» تیموری می‌گوید خیلی متكی به كلاس كنكور نبوده است و همه هزینه‌هایی كه در این راه كرده است، منحصر به خرید كتاب‌های آموزشی بوده است: «تنها هزینه‌ای كه كردم برای خرید كتاب بوده است؛ هزینه‌ای كه با توجه به قیمت بالای كتاب، مقدار كمی نبود.» پدر و مادر محمد تیموری هردو دبیر ریاضی دبیرستان هستند، اما برخلاف آنها، علاقه محمد به رشته پزشكی است. او می‌گوید مهاجرت آن چیزی نیست كه برایش درس خوانده است.



مهسا سادات موسوی‌مهر
رتبه: دوم گروه آزمایشی زبان‌های خارجی
هزینه کنکور: حدود 5/2 میلیون تومان
میانگین مطالعه در روز: 10 تا 11 ساعت
اهل: رودهن
ساکن رودهن است و آن‌طور که خودش می‌گوید در ماه‌های اول به‌خصوص روزهایی که تا ساعت 4 عصر در مدرسه می‌ماند، روزی دو تا سه ساعت بیشتر نمی‌توانست درس بخواند. اما از وقتی مدارس تعطیل شد، کم‌کم میانگین ساعت‌های مطالعه خود را به 10 تا 11 ساعت در روز رساند. مهسا سادات توضیح می‌دهد با توجه به این‌که بخش زیادی از کتاب‌های کنکور را از سال‌های قبل خریده بود، خانواده‌اش مجموعاً برای سال کنکور حدود 5/2میلیون تومان هزینه کرده‌اند. او همچنین می‌گوید از کلاس‌های هیچ‌کدام از آموزشگاه‌ها استفاده نکرده و فقط در آزمون‌های آزمایشی یکی از مؤسسات مطرح شرکت کرده است و با‌وجوداین، اکنون از طرف همان موسسه با او تماس گرفته‌اند و اطلاعات خواسته‌اند تا احتمالا برای تبلیغات خودشان از آن استفاده کنند.
مهسا سادات می‌گوید پدرش کارمند و مادرش خانه‌دار است.



علیرضا چلابیان
رتبه: دوم رشته علوم انسانی
هزینه کنکور: حدود 4 میلیون تومان
میانگین مطالعه در روز: 7 تا 8 ساعت
اهل: آمل
 علیرضا صبح زود، باخبر خوش مدیر مدرسه از خواب بیدار شد. او می‎گوید حتی یک درصد هم‌فکر نمی‎کرده رتبه تک‌رقمی در کشور را از آن خود کند. چلابیان می‏گوید: «اما می‏دانستم رتبه تک‌رقمی در منطقه به دست می‌آورم.» علیرضا از همین حالا، رشته‏ تحصیلی خود را انتخاب کرده. او قرار است از شهرش، آمل به تهران بیاید و در دانشگاه تهران، رشته علوم قضایی بخواند. او می‎گوید 10سال دیگر در لباس یک قاضی بر کرسی قضاوت نشسته و به مردم و کشورش خدمت می‏کند. به خاطر همین است که اصلاً به مهاجرت فکر نمی‎کند و قرار است در ایران بماند، زندگی و کار کند. علیرضا یک خواهر کوچک‌تر دارد، مادرش خانه‏دار و پدرش هم فرهنگی است. او می‏گوید: «از صبح تابه‌حال، دوستانم با من تماس گرفتند و خبر خوش داده‏اند، فکر کنم به همه‎شان باید شیرینی بدهم.»



علی انصاری
رتبه: سوم رشته علوم ریاضی
هزینه کنکور: حدود یک‌میلیون و500 هزار تومان
میانگین مطالعه در روز:6 تا 8 ساعت
اهل: مشهد
 علی و خواهرش که از او بزرگ‌تر است، امسال هر دو در کنکور شرکت کرده‌اند. علی در رشته ریاضی و خواهرش هم در رشته زبان. علی اما رتبه بهتری از خواهرش گرفته ، ولی طعم خوشحالی موفقیت هر دو فرزند برای پدر کارمند و مادرش که متخصص عفونی است، رقم خورده. از دلیل موفقیت که می‎پرسیم، علی از همان اول درباره روش‌های خاص درس خواندنش می‎گوید. از این‌که از یک سال پیش، قبل از این‌که درس خواندن را شروع کند برای هرکدام از درس‌هایش روش ویژه‏ای انتخابی کرده و نه زمان بلکه کیفیت در درس خواندن برایش اهمیت داشته است. او البته یکی دیگر از دلایل موفقیتش را مدرسه تیزهوشانی که در آن درس‌خوانده می‎داند و می‏گوید بسیاری از دوستانش از رتبه‏های برتر هستند. او قرار است در دانشگاه شریف، رشته کامپیوتر بخواند.



آرمین ثقفیان
رتبه: چهارم رشته علوم‌ریاضی
هزینه کنکور: حدود 2 تا 3 میلیون تومان
میانگین مطالعه در روز: 10 ساعت
اهل: اصفهان
 شاید عجیب باشد که صاحب رتبه چهار رشته ریاضی‏فیزیک برای درس ریاضی‎اش به کلاس تقویتی ریاضی رفته باشد. آرمین، اما برای این‌که ریاضیاتش را تقویت کند در کلاس‌های ریاضی شرکت کرده است. او می‎گوید:‌«در پایه‎های دهم و یازدهم، دانش‏آموز درسخوانی نبودم به خاطر همین پایه ریاضیاتم ضعیف بود و در کلاس دوازدهم در کلاس تقویتی شرکت کردم.» این موضوع شاید برای او که پدرش در رشته مکانیک و در دانشگاه تدریس می‏کند، بد باشد. بعد اما با شرکت در کلاس‎ها، جبران تنبلی‏ها را کرده است. به خاطر رشته‏ای که پدرش در دانشگاه تدریس می‎کند، او می‏خواهد در دانشگاه مکانیک یا کامپیوتر بخواند. هرچند می‎گوید، درصد انتخاب مکانیک بیشتر است. آرمین در انتخاب رشته‏اش شک دارد و متاسفانه قرار است بین دانشگاه‎های انگلستان و کانادا، یکی را انتخاب کند.



حانیه منصوری
رتبه:  دوم کنکور هنر
هزینه کنکور: نمی‌دانم  
میانگین مطالعه در روز: 6 ساعت
اهل:  اصفهان
12 شهریور سال گذشته زمان دقیقی بود که با رفتن پیش مشاور تصمیم گرفتم در رشته هنر آزمون کنکور بدهم، چون رشته تحصیلی‌ام ریاضی بود و مطالعه آنچنانی در حوزه هنر نداشتم از آن زمان و با پیشنهاد مشاور تصمیمم را گرفتم. شروع به خواندن برای کنکور با روزی دو ساعت بود، اما به مرور  به میانگین روزانه شش ساعت رسید. از ابتدا می‌دانستم چه رشته‌ای را دوست دارم و حالا هم می‌دانم می‌خواهم در رشته هنرهای نمایشی تهران ادامه تحصیل بدهم. در فاصله هشت روز مانده به کنکور وقتی خبر تعویق دوباره آن آمد ساعت‌های بسیار سختی به ما و خانواده گذشت.‌ در این راه حمایت‌های خانواده به‌ویژه مادرم بسیار کمک‌کننده بود و حتی باید از برادر کوچکم تشکر کنم که کمتر بازی کرد تا من بیشتر درس بخوانم. مادرم تکنیسین بیهوشی خوانده اما خانه‌دار است و پدرم کارمند بیمه هستند. عضو شبکه‌های اجتماعی هستم اما خیلی فعال نیستم. در یک‌سال گذشته هیچ پستی در اینستاگرام نداشتم.




 رضا ابراهیمی
رتبه کنکور: چهارم گروه آزمایشی زبان‌های خارجی
هزینه برای کنکور: بیش از 10 میلیون تومان
میانگین مطالعه در روز: 10 تا 11 ساعت
اهل: سبزوار
اهل سبزوار است و آن‌طور که خودش می‌گوید، از همان ابتدای سال کنکور، درس خواندن را جدی گرفت و در روزهایی که کلاس‌های مدرسه برقرار بود، روزی 6 تا 7 ساعت مطالعه می‌کرد و بعد از تعطیلی مدرسه‌ به علت شیوع کرونا هم ساعت مطالعه روزانه خودش را به طور متوسط به 10 تا 11 ساعت رساند. او البته رشته اصلی‌اش علوم تجربی بوده و در این رشته نیز توانسته رتبه 52 کشوری را کسب کند و حالا هم قصد دارد در رشته پزشکی دانشگاه تهران ادامه تحصیل بدهد. رضا تعریف می‌کند در ایامی که برگزاری کنکور چند بار به تاخیر افتاد، او روحیه‌اش را نباخت و اتفاقا در همین زمان اضافی مطالب درسی را در ذهن خود تثبیت کرد. او می‌گوید در دوره کنکور برای دو درس هم علاوه بر مدرسه به کلاس‌های آموزشگاه‌های خصوصی رفته که البته فقط یکی از این کلاس‌ها تا حدودی برایش مفید بوده است. رضا توضیح می‌دهد،خانواده‌اش در مجموع برای کنکور بیش از 10 میلیون تومان هزینه کرده‌اند.



محسن سیاه‏مرد
رتبه:  چهارم رشته علوم انسانی
هزینه کنکور: حدود 3 میلیون تومان
میانگین مطالعه در روز:7 تا 8 ساعت
اهل: خمینی‌شهر
تصمیم محسن شاید برای همه عجیب باشد، اما آن زمان که او این تصمیم را می‎گرفت به کاری که می‎کرد، اطمینان داشت. هرچند او در رشته علوم تجربی دیپلمش را گرفت، اما در کنکور سراسری شرکت نکرد و یک سال پشت کنکور ماند، برای این‌که می‏خواست در رشته‎ موردعلاقه‌اش در دانشگاه درس بخواند، یعنی در رشته علوم قضایی ادامه تحصیل بدهد. به همین دلیل یک سال تلاش کرد و بدون کمک دیگران، خودش درس خواند. او توضیح می‌دهد:‌ «هیچ‌کدام از درس‎های تخصصی رشته تجربی به دردم نمی‎خورد و این دروس عمومی بود که فقط برای من کاربرد داشت. دروس تخصصی رشته علوم انسانی را باید خودم می‏خواندم.» به همین علت می‎گوید، معلم خودم بودم.



ایلیا هاشمی راد
رتبه: دوم رشته علوم ریاضی
هزینه کنکور: حدود 10 میلیون تومان
میانگین مطالعه در روز: 7 ساعت
‌اهل:  تهران
 درست است که ایلیا بعد از شیوع کرونا، کمتر درس می‏خوانده و به‌شدت هم افت پیداکرده بود، اما می‎گوید به خودش آمده و همین عقب‏ افتادن‏های چندباره برگزاری آزمون باعث شده به‌سرعت به موفقیت نزدیک بشود.
او می‏گوید حتی یک‌لحظه هم‌فکر نمی‏کرده جزو نفرات برتر کنکور شود. او می‌افزاید:‌ «همیشه فکر می‏کردم رتبه‎های برتر کنکور خیلی شاخند، کسانی که خیلی درس می‏خوانند و اصلا قیافه عجیب‌وغریبی دارند. » ایلیا در یک مدرسه خوب درس‎خوانده است. او می‏گوید قرار است در دانشگاه شریف، رشته برق بخواند. پدر ایلیا کارمند و مادرش هم خانه‏دار است و حالا راه را بازکرده تا دو خواهر کوچک‌ترش در مدارس و دانشگاه‎های خوب درس بخوانند.