حماسه به زبان کودکان

تلویزیون برای چهلمین سالگرد آغاز دفاع مقدس چه برنامه‌هایی را برای کودکان و نوجوانان در نظر گرفته است؟

حماسه به زبان کودکان

هشت سال دفاع مقدس و دلاورمردی‌های قهرمانانی كه در طول سال‌های جنگ و پس از آن، جان خود را برای دفاع از كشور و اعتقاداتشان فدا كردند و نامشان ماندگار شد، سوژه‌های نابی برای هنرمندانی است كه در مدیوم‌های مختلف رشادت‌های این افراد را برای مخاطبان رسانه ملی به تصویر می‌كشند. دفاع مقدس انعكاس خوبی در میان هنرمندان انیماتور نیز داشته و انیمیشن‌های بسیاری با این موضوع تولید شده است. مركز پویانمایی صبا به عنوان بزرگ‌ترین مركز تولید انیمیشن كشور، بیشترین آثار پویانمایی با موضوع جنگ و دفاع مقدس را به خود اختصاص داده كه در این میان برنامه‌هایی را برای هفته دفاع مقدس در نظر گرفته است. در گفت‌و‌گو با محمدرحیم لیوانی، رئیس مركز و حسین محمودی، مدیر گروه خردسال مركز صبا گفت‌و‌گویی داشتیم كه در ادامه می‌خوانید:

معرفی شهدای ترور
حسین محمودی، مدیر گروه خردسال مركز پویانمایی صبا درباره تولیدات این مركز در گروه خردسال به جام‌جم گفت: در گام دوم انقلاب شاهد رونق تولید در آثار موضوعی این مركز برای مخاطبان خردسال، كودك و نوجوان هستیم. به عنوان مثال 32 عنوان انیمیشن كوتاه و بلند با زمان تقریبا 5000 دقیقه و با موضوع دفاع مقدس و رشادت‌های رزمندگان اسلام و فرهنگ جبهه در این مركز تولید شده است. تمام این تولیدات برای نمایش به شبكه‌های مختلف تلویزیونی ارسال شده و به مرور در كنداكتور پخش آنان قرار می‌گیرد.

پدافند هوایی در «شجاعان»
انیمیشن‌های «شجاعان 1و2» در 52 قسمت به معرفی سبك زندگی و جنگاوری رزمندگان پدافند هوایی می‌پردازد. داستان این مجموعه پویانمایی که با تکنیک سه‌بعدی تولید شده ، در مورد یک گروه هوانیروز است که در جریان دفاع‌مقدس در مأموریت‌ها و عملیات‌های مختلف جنگی شرکت می‌کنند. یک گروه چهار نفره از خلبانان بالگرد به سرپرستی سرهنگ لطفی قرارگاهی را دایر کرده‌اند و در آن به انتظار می‌نشینند تا در مواقع لزوم وارد عمل شده و به انهدام تجهیزات نظامی دشمن بپردازند.



ترور دانشمندان در «بهاران»
«ایران ما» در 19 قسمت به معرفی زندگی علمی، سیاسی و فرهنگی مشاهیر، بزرگان و هنرمندان و برخی فرماندهان دفاع مقدس می‌پردازد. وی ادامه داد: انیمیشن «بهاران» در 14قسمت به معرفی شهدای ترور هسته‌ای می‌پردازد.
علی یک دانشمند هسته‌ای است که در زمینه کاری‌اش مشغول تحقیق است، او توسط یک گروهک تروریستی اسرائیلی و به دست شخصی به نام مباشر ترور می‌شود و زمانی که به کما می‌رود فلش بکی به جوانی می‌زند و ... .



نقش فرماندهان در «رقص قاصدك»
«پلاك 1 و 2» در 14 قسمت مربوط به سبك زندگی خانواده‌های شهداست. «شیرهای آلواتان» داستان رزمنده‌ای است كه برای در امان بودن از سرما و حمله ناگهانی دشمن به داخل این غار پناه برده و در آنجا با بچه‌شیر كوهی برخورد می‌كند. «نردبان» با موضوع شهید بابایی و «همت» با موضوع رزمندگی تا شهادت شهید همت است. نقش فرماندهان هوانیروز موضوع پویانمایی«رقص قاصدك» است و «شجاع‌مرد كوچك» به نقش دانش‌آموزان در جنگ و به نحوه شهادت دانش‌آموز شهید حسین فهمیده می‌پردازد. محمودی همچنین توضیح داد: انیمیشن «‌تپه عقاب‌ها» در مورد جوجه‌عقابی است كه به‌وسیله رزمندگان از مرگ نجات پیدا كرده و روایت‌های زیبایی را ایجاد می‌كند. «پوتین و شقایق» به موضوع شهدای گمنام پرداخته است. «بوسه بر آسمان» روایت خلبانی است كه به روستایی می‌رود و با بچه‌های آنجا خاطراتی از جنگ، پرواز و ... تعریف می‌کند.



خاطرات رزمندگان در «همسنگران»
«فرزندان آفتاب 1 و 2» در 52 قسمت با موضوع دانش‌آموزان است و به نقش تربیتی خانواده، مدرسه و دفاع مقدس می‌پردازد. «همسنگران 1 و 2» در 38 قسمت به بیان سبك زندگی، ولایت‌پذیری رزمندگان و فرماندهان سپاه اسلام اشاره دارد. این اثر پویانمایی که با تکنیک دو بعدی ساخته‌شده‌است، به خاطرات هشت سال دفاع مقدس رزمندگان ایرانی در برابر حملات رژیم بعث عراق می‌پردازد و بیشتر سعی دارد به حضور دانش‌آموزان و نوجوانان و جانبازی و رشادت آنها اشاره داشته‌باشد. داستان این مجموعه پویانمایی درباره چند رزمنده با نام‌های علی، رضا، قاسم و مجتبی است که علی فرمانده آنهاست و در هر قسمت از این مجموعه با اتفاقاتی که هر کدام از آنها فرمانده را به زحمت می‌اندازد، روبه‌رو می‌شویم.