نسخه Pdf

کفش‌هایم کو؟

چگونه جاکفشی‌های دست‌ساز بسازیم؟

کفش‌هایم کو؟

کفش‌ها معمولا در نزدیک‌ترین فاصله به در ورودی جا داده می‌شود و بسته به فضایی که هر خانه در اختیار دارد، نوع خاصی از جاکفشی را می‌توانید در آن قرار دهید. برای داشتن یک جاکفشی مناسب که با دکوراسیون منزل هم هماهنگ باشد، حتما لازم نیست هزینه‌های گزافی بپردازید بلکه با کمی‌خلاقیت می‌توانید به‌راحتی و با استفاده از لوازم ساده و گاهی غیرقابل استفاده، جاکفشی‌های زیبا با طرح‌ها و رنگ‌های مختلف بسازید. این کار برای چنین روزهایی که بیشتر اوقات در خانه هستیم و زمان زیادی در اختیار داریم، گزینه مناسبی است.

ندا اظهری روزنامه نگار

   جاکفشی نردبانی
اگر نردبان قدیمی چوبی یا حتی فلزی دارید، می‌توانید آن را رنگ‌آمیزی کنید بعد نردبان را به صورت A انگلیسی قرار دهید و باریکه‌های چوب را به اندازه‌های دلخواه ببرید و رنگ بزنید. سپس هرکدام از این باریکه‌ها را به‌صورت افقی روی پله‌های نردبان به عنوان قفسه قرار دهید. فقط در برش‌زدن قفسه‌های چوبی دقت کنید که هر چه قفسه‌ها به طبقات پایینی نزدیک می‌شود، طول قفسه‌ها بیشتر و به سمت نوک نردبان، کوتاه‌تر می‌شود. کفش‌ها را می‌توانید روی همین قفسه‌ها بگذارید. 
   استفاده از آویز لیوان
از فضاهای کوچک بین ستون‌ها و دیوار در قسمت ورودی خانه می‌توانید برای قراردادن کفش‌هایتان استفاده کنید. این قسمت‌ها آنقدر بزرگ نیست که قدرت مانور بالایی داشته باشید اما در همین فضا هم می‌توانید ابتکارعمل خودتان را نشان دهید. به اندازه فضایی که در اختیار دارید، یک میله فلزی یا چوبی بردارید. در دو طرف و به اندازه طول میله دو عدد بست به دیوار پیچ کنید که بتوانید میله را روی آنها قرار دهید. سپس گیره‌های آویز لیوان را که به شکل S هستند روی این میله‌ها بیاویزید. از قسمت پاشنه داخلی کفش، می‌توانید کفش را به آن آویزان کنید. این ایده برای کفش‌های مهمانی و کم‌استفاده بسیار مناسب است.
   جعبه‌های کفش و سبد میوه
معمولا در خانه همه ما تعدادی جعبه کفش وجود دارد که به کار نمی‌آید. می‌توانید آنها را رنگ بزنید یا از کاغذهای رنگی برای تازه‌تر کردن آنها استفاده کنید. سپس آنها را در زاویه‌های مختلف به هم چسبانده یا منگنه کنید تا محکم به هم بچسبند. جعبه کفش‌های به هم چسبیده را روی زمین و کنار دیوار بگذارید یا این که به دیوار محکم کرده و داخل آنها کفش‌هایتان را قرار دهید. دقیقا همین کار را می‌توانید با جعبه‌های پلاستیکی و چوبی میوه‌ها انجام دهید؛ اول آنها را رنگ کنید تا متفاوت‌تر به نظر برسند و با افقی و عمودی قراردادن جعبه‌ها در کنار یکدیگر می‌توانید ظاهر متفاوت‌تری به جاکفشی بدهید. اتصال جعبه‌ها به دیوار یا روی هم قراردادن جعبه‌ها به سلیقه شما بستگی دارد. 
   جاکفشی لوله پلیکایی
یکی دیگر از جاکفشی‌های خلاقانه‌ای که می‌توانید بسازید با استفاده از لوله‌های پلیکا در ابعاد مختلف است. بسته به اندازه کفش‌هایی که دارید، می‌توانید از لوله پلیکاهایی با قطر کمتر یا بیشتر استفاده کنید. برای این کار، لوله پلیکاها را به طول کفش‌ها برش بزنید و به اشکال مختلف و دلخواهی که می‌خواهید جاکفشی داشته باشد، آنها را کنار و روی هم بچسبانید. برای محکم‌ترشدن آنها می‌توانید فضای خارجی لوله‌ها را بعد از ایجاد شکل نهایی جاکفشی با یک طناب یا تسمه طناب‌کشی کنید. 
   توری‌های فلزی
یکی دیگر از جاکفشی‌های ساده‌ای که می‌توانید خیلی راحت آماده کنید با استفاده از توری‌های فلزی مشبک است. با قراردادن این توری مشبک یک جاکفشی متحرک دارید که در هر نقطه‌ای از خانه می‌توانید آن را قرار دهید. برای قراردادن کفش‌ها روی آن کافی است کفش‌ها را از قسمت پاشنه روی شبکه‌های فلزی آویزان کنید، درست مانند کاری که کفش‌فروشی‌ها با کفش‌های داخل برخی ویترین‌ها انجام می‌دهند. 
   گوشه‌های کنج دیوار
کنج دیوارها معمولا فضاهای بلااستفاده‌ای هستند که می‌توان با کمی‌خلاقیت بهترین استفاده را از آنها کرد. به عنوان مثال اگر جای کافی برای گذاشتن جاکفشی در منزل ندارید، استفاده از این کنج‌ها بهترین گزینه به‌شمار می‌روند. تنها کافی است برش‌هایی از چوب در اختیار داشته باشید. این چوب‌ها را می‌توانید به شکل مربع یا مستطیل یا حتی در قالب دیوار برش زده و به دیوار محکم کنید و هر کدام از آنها را می‌توانید به عنوان یکی از طبقات جاکفشی درنظر بگیرید.
   جاکفشی میله‌ای
این مدل جاکفشی شاید ساده‌ترین مدلی باشد که می‌توانید بسازید. برای این کار تنها به چند عدد بست برای اتصال به دیوار و چند عدد میله نیاز دارید. قسمت مناسبی از دیوار یا حتی داخل کمدی را برای ساخت جاکفشی انتخاب کنید. بست‌ها را در فاصله‌ای مناسب با اندازه میله‌ها به دیوار یا کمد محکم کنید و سپس هر میله را روی دو بست قرار دهید. در این نوع جاکفشی باید کفش‌ها را از قسمت پاشنه روی میله‌ها آویزان کنید.

   جاکفشی کشویی زیر تخت
علاوه بر کفش‌هایی که روزمره از آنها استفاده می‌کنید، حتما کفش‌هایی هم دارید که فقط در مهمانی‌های رسمی‌تر می‌پوشید بنابراین لزومی ‌ندارد این کفش‌ها را داخل جاکفشی نزدیک در ورودی خانه قرار دهید. این کفش‌ها که معمولا جای زیادی لازم دارند در کمد لباس جا نمی‌شوند. یکی از بهترین فضاها برای گذاشتن این کفش‌ها زیر تختخواب است. می‌توانید یک ورقه چوب بزرگ به اندازه دلخواه آماده کنید و در چهار طرف آن چرخ پیچ کنید که به راحتی بتوانید آن را از زیر تخت بیرون بکشید. سپس کفش‌ها را روی آن بچینید و زیر تخت هل دهید. 

ضمیمه نوجوانه
تیتر خبرها