مجاز اما ناراضی

مجاز اما ناراضی


 زمانی كه سخنگوی سازمان سنجش آموزش كشور درباره آمار نهایی انتخاب رشته كنكور سراسری گفت، افزایش تعداد داوطلبانی كه مجاز به انتخاب رشته شده، اما انتخاب رشته نكرده‌اند، اولین چیزی بود كه به چشم آمد؛ آماری كه نسبت به سال گذشته، افزایش پیدا كرده است و به نظر می‌رسد كه تعداد كسانی كه انتخاب رشته نمی‌كنند، روند صعودی دارد.‌ در ادامه برای تكمیل گزارش امروز صفحه جامعه، این موضوع را با سه كارشناس این حوزه درمیان گذاشته‌ایم.
پای كرونا در میان است
 حبیب صابری، مشاور تحصیلی: واقعیت این است كه كرونا به خیلی از برنامه‌ریزی‌های درسی دانش‌آموزان لطمه وارد كرد و برنامه‌های پیش‌بینی‌شده‌شان را تحت‌الشعاع قرار داد. تعداد زیادی از دانش‌آموزان نتوانستند در برنامه‌های آموزشی مدرسه شركت كنند، نتوانستند از دوران طلایی عید بهره كافی ببرند، نتوانستند در اردوهای جمع‌بندی شركت كنند و در واقع آن استمرار لازم برای ماه‌های پایانی و رسیدن به قله آمادگی را نداشتند. همین اتفاق باعث شد كه بسیاری از دانش‌آموزان، از عملكرد خودشان در كنكور ناراضی باشند و حق خودشان را رتبه‌ای بالاتر از آنچه كسب كرده‌اند، ببینند. چنین دانش‌آموزی فكر می‌كند توانمندتر است و می‌تواند در سال آینده رتبه بهتری كسب كند. شاید برای همین است كه ریسك نمی‌كند و رشته‌ای كه خیلی دلخواهش نیست را انتخاب نمی‌كند؛ چرا كه می‌داند اگر دانشگاه روزانه قبول شود و نرود، حق شركت در كنكور سال آینده را ندارد.
ترجیح مهارت بر مدرك
علیرضا قهرمانی، كارشناس مسائل آموزشی: از زمانی كه ارتباط دانشگاه‌ها با صنعت قطع شد، برخی از داوطلبان كنكور، کسب مهارت را در دانشگاه رفتن نمی‌بینند. در واقع برخی از داوطلبان به‌خصوص آقایان، فارغ‌التحصیل شدنی بدون مهارت را تصور می‌كنند كه احتمالا شغل‌هایی به آنها پیشنهاد می‌شود كه آن شغل را در جایگاه خودش نمی‌بینند. بنابراین ترجیح می‌دهند به جای چهار سال دانشگاه رفتن، از همان ابتدا وارد بازار كار شوند. به نظر می‌رسد كه امروز در مرحله‌ای هستیم كه عده‌ای كنكور می‌دهند و اگر با رتبه‌ای مواجه شوند كه احتمال قبولی در رشته‌های خاص با آینده شغلی خوب را نداشته باشد، انتخاب رشته نمی‌كنند. اما رفته‌رفته به سمتی خواهیم رفت كه تعداد شركت‌كنندگان كنكور هم كم خواهد شد. در واقع موضوع انگیزه و آینده شغلی، آن‌چیزی است كه می‌تواند آمار انتخاب رشته‌كنندگان را تا این اندازه پایین بیاورد. اما این‌كه كسی كنكور بدهد و انتخاب رشته نكند، اختیاری است كه قانون به این دسته از داوطلبان داده و تا زمانی كه این خلأ قانونی پر نشود، آنها حق انتخاب این روش را دارند.
حساسیت این روزها
 رضا حاجی‌پور؛ عضو كمیسیون آموزش مجلس: به نظر می‌رسد كه در شرایط كنونی جامعه، حساسیت خانواده‌ها نسبت به انتخاب رشته و نوع دانشگاه فرزندان‌شان نسبت به سال‌های قبل افزایش پیدا كرده است. درواقع عده‌ای به دلیل شرایط بحرانی كرونا، حتی در كنكور هم شركت نكرده‌اند و عده‌ای دیگر هم تصمیم گرفته‌اند كه اگر رتبه چندان قابل‌قبولی كسب نكردند، ریسك انتخاب رشته‌ای معمولی و در شهری دور از محل سكونت‌شان را نكنند. این اتفاق علاوه‌بر دلایل همیشگی مثل تمایل به رشته‌ها و دانشگاه‌های برتر مانند پزشكی و مهندسی و...، دلیلی مانند كرونا هم دارد كه شاید تمایل افراد و خانواده‌ها را نسبت به انتخاب شهرهای دیگر كم كرده است. طبیعتا همین ماجرا باعث می‌شود كه انتخاب رشته نكنند. ضمن این‌كه در سال‌های اخیر، دغدغه آینده شغلی رشته، اهمیت بیشتری پیدا كرده و بعضی از داوطلبان كنكور تنها برای رشته و دانشگاهی خاص درس می‌خوانند.