گلف، ورزش  پولدارها  نیست

گفت‌وگو با ابراهیم نوری، ملی‌پوش تیم گلف ایران

گلف، ورزش پولدارها نیست

شاید تقصیر فیلم و سریال‌ها باشد و شاید اینطور در ذهنمان جا افتاده است که ورزش‌هایی مثل گلف فقط برای پولدارهاست. اما حقیقت ماجرا اینطور نیست. داستانی تکراری که البته یکبار برای همیشه باید به آن خاتمه داد. این را یکی از ملی‌پوشان تیم‌ملی گلف ایران تایید می‌کند. با ابراهیم نوری، در این باره، زندگی در روزهای کرونایی و میزان حمایت از گلف از طرف مسؤولان صحبت کردیم. رشته‌ای که در المپیک هم هست.

 سوال را کمی غیرمعمول یا حتی کلیشه‌ای شروع کنم. طبق چیزی که در ذهن مردم است، گلف فقط ورزش پولدارهاست؟
کلمه ورزش پولدارها در ایران معنای خوبی ندارد و این ورزش هم متاسفانه بد در ذهن مردم جا افتاده است. ملی‌پوشان این رشته هم از طبقه متوسط جامعه هستند. ولی متاسفانه این ورزش هنوز در کشور ما درست جا نیفتاده است و شاید هنوز خیلی‌ها خبر نداشته باشند که در ایران می‌شود بدون پرداخت هزینه بالا گلف بازی کرد یا آموزش دید.
 پس اگر ورزش گلف جزو علاقه‌مندی‌هایمان باشد و بخواهیم یک گلف‌باز شویم، لزوما نباید سطح مالی خیلی بالایی داشته باشیم.
دقیقا. در بیشتر استان‌ها آموزش رایگان انجام می‌شود و مردم می‌توانند بدون پرداخت هزینه این رشته را آموزش ببینند. اما وسیله‌های این رشته هم قیمت خیلی بالایی ندارد. شاید قیمت به‌دلیل گرانی دلار کمی بالا رفته باشد، اما این مساله در مورد همه چیز صدق می‌کند.
 فدراسیون نیز بارها مسابقات مینی‌گلف به صورت رایگان برگزار کرده است.
بله بارها مسابقات رایگان مینی‌گلف در تهران و شهرهای مختلف برگزار شده است. در پارک ملت، جام رسانه و... به طور کلی هم هزینه مینی‌گلف، از گلف پایین‌تر است.
 هزینه زمین چقدر است؟
هزینه در خارج از کشور بین 100 تا 500دلار است. هزینه زمین باشگاه انقلاب هم زیاد نیست البته بسیاری از شهرها زمین گلف ندارند. در خوزستان و چند شهر دیگر هم زمین خاکی رایگان هست. ولی متاسفانه زمین گلف استاندارد در کشور نداریم.
 گفته می‌شود در روزهای سرد امکان بازی گلف کمتر می‌شود.
بازی در روزهای سرد یعنی فصل زمستان مشکلی ندارد ولی زمان تمرین عوض می‌شود. در روزهای برفی گلف تعطیل می‌شود ولی در بارندگی هم مشکل خاصی وجود ندارد.
 گلف جزو رشته‌های المپیکی هم هست. چقدر از سمت مسؤولان حمایت شده‌اید؟
بله از 2016 دوباره به فهرست رشته‌های المپیکی برگشت، ولی متاسفانه کسی از مسؤولان توجهی نمی‌کند. بزرگترین مشکل ما در حال حاضر زمین است.
 شما کجا تمرین می‌کنید؟
خرم آباد. یک زمین تمرینی هست که اینجا تمرین می‌کنم.
 در روزهای کرونایی اوضاع شما چطور است؟ خبری از مسابقه و تمرین هست؟
آخرین مسابقه، بازی‌های لیگ بود که بهمن سال گذشته بخاطر کرونا لغو شد. تمرینات را هم به صورت انفرادی داریم. متاسفانه مسابقات قهرمانی کشور، قهرمانی آسیا در هنگ‌کنگ، مسابقات جهانی فرانسه و ... همگی بخاطر این ویروس تعطیل شد.
 هزینه گلف بازی کردن چقدر است؟
امیدوارم بازیکنان تیم‌ملی و ورزشکاران گلف هم مانند دیگر رشته‌های مورد حمایت، حقوق دریافت کنند. تا الان تمامی هزینه‌ها بر عهده خودمان بوده است.  ما دستکش‌هایی را که 70 هزار تومان  می‌خریدیم، حالا با 500 هزار تومان می‌خریم. توپ گلف 3هزار تومان بود! البته شاید به همین خاطر می‌گویند گلف ورزش لاکچری است! امیدوارم مسؤولان وزارت و کمیته‌ملی المپیک کمی به ما توجه کنند چون فدراسیون گلف هم بودجه چندانی ندارد. ملی‌پوشان گلف ایران حرف‌های بسیاری برای گفتن دارند و اگر فقط یک زمین گلف استاندارد در ایران داشته باشیم، همگی می‌‌‌‌توانند در مسابقات آسیایی و جهانی خودی نشان دهند.‌