برگزاری دوره تخصصی بازاندیشی جشنواره‌های بین‌المللی

برگزاری دوره تخصصی بازاندیشی جشنواره‌های بین‌المللی


اولین دوره تخصصی بازاندیشی شرکت در جشنواره‌های بین‌المللی به ابتکار امور بین‌الملل سازمان در تاریخ 29 مهرماه به‌صورت مجازی (وبینار) و باهدف توسعه افق‌های دانشی و نگرشی مدیران، تهیه‌کنندگان و کارگردانان برنامه‌های تلویزیونی برای مشارکت اثربخش در جشنواره‌های بین‌المللی برگزار شد.
به گزارش جام‌جم، اداره ارتباطات و همکاری‌های امور بین‌الملل سازمان صداوسیما در طول سالیان گذشته شرایط حضور آثار برنامه‌سازان سازمان در جشنواره‌های مختلف را فراهم کرده‌است. دستاورد تلاش این مجموعه جوایز متعددی است که همکاران سازمان در تهران و مراکز در جشنواره‌ها کسب کرده‌اند.
در این نشست، آقای تمجیدی استاد تولید تلویزیونی دانشگاه صداوسیما با شرکت‌کنندگان در خصوص اهمیت برگزاری این دوره تخصصی به گفت‌وگو پرداخت. محورهای مهم مطروح شده شامل معرفی جشنواره‌ها و تاریخچه آنها، معیارهای و مقیاس داوری، رویکردها، انواع جشنواره‌ها در نظام‌های رسانه‌ای،معرفی جشنواره ABU،تحلیل و نقد یافته‌ها و واکاوی و نمایش آثار برگزیده بود. استاد تمجیدی این وبینار را باهدف بازنگری به شرایط ارسال آثار به جشنواره‌های بین‌المللی و تأثیر روش‌های اصولی برای بهتر دیده‌شدن تولیدات در حوزه بین‌الملل به همکاران حاضر در این نشست معرفی و تأکید کرد می‌بایست با هوشیاری بیشتری نسبت به ارائه آثار اقدام شود تا ورود به جشنواره‌ها موفقیت بیشتری در پی داشته‌باشد.
همچنین تعدادی از مدیران، برنامه‌سازان و برگزیدگان دوره‌های مختلف جشنواره‌ها به‌صورت مجازی (آنلاین) حضور داشتند و از مباحث مطرح‌شده بهره‌برداری کردند. علاوه بر تعامل برخط، کارشناسان صاحب سبک همچون آقایان فرهاد ورهرام، مستندساز و مدرس دانشگاه، ارد عطاپور تهیه‌کننده و مستندساز، معین کریم‌الدینی برنامه‌ساز و پژوهشگر به‌صورت گزارش‌های تصویری ضبط‌شده نظرات خود را برای شرکت‌کنندگان مطرح کردند. همچنین صحبت‌های کارشناسی خانم ماریجک دی والک، دانشیار دانشگاه اوترخت هلند، ماساهید ساتاکه تهیه‌کننده و کارگردان شبکه فوجی ژاپن و حکیم امیر مدیر شبکه آسترومالزی برای مخاطبان این دوره مجازی تکمیل‌کننده مباحث در زمینه جشنواره‌های بین‌المللی بود.
همچنین دکتر نیستانی، مدیر ارتباطات و همکاری‌های بین‌الملل هدف از برگزاری این نشست را بازاندیشی و مرور معیارها و استانداردهای بین‌المللی جشنواره‌ها برای تولید آثار فاخر دانست تا تولیدکنندگان و برنامه‌سازان بتوانند برنامه‌های تولیدی خود را ساماندهی و نقصان‌های اثر خود را حذف کنند تا در نهایت اثری ارائه شود که بتواند در جشنواره‌های بین‌المللی حائز جایزه شود.
نیستانی افزود تعداد زیادی از آثار ارائه‌شده به امور بین‌الملل دارای اشکالات جزئی است که به آنها توجه نمی‌شود و به همین دلیل باعث راه نیافتن آثار به جشنواره‌های بین‌المللی می‌شود. همچنین بر حمایت حداکثری از تولیدکنندگان آثار برای حضور در جشنواره‌های بین‌المللی توسط ایشان مورد تأکید قرار گرفت.
استاد تمجیدی در ادامه نکات مهمی را برای حضور مؤثر در جشنواره‌ها برشمرد؛ توجه به تولید محتوای فکر شده پیش از ساخت (ایده یابی، شناسایی سوژه، پرداخت موضوع با دو رویکرد داخلی و بین‌المللی )، تطبیق ایده با طبقه برنامه، برنامه‌ریزی دقیق تولید برای تطبیق با بازه‌های زمانی اعلام‌شده و شیوه ارائه آثار ازجمله مهم‌ترین موارد اشاره‌شده در این زمینه است. همچنین این استاد دانشگاه در خصوص شیوه امتیازدهی جشنواره‌ای به مؤلفه‌هایی نظیر مشخص بودن مخاطب هدف، اصالت محتوی همراه با خلاقیت، ساختار مناسب و منطقی و به‌کارگیری شیوه‌های متناسب تولید اشاره داشتند.