جنگ سرخــابی

بررسی آخرین وضعیت نظرسنجی‌های انتخاباتی در آمریکا

جنگ سرخــابی

در حالی که حدود یک هفته تا برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا زمان باقی مانده است، موسسات نظرسنجی مختلف در این کشور آخرین برآوردهای خود را از صحنه رقابت میان بایدن و ترامپ ارائه می‌دهند. در این میان، بیشترین تمرکز موسسات نظرسنجی، روی ایالات خاکستری (ایالات کلیدی) است. ایالاتی که پیروزی یا شکست جمهوریخواهان و دموکرات‌ها در آنها اهمیت فوق‌العاده‌ای برای آنها دارد. میانگین آخرین نظرسنجی‌های صورت‌گرفته در آمریکا نشان می‌دهد بایدن در سه ایالت حساس و تعیین‌کننده‌ای که منجر به شکست دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 شدند، از ترامپ پیش افتاده است. این سه ایالت عبارتند از: میشیگان، پنسیلوانیا و ویسکانسین. در صورتی که بایدن بتواند در این سه ایالت پیروز شود و بقیه نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا (در سال 2016) امسال نیز در دیگر ایالات تکرار شود، می‌تواند راهی کاخ‌سفید شود.آخرین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که بایدن به‌طور میانگین در این ایالت‌ها، 7 درصد از رقیب خود - ترامپ - پیش افتاده است. رسانه‌های آمریکایی می‌گویند او در این ایالت‌ها نسبت به هیلاری کلینتون وضعیت بهتری دارد. با این حال برخی موسسات نظرسنجی محدود مانند ترافالگار پیروزی ترامپ در این سه ایالت را کماکان دور از ذهن نمی‌دانند. این موسسات معتقدند بسیاری از آرای مردد درنهایت مانند سال 2016 میلادی به سود ترامپ به گردش درمی‌آید؛ آرایی که می‌تواند موازنه را به سود رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا در سه ایالت حساس ذکر شده تغییر دهد.

 تبدیل 2 ایالت قرمز به خاکستری
بدون‌شک بدترین خبر ممکن برای رئیس‌جمهوری آمریکا، تبدیل دو ایالت قرمز جورجیا و اوهایو به ایالت خاکستری است. ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 توانسته بود در هر دو ایالت برنده شود. با این حال نظرسنجی‌های اخیر چندان به سود ترامپ نیست! در آخرین نظرسنجی صورت گرفته در ایالت جورجیا که دارای 16 رای الکترال است، بایدن توانسته
47 درصد آرا و ترامپ 46 درصد آرا را به‌دست بیاورند. رقابت در این ایالت بسیار حساس و فشرده خواهد بود زیرا اگر بایدن بتواند در این رقابت پیروز شود، گام بلندی جهت پیروزی نهایی در انتخابات برداشته است. در ایالت اوهایو و مطابق آخرین نظرسنجی‌های صورت گرفته، ترامپ با کسب 48 درصد آرا و با اختلاف 3 درصد از بایدن
( که 45 درصد آرا را کسب کرده است ) پیشتاز است. با این حال، هنوز 7 درصد از رای‌دهندگان در این ایالت، تصمیم نهایی خود را درخصوص رای دادن به بایدن یا ترامپ اتخاد نکرده‌اند.  علاوه بر این دو ایالت، ایالات کارولینای شمالی و فلوریدا نیز دو ایالت بسیار مهم و سرنوشت‌ساز در انتخابات سوم نوامبر محسوب می‌شوند. در این میان، اهمیت فلوریدا ( با 29 امتیاز الکترال) به‌مراتب بیشتر است. در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 میلادی، ترامپ توانست در هر دوی این ایالات پیروز شود. او اکنون مسیر آسانی را برای تکرار این پیروزی پیش‌رو نخواهد داشت.
 ایالاتی که با بایدن و ترامپ نیستند
در این میان، برخی ایالات ( ایالات آبی و قرمزی که تکلیف آرای آنها مشخص است ) دیگر در تیررس نگاه‌ها و محاسبات بایدن و ترامپ قرار ندارند. به عنوان مثال، نتایج انتخابات ایالتی کالیفرنیا ( با 55 رای الکترال) از اکنون مشخص است! آرای این ایالت‌ها به‌صورت قطعی متعلق به دموکرات‌هاست. همچنین نتایج انتخابات در ایالاتی مانند تنسی، آرکانزاس و اکلاهما نیز از اکنون مشخص است. آرای این ایالات قطعا به سود ترامپ ( نامزد حزب جمهوریخواه) به گردش درخواهد آمد و بایدن نیز از ابتدا حسابی روی آرای این ایالات باز نکرده است. با این حال، اصلی‌ترین نگاه و تمرکز بایدن روی ایالت تگزاس است. این ایالت دارای 38 رای الکترال است و طی 42 سال اخیر، هرگز آرای آن به سود دموکرات‌ها به گردش درنیامده است. گرچه آخرین نظرسنجی صورت گرفته در تگزاس توسط نیویورک‌تایمز، بیانگر کسب 47 درصد آرا توسط ترامپ و 43 درصد آرا توسط بایدن است اما به‌دلیل نامشخص بودن آرای 10 درصد از رای‌دهندگان، ترامپ دغدغه زیادی درخصوص پیروزی در این ایالت حساس دارد. اگر ترامپ آرای تگزاس را از دست بدهد، دیگر امیدی درخصوص تکرار پیروزی خود و راهیابی به کاخ سفید نخواهد داشت؛ ضمن آن‌که لقب آشیانه جمهوریخواهان نیز دیگر به ایالت تگزاس تعلق نخواهد گرفت!
 آمریکا به صحنه جنگ تبدیل می‌شود
پروفسور ویلیام بیمن، استاد دانشگاه ایالت مینه‌سوتا در گفت‌وگو با جام‌جم می‌گوید: حضور ترامپ در معادلات قدرت در آمریکا به‌صورت ذاتی بحران‌ساز است. هیچ‌کس در دولت ترامپ احساس امنیت نمی‌کند. او صرفا دوست دارد از سوی طرفداران افراطی و ملی‌گرای خود مورد حمایت قرار گیرد. همین مساله در طول سال‌های اخیر، هزینه‌های زیادی در حوزه‌های امنیت، سیاست داخلی و سیاست خارجی آمریکا ایجاد کرد. این تحلیلگر آمریکایی در ادامه می‌گوید: برخی طرفداران ترامپ حاضر هستند در صورت شکست وی در انتخابات، اسلحه در دست گیرند و منازعاتی را در ایالات متحده آمریکا به‌وجود بیاورند. معتقدم امکان وقوع این منازعات وجود دارد. البته درنهایت نیروهای امنیتی این منازعات را به کنترل درمی‌آورند اما با هزینه‌های زیاد.