تولید انیمیشن‌های جدید برای کودکان

تولید انیمیشن‌های جدید برای کودکان


پوریا سازگار، مدیر گروه کودک مرکز پویانمایی صبا در گفت‌وگو با فارس درباره تولیدات جدید این مرکز گفت: برای پخش پاییز امسال در گروه کودک ۸ عنوان برنامه داشتیم که به پخش پاییز رسید. مرکز صبا در هر فصل ۵۰ساعت معادل ۳۰۰۰دقیقه برنامه برای پخش به شبکه‌های سیما ارسال می‌کند و ما حدود ۵۰درصد آن را در گروه کودک انجام می‌دهیم.
وی ادامه داد: ۸ عنوان برنامه شامل مثل‌نامه، مهارت‌های زندگی، آقا معلم و بچه‌ها، کلیله و دوستان، رعنا دختر دهقان، پند پارسی و موزه تولید شده که هر کدام بین ۱۳تا۲۶ قسمت برای هر فصل تولید و پخش می‌شود.
وی در توضیح هرکدام از این انیمیشن‌ها ادامه داد: مثل‌نامه با محوریت ضرب‌المثل‌های زبان فارسی و با استفاده از شخصیت‌های انسانی و حیوانی به روایت داستان‌های اخلاقی و فرهنگی می‌پردازد.
سازگار افزود: مهارت‌های زندگی در آخرین فصل با طرح موضوع‌های ساده اما کلیدی سعی می‌کند تمام مخاطبان را به سمت آموزش مفاهیم اخلاقی به زبان ساده از دیدگاه قرآنی و دینی جلب کرده و آنها را برای مخاطب باورپذیر کند و نحوه استفاده از تعالیم قرآنی را در زندگی به مخاطبان نشان دهد.
وی با اشاره به سایر انیمیشن‌های مرکز صبا گفت: آقا معلم و بچه‌ها نیز با محوریت قراردادن مدرسه‌ای در روستا و روابط شاگردان با معلمشان به چگونگی فرهنگ اهالی روستا به‌ویژه کودکان می‌پردازد. در این مدرسه تنها یک معلم حضور دارد و تمام مسوولیت‌ها به عهده اوست و دانش‌آموزان مشکلاتشان را با او در میان می‌گذارند. این داستان‌ها در مسیر مناسبی برای توجه به زیبایی‌های فرهنگ روستایی و جایگاه مدرسه در ارتقای فرهنگ کودکان گام برمی‌دارد.
مدیر بخش کودک مرکز صبا همچنین عنوان کرد: کلیله و دوستان با برداشتی از کلیله‌ودمنه در هر قسمت به یکی از داستان‌ها ورود کرده و با استفاده از شخصیت‌های قصه به بیان مفاهیم آن می‌پردازد.
سازگار با توضیحی درباره انیمیشن رعنا دختر دهقان گفت: داستان رعنا دختر دهقان در یک شهر قدیمی رخ می‌دهد و در هر قسمت به واسطه اشتباه‌ها و خودخواهی‌های چند نفر مخصوصا حاکم‌شهر مشکلاتی برای مردم رخ می‌دهد اما در شرایطی که همه از حل مشکلات باز مانده‌اند، رعنا با تیزهوشی و از مسیر خلاقیت راه‌حلی برای مشکلات پیدا می‌کند.
وی با اشاره به انیمیشن طنز پند پارسی، ماهی بادکنکی و موزه افزود: داستان پند پارسی درباره آسیابانی است که همراه پسر و الاغش در دهکده‌ای زندگی می‌کنند و هر بار داستان یا حکایتی در قالب داستانی جدید برای آنها اتفاق می‌افتد. بستر این مجموعه بر اساس امثال و حکم و داستان‌های قدیمی شکل‌گرفته که با نگاه امروزی بازسازی شده است. انیمیشن ماهی بادکنکی نیز درباره یک ماهی است که با دوستانش زیر آب زندگی می‌کنند و در تلاش برای برقراری شهری زیبا هستند. داستان‌های انیمیشن موزه نیز در موزه‌ای اتفاق می‌افتد و هر قسمت با معرفی شخصیتی مشهور یا آثار باستانی و قدیمی و صنعتی خاص
به پایان می‌رسد.