هوبره خاطره می شود

هوبره خاطره می شود


حالا تاوان بیکاری جوانان و ندانم کاری برخی مدیران را هوبره‌هایی می‌دهند که یکی یکی در تله می‌افتند، هوبره‌هایی که یکی یکی از طبیعت کشورمان خط می‌خورند تا انقراض
بی محاباتر از همیشه محیط زیست کشورمان را نابود کند. بیکاری و  شرایط اقتصادی نامناسب سبب شده‌است بیشتر نوجوانان و جوانانی که در اطراف زیستگاه هوبره در پطرگان و شاهرخت خراسان‌جنوبی روزگار  می‌گذرانند  رویای کسب درآمد با قاچاق هوبره را در ذهن بپرورانند. برخی بومیان این مناطق می‌گویند سال‌ها پیش پدرانشان، گروه‌های ۲۰ تا ۳۰ تایی هوبره را در زیستگاه‌ها مشاهده می‌کردند؛ اما حالا آنها به‌سختی دسته‌های پنج‌قطعه‌ای هوبره را در منطقه‌شان به چشم می‌بینند! چراکه پرنده زیبای طبیعت ایران بازیچه شیخ‌نشین‌های عرب شده‌است
آن هم با چاشنی بیکاری بومیان زیستگاه هوبره. این شرایط آشفته سبب ایجاد وسوسه تشکیل گروه‌های هرمی صیادان در منطقه شده تا هوبره‌ها را در دام بیندازند و به دست واسطه‌ها برسانند و در ازای پول برای شیخ‌نشین‌ها بساط سرگرمی بچینند.
 آن طور که ایسنا گزارش کرده وضعیت شکار هوبره در زیستگاه این پرنده در خراسان‌جنوبی بحرانی است. چرای بیش از حد مجاز دام در زیستگاه پطرگان و شاهرخت خراسان‌جنوبی باعث از بین رفتن پوشش‌گیاهی شده،‌ عاملی که باعث کاهش طعمه هوبره می‌شود که همان حشرات و خزندگانی است که چرخه زندگی‌شان وابسته به گیاهان است.  
 حذف هوبره از طبیعت ایران
حسن اکبری، مدیرکل حفاظت‌محیط‌زیست خراسان‌جنوبی می‌گوید این روزها شاهد کاهش شدید جمعیت هوبره در ایران هستیم. او به ایسنا می‌گوید قاچاقچیان اصلی، غالبا غیربومی و اهل استان نیستند اما متاسفانه بخشی از جوامع محلی نیز این افراد را همراهی می‌کنند. همکاری تعدادی از جوامع محلی با قاچاق به حدی است که نرخ زنده‌گیری را افزایش داده‌است.
نکته اینجاست که این روش زنده‌گیری فقط منجر به انقراض این پرنده زیبا نمی‌شود ،چراکه این دام‌ها فقط هوبره‌ها را به دام نمی‌اندازند. آن‌طور که مدیرکل حفاظت‌محیط‌زیست خراسان‌جنوبی می‌گوید گونه‌هایی چون گربه شنی و روباه شنی نیز در این تله‌ها گیر می‌افتند، از بین می‌روند یا آسیب می‌بینند.
 جمع‌آوری روزی هزار تله
وقتی از وضعیت بحرانی هوبره در این منطقه حرف می‌زنیم، وقتی می‌گوییم این پرنده با این روند خیلی زودتر از آنچه فکر کنیم منقرض می‌شود، برخی شاید شرایط را درک نکنند؛ اما وقتی بدانیم فقط در یک روز با عملیات یگان حفاظت در زیرکوه و دیگر مناطق هزار تله جمع‌آوری شده‌است! می‌توان آب پاکی را روی دست آنهایی ریخت که شرایط را بحرانی نمی‌دانند.
 به نام فقر به کام شیخ‌نشین‌ها
جریمه و مجازات البته که از آن جوانانی است که می‌گویند از روی تنگدستی است که این کار را انجام می‌دهند؛ چرا که مدیرکل حفاظت‌محیط‌زیست خراسان‌جنوبی می‌گوید هوبره‌ها از مرز جنوبی کشور خارج می‌شوند و عمدتا حاملان یا نهایتا افراد بومی دستگیر می‌شوند که اغلب شان وضع مالی خوبی ندارند و نمی‌توانند جریمه بدهند و در نتیجه سر از زندان در می‌آورند و عملا برخورد با افرادی که بنیه مالی ضعیفی دارند به ضرر خانواده‌ها تمام می‌شود. او هم معتقد است مشکل بیکاری و نبود اشتغال است که جوانان را وسوسه به انجام این کار می‌کند. مردمی که از جبر فقر اقدام به تله‌گذاری برای پرنده‌ای می‌کنند که تا چند سال دیگر اثری از آن در طبیعت ایران نخواهدماند.