پروتکل الحاقی؛ زمینه‌ساز نفوذ و جاسوسی

پروتکل الحاقی؛ زمینه‌ساز نفوذ و جاسوسی

محمدحسن آصفری نماینده اراک


 همان‌طور که در سال 94، دولت از مجلس قبل مجوز گرفت تا نسبت به الحاقیه‌های موضوع برجام عمل کند، دیروز هم مجلس تصمیم گرفت با توجه به سیاست‌های خصمانه‌ای که آمریکا و غرب در جهت فشار به نظام جمهوری اسلامی ایران در پیش گرفته‌اند بخش‌هایی از بندهای الحاقی را حذف کند.
این بندها، زمینه را برای بازدید سرزده بازرسان آژانس انرژی اتمی فراهم می‌کرد و اطلاعات محرمانه و به کلی سری را در اختیار آنها قرار می‌داد و باعث می‌شد این بازرسان، دانشمندان هسته‌ای ما را شناسایی کنند.
اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی باعث آسیب‌های فراوان شد. از این رو مجلس تصمیم گرفت دیگر این اجازه را به بازرسان آژانس انرژی اتمی ندهد.
ما در برجام به همه تعهدات خود عمل کردیم و غنی‌سازی را کنار گذاشتیم تا تحریم‌ها برداشته شود، اما دولت‌های غربی نه تنها به تعهدات خود عمل نکردند، بلکه تحریم‌ها را نیز تشدید کردند. در چنین شرایطی چه لزومی به پایبندی به تعهدات اضافه برجام است.
مجلس حتی در مصوبه دیروز، فرصت یکماهه را به طرف‌های برجام داده است تا در صورت بازگشت به تعهدات برجام، جمهوری اسلامی رویکرد گذشته را در پیش بگیرد. اما در صورتی که غربی‌ها سر عقل نیایند مجلس شورای اسلامی اجازه نخواهد داد اجرای پروتکل الحاقی مثل سابق ادامه یابد.
از سوی دیگر، دولت هم اجازه مخالفت با مصوبه مجلس بعد از تایید شورای نگهبان را نخواهد داشت و اگر دولت به وظیفه قانونی خود در قبال اجرای مصوبه مجلس عمل نکند، مجلس موضوع را از طریق قانونی پیگیری خواهد کرد.
در پاسخ به این دغدغه دولت که معتقد است عمل نکردن به پروتکل الحاقی زمینه تشدید تحریم‌ها را فراهم می‌کند هم باید پرسید مگر تحریمی باقی مانده که علیه جمهوری اسلامی ایران و مردم اعمال نشده باشد.
ما تاکنون بارها از دولت خواسته‌ایم با توجه به تشدید تحریم‌ها و فشار اقتصادی و معیتشی بر مردم، راهکار ارائه کند اما دولت تاکنون اقدامی نکرده است و نمایندگان می‌گویند چرا باید هم تحت تحریم باشیم و هم پایبند به تعهدات خود در برجام. این رویه نباید ادامه پیدا کند.