نسخه Pdf

پاپوش‌هایی لای پر قو

نکاتی درباره تمیز کردن انواع کفش‌ها و پوتین‌ها

پاپوش‌هایی لای پر قو

کفش‌ها در زیبایی و آراستگی تأثیری به‌سزا دارند؛ از این رو تمیز نگه‌داشتن همیشگی آنها اهمیت زیادی دارد. این مسأله به‌ویژه در پاییز و زمستان به دلیل بارش برف و باران دو چندان می‌شود و بیشتر باید مراقب تمیز کردن آنها باشید. در این میان، جنس‌های مختلف کفش‌ها، شیوه‌های مختلفی هم برای تمیز کردن دارند و همه آنها را نمی‌توان به یک شیوه تمیز کرد. اطلاع از این راهکارها می‌تواند به شما در جلا دادن کفش‌هایتان کمک کند.

ندا اظهری روزنامه نگار

    کفش‌های چرمی و ورنی
ابتدایی ترین کار برای تمیزکردن کفش‌های چرمی و ورنی این است که آنها را با دستمال یا حوله‌ای نرم و نمدار تمیز کنید. این کار تقریبا در حد تمیزکردن و زدودن گرد و خاک کفایت می‌کند. بهتر است بعد از زدودن کثیفی‌ها از روی آن، فکری هم به حال جلادادن به آن کنید. بهترین شیوه برای این قبیل کفش‌ها، استفاده از واکس یا اسپری‌های مخصوص هر کفش یا کرم‌های کفش‌های چرم است که هم آنها را برق می‌اندازد و هم باعث نرمی بافت چرم می‌شود. 
چرم طبیعی: برای تمیز کردن کفش‌های چرمی، چرم مصنوعی و پوست چرمی می‌توانید با ترکیبی مساوی از آب سرد و سرکه سفید، محلولی تمیزکننده بسازید و با پارچه نرمی که به این محلول آغشته می‌کنید، خاک آن را بگیرید. علاوه بر آن، با این محلول همه لکه‌های روی این مدل کفش‌ها به‌خصوص سفیدک‌های نمکی روی کفش هم از بین می‌رود. پس از آن اجازه دهید کفش خشک شود. بعد برای این که کفش ظاهر زیبایی پیدا کند، سراغ واکس‌های مخصوص کفش‌های چرم بروید. اگر واکس مناسب در خانه ندارید، پارچه نرمی را با محلول آب و کمی جوش‌شیرین نمدار کرده و آن را روی کفش بکشید و بگذارید کفش خشک شود. کفش‌ها که خشک شدند با پارچه‌ای خشک، لکه‌های روی کفش را از بین ببرید. پوتین‌های زمستانی چرمی را هم می‌توانید به همین روش تمیز کنید. علاوه بر این که بعد از هر بار استفاده، آن را تمیز می‌کنید، هر یک یا دو ماه یک بار آنها را حسابی تمیز کرده و برق بیندازید. برای این کار، از اسپری یا صابون‌های کرم دار مخصوص چرم استفاده کنید و سطح کفش را با دستمال پاک کنید. سپس آن را به وسیله واکس یا روغن مخصوص، چرب کنید و بعد از آن، با اسپری‌های مخصوص ضد آب، سطح چرب پوتین را بپوشانید. این کار عمر پوتین‌های چرم را افزایش می‌دهد. 
چرم مصنوعی:برای تمیز کردن کفش‌هایی که از جنس چرم مصنوعی هستند، پارچه نمداری را به کمی وازلین آغشته کرده و روی کفش بکشید. سپس چند قطره محلول شیشه پاک‌کن را هم روی کفش اسپری کنید و با پارچه خشک کنید تا کفش‌های‌تان برق بیفتد. 
جیر، نبوک و چرم میش: این نوع کفش‌ها را همیشه خشک نگه دارید و سعی کنید هرگز پارچه خیس روی آنها نکشید. برای این که آلودگی، گرد و خاک و چربی‌ها را از روی آن پاک کنید، بهتر است هر بار یک مسواک یا فرچه نرم را روی سطح آن بکشید و سعی کنید لکه‌ها و آلودگی‌ها را در کوتاه‌ترین زمان ممکن از روی کفش پاک کنید. برای تمیز کردن کفش‌های جیر و نبوک حتی می‌توانید از مداد پاک‌کن، حوله یا پارچه نرم یا برس مخصوص این کفش‌ها استفاده کنید. 
اما اگر به لکه سرسختی برخوردید که به این راحتی‌ها از روی کفش پاک نمی‌شود، از یک سمباده دانه‌ریز استفاده کنید. اما دقت کنید این کار رنگ آن نقطه از کفش را کم‌رنگ‌تر می‌کند. لکه‌های آب جزو شایع‌ترین لکه‌هایی است که می‌تواند ظاهر این مدل کفش‌ها را خراب کند. برای از بین بردن این لکه‌ها، حوله سفید و تمیز مرطوب و نه خیس را آرام روی سطح کفش بکشید تا نمدار شود سپس با دستمالی، رطوبت اضافه را بگیرید. می‌توانید داخل کفش را با روزنامه باطله پر کنید تا حالت کفش حفظ شود و به دور از حرارت مستقیم یا نور خورشید بگذارید تا خشک شود. سپس با برس مخصوص پرزهای کفش را در یک جهت برس بکشید. اگر دقت کرده‌باشید، بعد از مدتی همین پرزهای کفش‌های جیر و نبوک بد حالت می‌شوند. برای بازگرداندن این پرزها به حالت اول، کفش را یک دقیقه روی بخار آب نگه‌دارید تا پرزها بلند شوند سپس با برس به آنها حالت دهید. برای نگهداری و عمر طولانی مدت پوتین‌های جیر و نبوک، بلافاصله بعد از کثیف‌شدن، لکه‌ها و آلودگی‌ها را از بین ببرید. مراقب باشید پوتین‌های جیر و نبوک را هم هرگز با آب خالص تمیز نکنید؛ چراکه بافت کفش را از بین می‌برد و احتمال پارگی و آسیب‌دیدن پوتین را بالا می‌برد. با خرید پاک‌کننده‌های مخصوص کفش‌های جیر و نبوک که اغلب ژل یا اسپری هستند، عمر آنها را افزایش دهید. 
مشکل دیگری که برای کفش‌های جیر و نبوک ممکن است اتفاق بیفتد، ساییدگی کفش‌ها به هم است. برای رفع این مشکل با برس مخصوص، چندبار روی قسمت ساییدگی کفش جلو و عقب بکشید تا پرزها جای خود را باز کنند و ساییدگی کمتر به چشم بیاید. 
    کفش‌های اسپرت رنگی 
کفش‌های اسپرت که معمولا برای ورزش و پیاده‌روی استفاده می‌شوند، این روزها جزو پرطرفدارترین کفش‌ها محسوب می‌شوند. اما این کفش‌ها هم به دلیل فعالیت زیاد خیلی زود کثیف می‌شوند. نوع استاندارد آنها به دلیل استحکامی که دارند در ماشین لباسشویی قابل شست‌وشوست اما دقت کنید ابتدا کفی کفش را خارج کنید و آن را جداگانه با دست بشویید. سپس لکه‌های چربی را با دستمال و مایع لکه‌بر از بین ببرید و بعد کفش را داخل ماشین بیندازید. به خاطر داشته‌باشید هرگز کفش‌های ورزشی را با استفاده از سشوار، بخاری یا شوفاژ خشک نکنید. بهترین راه خشک‌کردن این کفش‌ها قراردادن آنها در هوای آزاد است. قسمت داخلی آن را هم به دلیل تعریق مدام پاها، با مایع ضدعفونی کننده تمیز کنید تا از بروز بیماری‌های پوستی و قارچ جلوگیری کنید و هم پاهایتان بو نگیرد. 
    کفش‌های پارچه‌ای
کفش‌های پارچه‌ای به دلیل سبک و زیبا بودن و قابلیت گردش هوا در آن، گزینه مناسبی برای فصول گرم سال به شمار می‌روند. اما این کفش‌ها به دلیل پارچه‌ای بودن، به سرعت کثیف می‌شوند. برای تمیز کردن آنها ابتدا با یک دستمال حوله‌ای گرد و خاک آن را بگیرید. می‌توانید با مقداری مایع ظرفشویی و آب گرم و استفاده از یک مسواک، آنها را تمیز کنید. مسواک را در همه قسمت‌ها با یک اندازه فشار، بکشید تا رنگ بعضی قسمت‌ها بیشتر از بین نرود. در انتها با دستمال حوله‌ای سطح کفش را خشک کنید تا رطوبت آن گرفته‌شود. سپس کفش را در آفتاب بگذارید تا خشک شود. اما به خاطر داشته‌باشید همه کفش‌های پارچه‌ای را هم نمی‌توان به این شیوه تمیز کرد. به عنوان مثال، اگر کفش پارچه‌ای شما از جنس مخمل است، استفاده از آب و مایع ظرفشویی گزینه‌مناسبی نیست. بلکه بهتر است لکه‌های روی آن را با شوینده‌های خشک تمیز کنید تا از بین بروند. برای تمیز کردن کتانی‌های پارچه‌ای با ماشین لباس‌شویی، اگر رویه آن توری است، برای جلوگیری از پاره شدن تورها، ابتدا کفش را داخل پارچه‌ای سفید بگذارید و بعد آن را داخل ماشین لباس‌شویی بیندازید و حتما کفش را با آب‌سرد بشویید تا رنگ آن ثابت بماند. همچنین برای تمیز کردن پاشنه یا لژ کتانی پارچه‌ای یا هر کفش دارای لژ، از مسواک‌های قدیمی همراه خمیردندان و با حرکات چرخشی روی سطح پاشنه استفاده کنید. بعد با دستمالی سطح کفش را خشک کنید تا رطوبت از بین برود و لکه باقی نماند. کفش را سپس در نور آفتاب خشک کنید.
ضمیمه نوجوانه