تأثیر حضور میدانی شهید سلیمانی در افزایش روحیه مبارزان

تأثیر حضور میدانی شهید سلیمانی در افزایش روحیه مبارزان

ایرج مسجدی سفیر ایران در عراق



سپهبد سلیمانی، سمبل و نماینده جمهوری اسلامی و مردم ایران برای مبارزه با تروریسم به کمک عراق آمده بود و ایشان این نقش خود را به‌خوبی ایفا کردند و همان‌طور که شاهدیم به‌واسطه مبارزات ایشان، داعش در این کشور نابود شده است.
نقش شهید سلیمانی در از بین بردن داعش در عراق و مجاهدت‌های ایشان برای همه مسؤولان عراق، حشدالشعبی و مردم این کشور شناخته شده و آشنا بود. به همین دلیل شهادت سردار سلیمانی تأثیر بسیار مهمی در روابط فرهنگی و عاطفی بین دو کشور و دو ملت ایران و عراق به جای گذاشت.
شهید سلیمانی و همراه ایشان (ابومهدی‌المهندس) در جبهه‌های جهاد و مبارزه با تروریسم تلاش جدی و نقش موثری داشتند، بر همین اساس نیز زمانی‌که ایشان و ابومهدی به دست دولت آمریکا به شهادت رسیدند، اولین تأثیر آن ایجاد نفرت عمومی در بین آحاد جامعه بشری به خصوص مردم ایران و عراق علیه آمریکاست.
آنها دولت آمریکا را مقصر و مجرم اصلی در به شهادت رساندن این دو عزیز می‌دانند. سردار سلیمانی در گسترش و تقویت سازماندهی و آموزش نیروها در عراق نقش برجسته‌ای داشت و البته موفقیت سردار در این بود که شخصا در میدان‌های نبرد و خطوط مقدم حضور مستقیم داشت و صرفا از راه دور مدیریت نمی‌کرد، بلکه مانند دوران دفاع مقدس در جبهه‌های نبرد حضور مستقیم و میدانی داشت که چنین حضوری تأثیر عمیقی در روحیه رزمندگان و مبارزان علیه داعش داشت.
مردم و مسؤولان عراقی با دیدن جهاد فرمانده‌ای مانند شهید سلیمانی که در کنار آنها و در خط مقدم برای از بین بردن تروریست‌ها و ایجاد امنیت تلاش می‌کرد به ایشان و مستشاران‌شان علاقه پیدا می‌کردند.
از سوی دیگر سردار سلیمانی تلاش کرد تا بتواند در تقویت نیازمندی‌ نیروهای مبارز و رزمندگان عراقی در حد توان و امکانات ایرانی کمک کند. طبیعتا چنین کمک‌هایی از سوی ایران امکاناتی بود که به عراق فروخته می‌شد و این کشور وجوه آن را پرداخت می‌کرد، در اصل یک نوع قرارداد و توافق برای فروش امکانات و تأمین نیازمندی‌نیروهای مسلح
عراق بود.
از سوی دیگر یک نوع ارتباط عاطفی و علاقه‌مندی بین سردار سلیمانی با نیروهای مسلح عراق در رتبه‌های مختلف وجود داشت، برخی تصور می‌کنند صرفا نیروهای مسلح و حشدالشعبی دوستدار سردار سلیمانی بودند، در حالی که تمام فرماندهان عالیرتبه‌ای که ایشان را می‌شناختند روابط نزدیک و صمیمی با سردار داشتند،چراکه می‌دانستند از بین بردن داعش نیار به فداکاری، شهادت‌طلبی، آموزش و سازماندهی ایشان دارد.
به همین دلیل بعد از شهادت ایشان نیز موج عظیمی در نیروهای عراقی و مردم این کشور در جهت حمایت از سردار سلیمانی شکل گرفت و مانند ایران شاهد تشییع گسترده و بی‌نظیر در بغداد، کاظمین و کربلا بودیم.
قطعا خون پاک شهید حاج قاسم سلیمانی و ابو‌مهدی المهندس باعث پیوند دو ملت و تقویت جبهه مقاومت و همکاری‌های بین دو کشور و مردم عراق است و دولت و نیروهای مسلح این کشور بدانند که ایران به طور جدی پیگیر پشتیبانی و همکاری با
عراق است.