این صدای انقلاب اسلامی ایران است

آیین افتتاحیه رادیو انقلاب با حضور معاون صدای رسانه ملی برگزار شد

این صدای انقلاب اسلامی ایران است

در آستانه چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب و ایام‌ا... دهه فجر، آیین افتتاحیه رادیو انقلاب با حضور علی بخشی‌زاده معاون صدا، حجت‌الاسلام سیدرمضان موسوی‌مقدم قائم‌مقام رسانه ملی و جمعی از فرماندهان و پیشکسوتان لشکری و کشوری و مدیران رسانه و برخی نمایندگان مجلس از جمله زهرا شیخی روز گذشته در استودیو شماره یک ساختمان شهدای رادیو برگزار شد. در این مراسم جمعی از خانواده شهدا و اصحاب رسانه نیز حضور داشتند. طبق گفته بخشی‌زاده رادیو انقلاب بعد از اذان ظهر روز گذشته رسما آغاز به کار کرد. در آغاز این مراسم بیانات رهبر معظم انقلاب درباره پیروزی انقلاب و دهه فجر پخش شد و فاطمه نصرآبادی که اجرای مراسم را به‌عهده داشت مقدمه‌ای درباره رادیو انقلاب بیان کرد.

 انقلاب اسلامی پدیده بی‌نظیر قرن بیستم است
علی بخشی‌زاده، معاون صدا در ابتدای مراسم گفت: حدود 42 سال پیش یکی از گویندگان رادیو اعلام کرد «این صدای انقلاب اسلامی است». بعد از گذشت 42سال افتخار دارم مجددا عرض کنم این انقلاب با صلابت و قدرت و عزت در آستانه چهل و دوسالگی خودش است و همین جا یاد و خاطره شهدا و امام شهدا را گرامی می‌داریم. به‌خصوص شهید حاج‌قاسم سلیمانی. وی در ادامه متنی را برای این مراسم آماده کرده بود و در این باره بیان کرد: انقلاب اسلامی ایران رخداد بی‌نظیر قرن بیستم بود که موجب تحولات شگرفی در سطوح منطقه و جهان شد. این پدیده؛ طبیعی است که مبتنی بر مجموعه‌ای از اهداف و آرمان‌ها و غایات روبه جلو و تحول‌گر، قوام یافته است. اهدافی که تا حد زیادی تحقق یافته و در ادامه مسیر؛ سطح مطلوب این خواسته‌ها را بایستی در بیانیه گام دوم انقلاب پیگیری کرد. از سطوح مختلف مطالبات اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی گرفته تا جامعه‌پردازی، نظام‌سازی و تمدن‌سازی نوین اسلامی، تماما در مسیر اهداف، خواست‌ها و مطلوبیت‌های انقلاب اسلامی است. در این بستر، از جمله ضرورت‌های انقلاب اسلامی، پیوست رسانه‌ای است. چراکه رسانه موجب می‌شود گفتمان انقلاب در میان تمام لایه‌های اجتماع ایرانی و حتی منطقه و نیز سطح جهانی، نشر و نشت پیدا کند چنان‌که یافته است و از طرف دیگر، در مقابله با جنگ نرم دشمن، مسیر بسیاری از شبهات و شکاکیت‌ها را تقلیل داده و می‌دهد. از همین رو به‌طور مشخص  نقش رادیو به‌عنوان یک رسانه جمعی، فراگیر و در دسترس و رابطه آن با رخداد و گفتمان انقلاب اسلامی، دارای اهمیت ویژه است.
وی ادامه داد: رسانه رادیو به‌عنوان یک وسیله جریان‌ساز می‌تواند حامل پیام‌های انقلاب اسلامی و خنثی‌کننده حملات دشمن در جنگ روانی و رسانه‌ای باشد. از جمله نقطه تمرکز دشمن، جوسازی روانی و جهت‌دهی سطوح افکار عمومی به سمت القای ناکارآمدی جمهوری اسلامی است. آنها با بازخوانی مکرر و هجمه پی‌درپی و بی‌امان در انواع شبکه‌های خبری- تحلیلی و برنامه‌های هنری در تلاش مکرر برای تشویش افکار عمومی و ایجاد شکاف میان مردم و جمهوری اسلامی‌اند. این جنگ رسانه‌ای با پشتیبانی و همزمانی «تحریم» و «تحریف» در پی فشار و شکاف میان صفوف ملت ایران است. اما در پناه منویات و رهنمودهای امامین انقلاب اسلامی مسیر روشن است و مبتنی بر بیانیه گام دوم انقلاب، چشم‌انداز و اهداف فراروی آینده انقلاب، از بالندگی خبر می‌دهد. در همین راستا و ایفای نقش رسانه‌ای «رادیو» در مسیر انقلاب، پاگیری «رادیو انقلاب» ضرورتی است که صدای جمهوری اسلامی به آن اهتمام ورزیده است. رادیو انقلاب که درماه پیروزی انقلاب فعالیت خواهد داشت، فرصتی برای تبیین مختصات گفتمانی و مکتبی انقلاب اسلامی و تلاشی از طرف همکاران ما در صدای جمهوری اسلامی برای بازخوانی علل شکل‌گیری، تبیین دستاوردها، اهداف و مسیر انقلاب اسلامی در پرتو بیانیه گام دوم و چله فراروی نظام اسلامی است.
 بخشی‌زاده افزود: می‌توان تاکید داشت که روشنگری پیرامون رخدادهای کشور، مقابله با شبهات، توصیف و شرح و ارائه موفقیت‌ها و کارآمدی نظام اسلامی امری ضروری است تا ضمن اقدامات سلبی برای مقابله با جنگ نرم دشمن، در عرصه‌ای ایجابی نیز دستاوردها و اهداف انقلاب اسلامی را ارائه نماییم. به عبارت دیگر در بازه زمانی یک‌ماهه در بهمن 1399، از طریق میزگردهای تحلیلی، برنامه‌های مستند رادیویی و سایر برنامه‌های رادیویی به تبیین ابعاد مختلف موفقیت‌ها، اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی پرداخته می‌شود و از این رهگذر برای مقابله با جنگ نرم، جریان تحریف و تحریم و سایر تشکیک‌ها و القائات علیه نظام اسلامی پاسخ داده می‌شود. با این موضع و نظر است که رادیو انقلاب را باید و شایسته است در تقویم هر ساله معاونت صدا، پیوسته مشاهده و رصد کرد.
 گام ارزشمند رسانه ملی
همزمان با برگزاری برنامه، تصاویری از انقلاب در سال 57 و همچنین شهدای مدافع حرم و شهید فخری‌زاده از مونیتور پشت مجری پخش می‌شد. پس از صحبت‌های بخشی‌زاده، مجری با یکی از خبرنگاران مستقر در خمین و زادگاه امام‌خمینی(ره) ارتباط مستقیم برقرار کرد و تصاویری از اتاق امام و منزل پدری ایشان برای حضار پخش شد. پس از آن حجت‌الاسلام مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه‌ها در جایگاه قرار گرفت و گفت: رادیو یک رسانه گرم و پویاست و علی‌رغم این‌که جزو اولین رسانه‌های مدرن است، جزو پرمخاطب‌ترین و موثرترین رسانه‌هاست که در طول این 42سال پرتلاطم و پرحادثه و پرافتخار نقش مهمی داشته و هنوز هم جایگاه خودش را حفظ کرده است. افتتاح رسانه گفتمان انقلاب در رسانه ملی یکی از گام‌های ارزشمند است.
وی در ادامه اشاراتی به گام دوم انقلاب و همچنین شهدای مدافع حرم داشت و افزود: همه رسانه‌ها به نوعی رادیو انقلاب هستند. به‌خصوص رادیو انقلاب که امروز افتتاح شد و رسالت خاص خودش را دارد که باید پاسخگوی جریان تحریف خبر باشد که جزو رسالت‌های این رادیو است.
پس از آن سرود انقلابی به همراه کلیپ پخش شد و همچنین مجری ارتباط مستقیم با عراق و نجف‌اشرف و محل سکونت امام برقرار کرد که در دوران تبعید در دهه 40 امام‌خمینی(ره) در این مکان سکونت داشت.
 3 ساعت و 20 دقیقه پرافتخار
محسن رفیق‌دوست، از بنیانگذاران سپاه پاسداران در بخشی از مراسم گفت: یکی از افتخارات زندگی من این است که سه ساعت و بیست دقیقه راننده امام خوبی‌ها از فرودگاه تا بهشت‌زهرا بودم. وی با بیان خاطراتی از همراهی با امام عنوان کرد: ما سه شعار داریم. استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی. با اطمینان می‌گویم که امروز هیچ کشوری مثل کشور ما مستقل و آزاد نیست.
وی همچنین باز هم خاطره‌ای از امام(ره) در جماران تعریف کرد و افزود: امام درباره دور دوم انتخابات کارتر فرمود: کارتر انتخاب نمی‌شود. امروز هم طبق صحبت‌های رهبر معظم انقلاب که فرمودند هیچ جنگی نمی‌شود و مذاکره‌ای هم در کار نیست، همین‌طور خواهد شد.
رفیق‌دوست در بخش دیگری از صحبت‌هایش عنوان کرد: ما در کشوری هستیم که افتخارمان این است رهبری دارد که بزرگ‌ترین سیاستمدار دنیاست که باید حرف‌هایشان را به گوش جان بشنویم تا مشکلاتی که بر سر راه مردم است برطرف شود. پس از صحبت‌های رفیق‌دوست، باز هم ارتباط مستقیم دیگری با یکی از خبرنگاران در نوفل‌لوشاتو برقرار و تصاویری از محل سکونت امام‌خمینی(ره) در پاریس پخش شد.
 موضوعات تاریخی را نقل و نقد کنیم
حجت الاسلام موسوی‌مقدم، قائم‌مقام رسانه ملی نیز که در این مراسم حضور داشت، گفت: فعالیت رسانه‌ها باید بر مبنای ارزش‌ها، فرهنگ و توسعه جامعه باشد، اما در دنیای امروز این‌گونه نیست و سوءاستفاده‌هایی صورت می‌گیرد.
وی افزود: امروز بحث‌هایی را مطرح می‌کنند مبنی بر این‌که عصر ارتباطات تمام شده و وارد عصر مطالبات شده‌ایم و رسانه باید مطالبات مردم را بازگو کند؛ اما در این میان نباید از رسانه‌ها سوءاستفاده شود. در بسیاری از موارد، واقعیت‌ها تحریف می‌شود و گاهی حتی غلو رخ می‌دهد که نباید این‌گونه باشد. گسترش کمی رسانه‌ها این مشکلات را به وجود آورده است.
قائم مقام رسانه ملی با اشاره به وظایف رسانه در شناساندن حقایق بیان کرد: باید موضوعات تاریخی را به‌خوبی نقل و نقد کنیم و به نتیجه برسیم. متاسفانه امروز در برخی رسانه‌ها نقل خودشان را از واقعیات ارائه می‌کنند که محل اشکال است. مفاهیم انقلاب ما با توجه به عقبه تاریخی که دارد، باید درست نقل شود. برخی رسانه‌ها نه تنها در مسیر انقلاب حرکت نمی‌کنند، بلکه متناسب با اهداف خود قدم برمی‌دارند و دروغ‌سازی تاریخی انجام می‌دهند.
حجت الاسلام موسوی‌مقدم ادامه داد: امروز در دنیا رقابت رسانه‌ای در کار نیست، بلکه جنگ رسانه‌ای در کار است. در طول تاریخ هیچ انقلابی به اندازه انقلاب ما دشمن نداشته است. طبق تحقیقی که سال‌ها قبل انجام دادیم، به نتیجه رسیدیم مجموعه شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی که علیه انقلاب اسلامی فعالیت می‌کنند، بیش از 70برابر جنگ رسانه‌ای در زمان جنگ سرد است. این دشمنی در هیچ کجای تاریخ سابقه نداشته است.
وی افزود: بیش از ۷۳درصد از آنچه در مورد انقلاب اسلامی می‌گویند، دروغ است و این همان شگردی است که پس از جنگ جهانی هم در پیش گرفته بودند. امروز مهم‌ترین و اصلی‌ترین مبارز برای حفظ انقلاب، رسانه است.
 رادیو انقلاب؛ تجلی‌بخش اراده ملت
زهرا شیخی، سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی نیز دیگر سخنران این مراسم بود که در اظهارات خود گفت: امروز وجدان‌های بیدار در کشور وجود دارد و ما باید بدانیم چه زمانی و کجا در صحنه حاضر باشیم. ملت ما با انگیزه و اراده است و این انگیزه باید توسط رادیو انقلاب به همه نشان داده شود. باید پیام انقلاب ما به همه دنیا برسد. رادیو انقلاب باید یادآور و پاسدار آرمان‌ها، اهداف و خواسته‌های امام خمینی و رهبر معظم انقلاب باشد. وی با اشاره به جنگ رسانه‌ای این روزهای دنیا افزود: امروز بازی رسانه‌ای سختی در پیش داریم. رسانه باید با دقت جلو برود و در جنگ رسانه‌ها با دقت و قدرت وظیفه خود را انجام دهد.
رادیو انقلاب تا پایان بهمن ماه، 24ساعته روی موج اف‌ام ردیف 95.5 مگاهرتز قابل دریافت است. علاقه‌مندان می‌توانند از طریق برنامه کاربردی ایران صدا روی تلفن‌همراه خود و همچنین تارنمای اینترنتی رادیو انقلاب به آدرس radioenghelab.irشنونده این رادیو باشند.