شاخص در کف

شاخص در کف


محمدمهدی بحرالعلومی، كارشناس بازار سرمایه درباره نقش دولت در دعوت مردم برای حضور در بورس به خبرنگار جام‌جم گفت: زمانی كه بازار سرمایه شروع به رشد كرد این انتظار وجود نداشت كه نقدینگی با چنین سرعت و حجمی وارد بازار شود چرا كه هنوز زیرساخت‌ها برای عرضه سهام‌های دولتی آماده نبود. در ماجرای پالایشی‌ها نیز وزیر نفت با وزیر اقتصاد هماهنگی نداشتند و این موضوع آنقدر دیر جمع‌بندی شد كه این سهم‌ها در قیمت‌های بالایی كه ارزنده نبودند واگذار شده و منجر به آسیب رسیدن به مردم و سلب اعتماد عمومی از مردم شد كه یكی از دلایل اصلی ریزش‌های بازار سرمایه بود.
بحرالعلومی تصریح كرد: به نظرم ریزش‌ها به پایان خود رسیده و بعید است بازار در آینده ریزش خاصی داشته باشد. به نظرم در بدترین شرایط نیز شاخص حدود 10درصد اصلاح خواهد شد و عملا ما نزدیك به كف شاخص‌ها هستیم و با توجه به نرخ دلار حتی دلار20هزار تومانی نیز سهم‌ها ارزنده است و كاهش ارزش دلار نیز به نوعی پیش‌خور شده است. وی ادامه داد: به نظرم بازار عملا ارزنده است اما صعود بازار و این‌كه شاهد رشد باشیم منوط به اعتماد و بازگشت نقدینگی به بازار است كه تحقق این موضوع نیز زمانبر است و الان با توجه به خروج پولی كه از بازار اتفاق افتاده نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم روند صعودی شاخص به‌زودی آغاز شود و شاخص طی یك ماه مثلا رشد 30درصدی داشته باشد.
بحرالعلومی افزود: از آنجا كه با فروش سهام، فروشنده نقدینگی به‌دست می‌آورد و نقدینگی را وارد بازارهای دیگر می‌كند موجب این نوسان در سایر بازارها می‌شود اما طبیعتا وقتی با كاهش ارزش در قیمت بورس مواجه می‌شویم یعنی ارزش دارایی‌ها كاهش می‌یابد و اگر كسی در گذشته یك میلیون تومان سهم شركتی داشته الان با همان تعداد سهم ارزش آن به 300هزار تومان كاهش یافته است یعنی ارزش آن شركت نیز كاهش داشته كه این كاهش ارزش یك بخشی از پول و نقدینگی موجود در بورس را سوزانده است.