اقتدار در مرزهای جنوبی

گزارش جام‌جم از رزمایش‌های اخیر نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران

اقتدار در مرزهای جنوبی

سلسله رزمایش‌های سپاه و ارتش که از چند روز قبل آغاز شده است دیروز با رزمایش نیروی زمینی ارتش ادامه یافت و رزمایش اقتدار۹۹ نیروی زمینی ارتش صبح دیروز با رمز یا فاطمه‌الزهرا(س) به دستور امیر سرتیپ حیدری فرمانده این نیرو و در سواحل مکران آغاز شد. رزمایش نیروی زمینی ارتش در حالی دیروز آغاز شد که در 20روز گذشته شاهد قدرت‌نمایی‌های دیگری از سوی نیروهای ارتش و سپاه بودیم. یکی از آنها چهارشنبه گذشته بود که آب‌های جنوب کشورمان شاهد الحاق ناو موشک‌انداز زره و ناوبندر بالگردبر مکران به ناوگان نیروی دریایی ارتش بود. ماموریت ناوبندر مکران برای برقراری امنیت دریایی در منطقه راس الحد، خلیج عدن، دریای سرخ و تنگه باب المندب خواهد بود که به این مناطق اعزام خواهد شد و به گفته سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، ایران دریای سرخ را مجدد در منطقه گشت دریایی قرار می‌دهد.

روز جمعه نیز رزمایش پیامبر اعظم 15نیروی هوافضای سپاه در کویر مرکزی ایران با شلیک انبوه موشک‌های بالستیک تاکتیکی آغاز شد؛ موشک‌هایی که انهدام ناوهای هدف در عمق اقیانوس هند را در دستور کار داشتند. نمایش عملیاتی و خیره‌کننده پهپادهای مسلح و انتحاری در کنار شلیک حجم زیادی از موشک‌های بالستیک به صورت همزمان از ویژگی‌های این رزمایش بود که بازتاب فراوانی داشت. پیش از این رزمایش‌ها نیز ارتش جمهوری اسلامی ایران نخستین رزمایش بزرگ پهپادی را با حضور نیروهای چهارگانه خود در منطقه عمومی سمنان و مناطق مرزی کشور برگزار کرد و دیروز هم در رویداد نظامی دیگری در روزهای اخیر، رزمایش اقتدار 99نیروی زمینی ارتش آغاز شد.
عملیات مشترک هوابرد با تجهیزات مکانیزه هجومی
در مرحله اول رزمایش اقتدار ۹۹نیروی زمینی ارتش برای نخستین بار عملیات مشترک تهاجمی تیپ هوابرد با بهره‌گیری از انواع سلاح‌ها و تجهیزات مکانیزه در سواحل مکران اجرا شد.
تیپ ۵۵ هوابرد نیروی زمینی ارتش در مرحله نخست رزمایش با اجرای عملیات چتربازی و با استفاده از نفربرهای BMP2 که برای نخستین بار در جریان این رزمایش به صورت ترکیبی انجام شد، طرح‌های عملیات آفندی را اجرا کردند.
نیروهای هوابرد در قالب صدها چترباز طی یک عملیات از پیش تعیین شده توسط چندین فروند هواپیمای سی۱۳۰ نیروی هوایی ارتش با پرش هماهنگ و دقیق در نقاط تعیین شده فرود آمدند و همزمان با بارریزی تسلیحات و تجهیزات نظامی از جمله موتور سیکلت‌ها، موشک‌اندازهای ۱۰۷میلی‌متری و توپ‌های23 میلی‌متری در منطقه عمومی رزمایش، با بهره‌گیری از این تجهیزات اهداف تعیین شده در ساحل را مورد حمله قرار دادند و تصرف کردند.
استفاده از نفربرهای ارتقا یافته توسط نیروهای هوابرد، اجرای عملیات تاخت با بهره‌گیری و پشتیبانی از انواع سلاح‌ها، تصرف مناطق ساحلی، بارگیری تجهیزات زرهی و تسلیحات نیمه سنگین در کمترین زمان ممکن و اجرای یک عملیات منطبق با صحنه‌های واقعی از جمله نقاط قوت تیپ هوابرد و نیروهای واکنش سریع نزاجا در این مرحله از رزمایش است.
قدرت‌نمایی در آب‌ها و سواحل جنوب
نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در اغلب رزمایش‌های اخیر، آب‌های جنوب ایران و سواحل جنوبی را محل قدرت‌نمایی خود قرار داده‌اند؛ همان منطقه‌ای که آمریکایی‌ها این روزها با بمب‌افکن‌های بی52 و ناو هواپیمابر، اقدامات تنش‌زای خود را ادامه می‌دهند.
اما نیروهای نظامی آمریکا به‌خوبی پیام رزمایش‌های نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران را دریافته‌اند و به گفته رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان، شاهد عقب‌نشینی ناوهای آمریکایی و زیرسطحی جورجیا از خلیج‌فارس و فاصله‌گیری ۱۰۰۰کیلومتری آنها هستیم که این مجموعه اقدامات، نشان‌دهنده ترس و واهمه آنهاست.  همچنین ناوگروه نظامی کره‌جنوبی که پس از ماجرای توقیف نفتکش این کشور از سوی سپاه، عازم خلیج‌فارس شده بود همزمان با برگزاری رزمایش‌های سپاه و ارتش جمهوری اسلامی ایران در جنوب ایران، از تنگه هرمز عقب‌نشینی کرد.
سردار محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، موفقیت‌های اخیر در رزمایش‌های نیروهای مسلح از جمله انهدام اهدافی در فاصله بیش از ۱۸۰۰کیلومتر در جنوب دریای عمان و ابتدای اقیانوس هند را معنادار توصیف و تصریح کرد: انتخاب انبوهی از موشک‌های دوربرد برای اهداف دریایی نشانگر این است که اگر دشمنان جمهوری اسلامی نیت سوئی نسبت به منافع ملی، مسیرهای تجارت دریایی و سرزمین ما داشته باشند، با اقدام موشکی مورد هدف قرار گرفته و منهدم خواهند شد.
سیاست بازدارندگی
فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دیروز با اشاره به رزمایش‌های اخیر گفت: رزمایش‌ها بخش مهمی از سیاست بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران است.
به گزارش ایرنا، سرلشکر حسین سلامی در حاشیه همایش سراسری مدیران بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس اظهارکرد:این‌گونه رزمایش‌ها بخش مهمی از سیاست بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران است که دشمنان این مملکت در محاسبات یا برآوردهای‌شان نسبت به قدرت دفاعی کشور عزیز ایران، دچار خطای در محاسبه نشوند و اراده ملت عزیز ایران را برای دفاع از همه دستاوردهای انقلاب باشکوه خود، دفاع از استقلال و تمامیت ارضی و اقتدار خودشان، کاملا بدانند. فرمانده کل سپاه افزود: این رزمایش برای ملت عزیز ایران مایه آسایش، آرامش،امنیت و اعتمادبه‌نفس بود و هم برای دشمنان جمهوری اسلامی پیام جدی و واقعی داشت که ما با هیچ‌کس در موضوع دفاع از هویت و استقلال و عزت و شرف خود تعارف نداریم و در مقابل دشمنان همیشه آماده‌ایم و دستان ما به نیابت از ملت عزیز ایران همیشه روی ماشه است.
سلامی ادامه داد: فرزندان انقلابی این ملت چه در مرزها و چه در قلب سرزمین و اعماق سرزمین‌های دوردست آمادگی دارند تا از این ملت در همه شرایط دفاع کنند.
توانایی‌های نظامی ایران  سد محکمی در مقابل آمریکا
الیف صباغ، تحلیلگر شبکه صهیونیستی آی24 درباره تاثیر رزمایش‌های نظامی ایران در تحولات منطقه گفت: این رزمایش‌ها این پیام روشن را به آمریکا می‌دهد که اگر به ما ضربه بزنید پاسخ آن را دریافت خواهید کرد و همین توانایی‌هاست که مانع تجاوز آمریکا به ایران شده است.
شبکه سعودی اینترنشنال هم با اشاره به رزمایش‌های اخیر ایران تاکید کرد: پرواز بمب‌افکن‌های بی52  آمریکایی هم نتوانست ایران را متوقف کند. در این گزارش آمده است: ایران در یک بازه زمانی کوتاه بیش از 10رزمایش جنگی با استفاده از جدیدترین و بهترین تسلیحات و تکنولوژی‌های نظامی خود برگزار کرد و سپاه موشک‌های پیشرفته خود را به رخ دشمنان ایران کشید.
برخی رسانه‌های خارجی نیز به زمان برگزاری رزمایش‌های اخیر اشاره کردند که در آخرین روزهای ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ برگزار می‌شود.
خبرگزاری روسی راشاتودی در گزارش خود نوشت: فیلم‌های منتشر شده از رزمایش اخیر ایران حاوی صحنه‌هایی تاثیرگذار از خروج موشک‌های ایرانی از صحرا و همچنین حملات پهپادی به اهداف از پیش تعیین شده است.
راشاتودی تاکید کرده است: قدرت‌نمایی نظامی اخیر ایران در حالی صورت می‌پذیرد که دولت ترامپ آخرین هفته کاری خود را پشت سر می‌گذارد و تنش‌های منطقه‌ای افزایش یافته است.


ضرورت خروج نیرو‌‌های خارجی اسماعیل کوثری
 مشاور فرمانده کل سپاه

نیروهای مسلح شامل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران همواره براساس برنامه‌ریزی‌ها و طرح‌هایی که به ستاد کل نیروهای مسلح پیشنهاد می‌دهند رزمایش‌هایی را در طول سال برگزار می‌کنند و در کنار آن برنامه‌هایی هم برای رزمایش‌های خاص دارند. این رزمایش‌های خاص برای ایجاد هماهنگی و آمادگی در بین نیروهای مسلح صورت می‌گیرد.  رزمایش‌های اخیر سپاه و ارتش نشان داده که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران از آمادگی کامل دفاعی و نظامی برخوردارند و می‌توانند در مقابل هر تهدیدی پاسخ و واکنش مناسبی را از خود نشان دهند. این رزمایش‌ها پیام‌های مختلفی را در‌بر دارد. پیام اول حفظ آمادگی نیروهای مسلح است و پیام دوم هشدار به دشمنان انقلاب و جمهوری اسلامی ایران که اگر قصد کوچک‌ترین تعرضی به سرزمین جغرافیایی و تمامیت ارضی ایران داشته باشند بلافاصله با عکس‌العمل شدید و قاطع نیروی مسلح روبه‌رو خواهند شد و این واکنش سخت شامل چنان ضرباتی خواهد بود که دشمنان دیگر توان جمع کردن خود را نداشته باشند. نکته دیگری که باید به آن توجه داشت ایجاد روحیه امیدواری در میان دوستان و همراهان جمهوری اسلامی ایران در منطقه است.
 این نکته هم حائز اهمیت خواهد بود که کشورهای پیرامونی به‌خصوص کشورهای منطقه خلیج فارس بدانند ایران از اقتدار لازم برای دفاع از خود و منطقه برخوردار است و دیگر نباید به کشورهای فرامنطقه‌ای و بیگانه برای حفظ امنیت منطقه غرب آسیا و خلیج‌فارس اعتماد کرد چون اقدامات نابخردانه آنها در این سال‌ها نشان داد که دیگر نیروهای نظامی بیگانه قابل اتکا و اطمینان نیستند. امنیت منطقه باید از سوی کشورهای منطقه تامین شود و جای حضور نیروهای بیگانه نیست و باید هر چه زودتر نیروهای فرامنطقه‌ای، این حوزه را ترک کنند و به کشورهای خود برگردند.
حفظ امنیت خلیج فارس و منطقه غرب آسیا با کشورهایی است که در این منطقه جغرافیایی حضور دارند و می‌توانند با تکیه و اتکای به خود در حفظ و حراست و افزایش ضریب امنیت منطقه بکوشند. کشورهای بیگانه باید بدانند در صورت هر تهدیدی علیه جمهوری اسلامی ایران با ضربتی قاطع از سوی نیروی‌های مسلح ایران مواجه خواهند شد.



بالاترین سطح آمادگی
 عباسعلی منصوری آرانی، کارشناس سیاسی-نظامی

در رزمایش‌های اخیر که از سوی سپاه و ارتش در ابعاد مختلف زمینی، ‌هوایی و دریایی برگزار شد توانمندی‌های رزمی و دفاعی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به نمایش درآمد. اصولا جمهوری اسلامی ایران با توجه به شرایط منطقه‌ای که دارد تهدیدات مختلف را رصد و بر مبنای این تهدیدات، تاکتیک‌های مناسبی را طراحی می‌کند. این تاکتیک‌ها باید در میدان اصلی یا میدان مشابه به اجرا گذاشته شود تا هم نیروها آمادگی داشته باشند و هم بتوانند همپوشانی‌های مناسب را ایجاد کنند.  طبعا انجام این رزمایش‌ها با توجه به توانمندی‌هایی که به نمایش گذاشته می‌شود مورد رصد دشمنان و همچنین کشورهای پیرامونی و منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای نیز قرار می‌گیرد و آنها به درک خواهند رسید که جمهوری اسلامی ایران توان مقابله با تهدیدات مختلف را دارد. بنابراین انجام رزمایش را می‌توان از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار داد. از یک منظر انجام این رزمایش‌ها را می‌توان به‌عنوان یک اقدام آموزشی در نظر گرفت که طی آن نیروهای مختلف آخرین تکنیک‌ها و تاکتیک‌های خود را با هم هماهنگ می‌کنند. از سوی دیگر رزمایش‌ها می‌توانند پاسخی به تهدیدات احتمالی در صحنه باشند. با توجه به رزمایش‌هایی که طی چند سال اخیر انجام شده و به‌ویژه رزمایش‌هایی که اخیرا در محیط آبی و خاکی انجام شده و این نوع رزمایش‌ها هم جزو سخت‌ترین آنها به حساب می‌آید می‌توان دریافت که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در بالاترین سطح آمادگی قرار دارند.