واکسن ایرانی علیه کرونای انگلیسی

واکسن کوو ایران برکت روی ویروس جهش یافته موثر است

واکسن ایرانی علیه کرونای انگلیسی


 شیب آرام افزایش تعداد مبتلایان و مرگ و میر روزانه را که اضافه کنید به هشدارهای مدام وزیر بهداشت مبنی بر شکننده‌بودن وضعیت کنونی و آن را بگذارید کنار مرگ تلخ مهرداد میناوند به عنوان چهره‌ای سرشناس، متوجه چرایی توجه بیشتر عامه مردم به قصه واکسیناسیون در چند روز اخیر می‌شوید. همه این اتفاقات باعث شده دوباره بحث بر سر واکسیناسیون به عنوان یک مطالبه عمومی مطرح شود، از مجادله برخی متخصصان بر کارایی یا عدم کارایی واکسن روسی هم که بگذریم، اولین روز هفته با نوید یک خبر خوش از سوی اعضای گروه تحقیقات تولید واکسن ستاد اجرایی فرمان امام (ره) آغاز شد و خیلی زود حسن جلیلی، مسؤول تیم تولید واکسن ایرانی اعلام کرد: «واکسن کوو ایران برکت روی ویروس جهش‌یافته انگلیسی مؤثر است.» همین خبر خوش اما سلسله اخبار دیگری هم در پی داشت.
 چرا این یک خبر خوش است؟
قدرت سرایت ویروس جهش‌یافته ۷۰ درصد بالاتر از کرونای معمولی است و همین موضوع یکی از دغدغه‌های اصلی جامعه پزشکی بوده‌است. همین نگرانی است که خبر کارایی واکسن کوو ایران روی این ویروس را به عنوان خبری خوش مطرح کرده‌است. مینو محرز،مسؤول تیم نظارت بر فاز مطالعات بالینی واکسن کوو ایران برکت می‌گوید: «ویروس انگلیسی برای همه ما تبدیل به یک دغدغه جدی شده بود که آیا واکسن تولید شده فقط قدرت خنثی کردن کرونای معمولی را دارد یا قادر خواهد بود این ویروس خطرناک را هم از پا درآورد، که خدا را شکر دیروز این خبر خوب اعلام شد و خستگی را از تن ما و همه اعضای تیم اجرایی واکسن و تیم درمان و سلامت کشور درآورد.»
 ادامه چالش واکسن روسی
 بحث خرید واکسن روسی دیروز هم ادامه پیدا کرد،در روزی که مینو محرز از خوشحالی تاثیر واکسن ایرانی بر نوع ویروس جهش‌یافته می‌گفت، کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو باز هم مخالفت مینو محرز با واکسن روسی را «غیر حرفه‌ای و غیر اخلاقی» دانست و البته این مخالفت را به دلیل «تعارض منافع‌خواند! او سازمان غذا و دارو را به عنوان مرجع ملی تایید واکسن اعلام کرد و گفت: « تا روزهای اخیر بیش از ۱۴کشور در دنیا آن را تایید کرده یا مجوز مصرف اضطراری آن را صادر کرده‌اند و بیش از ۵۰کشور درخواست آن را دارند.» سفیر ایران در روسیه هم از امضای توافق‌نامه‌ای برای خرید و تولید مشترک واکسن روسی «اسپوتنیک» بین دو کشور خبر داده و آن‌طور که گفته نخستین محموله از این دارو تا هفته آینده به تهران تحویل داده خواهدشد.
 واکسن ایرانی کی به دست ما می‌رسد؟
از کاهش شدید رعایت پروتکل‌های بهداشتی آن‌طور که سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرده، می‌توان استنباط کرد باید در انتظار موج تازه همه‌گیری کرونا در جامعه باشیم‌. اعلام اخبار خرید واکسن خارجی و البته پیشرفت‌های بسیار واکسن ایرانی هم به نوعی برای شهروندان امنیت کاذبی ایجاد کرده که منجر به همان عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی شده، بدیهی است از کارایی واکسن ایرانی روی نوع جهش‌یافته ویروس باید خوشحال بود و همچنین از خرید واکسن خارجی نیز همین‌طور؛ اما سوال اصلی این است که چه زمانی قرار است واکسیناسیون آغاز شود؟ سعید نمکی چندی پیش 22بهمن را زمان آغاز واکسیناسیون اعلام کرده‌بود اما حالا حامد حسینی،مدیر مرکز کارآزمایی بالینی دانشگاه علوم‌پزشکی تهران می‌گوید:«تمامی داوطلبان تا پایان بهمن واکسن ایرانی کرونا را دریافت می‌کنند.» البته که این گفته به معنای آغاز واکسیناسیون سراسری نیست. در حال حاضر تعداد داوطلبان مرحله اول تست بالینی واکسن ایرانی کرونا ۵۶نفر است و تاکنون هم ۳۵تزریق واکسن به داوطلبان انجام شده‌است.از زمانی که آخرین داوطلب تزریق خود را انجام داده‌است، باید ۲۸روز پیگیری انجام شود و به همین دلیل تا اواخر اسفند مرحله اول تست انسانی این واکسن به پایان می‌رسد و با این حساب اگر قرار بر واکسیناسیون عمومی از واکسن ایرانی باشد باید تا سال آینده صبر کنیم.