ارسال پیام زیر بمباران حاشیه

حاشیه‌سازی‌ها علیه سفر قالیباف به مسکو همچنان ادامه دارد

ارسال پیام زیر بمباران حاشیه

  از نخستین ساعاتی که خبر سفر رئیس مجلس به روسیه اعلام شد تلاش‌ها برای به حاشیه راندن این سفر و شایعه‌پراکنی برای تحت‌الشعاع قرار دادن سفر قالیباف در دستور کار ضدانقلاب همچنین برخی رسانه‌های داخلی و فعالان سیاسی قرار گرفت. البته در این بین رئیس مجلس به پیگیری اهداف تعیین شده این سفر پرداخت و دیروز پیام مهم رهبر انقلاب را به والودین به‌عنوان نماینده رئیس‌جمهوری روسیه تحویل داد. وی در بدو ورودش به مسکو در جمع خبرنگاران با بیان این که در این سفر حامل پیام رهبر انقلاب که حاوی ادامه‌دار بودن طرح‌های راهبردی میان ایران و روسیه است، برای رئیس‌جمهوری روسیه هستم، اظهار کرد: با این وجود شاهدیم برخی جریان‌ها، طی ۲۴ ساعت چه غوغایی علیه این سفر راه انداختند که بیانگر یک طراحی مشخص است. قالیباف افزود: در برهه‌ای حتی زمانی که می‌خواستم زمان سفر به روسیه را به تعویق بیندازم، رهبر معظم انقلاب فرمودند این سفر را به تاخیر نیندازید و تأکیدشان بر این بود که نکاتی را به صورت مکتوب به شما ارائه می‌کنم تا به روسیه ببرید.

هنوز قالیباف تهران را به مقصد مسکو ترک نکرده بود که کاربران ضدانقلاب با انتشار تصاویر قدیمی از حضور قالیباف در روسیه، هجمه‌های خود را آغاز کردند.
یکی از این موارد انتشار عکسی از سفر سال 84  قالیباف به مسکو در مقام شهردار تهران بود اما برخی بدون اشاره به زمان این سفر تلاش کردند این‌گونه وانمود کنند که استقبال روس‌ها از رئیس‌ مجلس سرد بوده است.
البته تلاش‌های ضد انقلاب به همین جا ختم نشد و در ادامه این حاشیه‌سازی‌ها ماجرای پیام رهبری و عدم دیدار قالیباف و پوتین، در مرکز شایعه‌سازی‌های ضدانقلاب قرار گرفت؛ شایعه‌سازی‌هایی که دو هدف را دنبال می‌کرد، اولی تخریب رئیس مجلس و دومی که به مراتب کلان‌تر از هدف اول بود تضعیف وجهه جمهوری اسلامی ایران در آستانه 42 سالگی انقلاب اسلامی.
البته برخی رسانه‌های جریان مخالف قالیباف نیز از این فرصت برای عقده‌گشایی استفاده کردند به‌ویژه این‌که قالیباف، ریاست مجلسی را به عهده دارد که به مجلس انقلابی شهره است. این رسانه‌ها و افراد، همگام با رسانه‌های ضدانقلاب به جوسازی علیه این سفر پرداختند و مدعی شدند با وجود این‌که رئیس مجلس حاضر شده هم در فرودگاه ایران تست کرونا بدهد هم در مسکو، پوتین به قالیباف وقت ملاقات نداده است.
بعضی‌ها نیز مدعی شدند این سفر به درخواست خود رئیس مجلس صورت گرفته است مثلا محمد مهاجری در مطلبی نوشت: «خاک بر سر من که بادمجان دورقاب‌چین‌های رئیس مجلس مملکتم برای عکس او با پوتین، برای مصرف در انتخابات1400 تاریخ دیدار را به دروغ جعل می‌کنند. بعد بارها به سفیر روسیه التماس می‌کنند و وقتی «نه» می‌شنوند به دروغ می‌گویند پروتکل روسیه را نپذیرفتیم.»
حتی سیدحسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران در اظهارنظری گفته‌است: «بنده اطمینان دارم آقای قالیباف حامل پیام رهبر معظم انقلاب به آقای پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه نبوده‌است؛ چراکه اگر حامل پیام رهبر معظم انقلاب به پوتین بود، یقینا آقای پوتین ملاقات می‌کرد.»
در این میان آنچه از همه عجیب‌تر و غیرقابل هضم‌تر بود موضع‌گیری دیروز وزیر جوان کابینه علیه این سفر بود که مشخص نشد هدف از این موضع‌گیری، تخریب قالیباف است یا تخریب اتفاق مهمی که در این سفر افتاد. محمدجواد آذری جهرمی دیروز در مراسمی همزمان با حضور قالیباف در مسکو گفت: «درس امام(ره) این بود که همان‌گونه که به کاخ سفید اعتمادی نیست، امید بستن به کاخ کرملین هم راهبرد درستی نیست. امام به ما یاد دادند که به «مردم» به‌ویژه کوخ‌نشین‌ها تکیه کنیم.»
 فراموشی یک اصل
این‌گونه موضع‌گیری‌ها از سوی افراد و چهره‌های داخلی در حالی صورت می‌گیرد که این یک اصل پذیرفته شده است که در مسائل خارجی و در مواجهه با سایر کشورها باید اختلافات داخلی را کنار گذاشت و توجه داشت وقتی یک مقام جمهوری اسلامی در چنین سطحی به کشور دیگری سفر می‌کند نماینده ملت بزرگ ایران است و نباید به دلیل دیدگاه‌های مختلف سیاسی اقدام به تضعیف مقامات کشور کرد.
در این بین به نظر می‌رسد برخی رسانه‌های داخلی از فرصت موجود استفاده کرده و دنبال ضعیف نشان دادن قالیباف‌، رئیس مجلس انقلابی کشور هستند.
تمام شبهه‌افکنی‌ها علیه سفر رئیس مجلس در حالی است که اظهارات مقامات رسمی کشور به‌ویژه مواضع مقامات وزارت خارجه، بی‌اساس بودن ادعاها درباره سفر قالیباف را اثبات می‌کند.
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه در پاسخ به سوالی در ارتباط با سفر رئیس مجلس به مسکو گفت پروتکل‌های کرونایی و پروتکل‌های ملاقات روسای مجلس، امکان ملاقات آقای قالیباف با پوتین را فراهم نمی‌کرد و ما این موضوع را از همان ابتدا به دوستانمان در مجلس گفته بودیم.
مهدی محمدی، مشاور رئیس مجلس نیز در کانال تلگرامی خود نوشته بود دیدار با آقای پوتین به دلیل پروتکل‌های کرونایی خاص کرملین نهایی نشد ولی آنچه بر آن تاکید بوده این است که پیام باید در همین زمان خاص منتقل شود بدون توجه به این‌که ملاقاتی با آقای پوتین قطعی شده یا نه؛ والا عقب انداختن این سفر مطلقا کار دشواری نبود.
 اهداف پشت پرده
به نظر می‌رسد تلاش‌هایی که ضدانقلاب برای تحت تاثیر قرار دادن سفر رئیس مجلس و به‌دنبال آن القای تصویر رابطه سرد میان دو کشور دارند به دلیل پیامی باشد که رئیس مجلس حامل آن است. همچنین تلاشی برای به انحراف بردن موضوع تقویت روابط راهبردی ایران با روسیه است.
همان‌طور که اعلام شد محمدباقر قالیباف در این سفر، حامل پیام مکتوب رهبر انقلاب به رئیس‌جمهوری روسیه بود؛ پیامی که مهدی محمدی، مشاور رئیس مجلس از آن به پیام مکتوب مهم، تاریخی و دوران‌ساز رهبر انقلاب یاد کرده است. این نخستین بار در تاریخ روابط دوجانبه است که رهبر معظم انقلاب متنی مکتوب و رسمی حاوی نکات راهبردی تقریبا بی‌سابقه برای آقای پوتین ارسال می‌کنند.
طبیعی است که تخریب‌کنندگان خارجی این سفر دنبال این هستند که اهمیت پیام رهبری را ضعیف کنند. از سوی دیگر حاشیه‌سازی‌ها در ارتباط با سفر قالیباف به مسکو در حالی است که با توجه به بدعهدی‌های اروپا و آمریکا در عملی کردن تعهدات‌شان نسبت به ایران، درخصوص داشتن همکاری‌های سازنده و توسعه روابط راهبردی و استراتژیک ایران و روسیه در راستای نگاه به شرق، ضرورت بیشتری احساس می‌شود. بر همین اساس، مخالفان این روابط و هجمه‌کنندگان درصدد القای تصویر سرد بین ایران و روسیه هستند.
همچنین با توجه به این‌که یکی از اهداف سفر رئیس مجلس به روسیه افزایش تعاملات اقتصادی و تجاری است، جریان‌هایی که هنوز آمریکا و غرب را قبله آمال خود می‌دانند درصدد تاثیرگذاری بر روابط اقتصادی ایران و روسیه هستند تا همچنان، نگاه به غرب به عنوان نگاه مسلط بر روابط خارجی دولت ایران باقی بماند. در این راستا برخی رسانه‌های داخلی همسو با رسانه‌های ضد انقلاب تلاش دارند با ایجاد چنین حاشیه‌سازی‌هایی افکار عمومی را از اصل ماجرای وحدت استراتژیک ایران، چین و روسیه منحرف کنند.
این نکته را نیز نباید از یاد برد که رد و بدل کردن نامه و پیام بین سران حکومت‌ها اگرچه اتفاقی طبیعی است و سران کشورهای مختلف به صورت علنی یا حتی غیر علنی اقدام به ارسال چنین پیام‌هایی می‌کنند اما همواره رد و بدل شدن این پیام‌ها مورد توجه رسانه‌ها بوده است. با این‌حال در ماجرای سفر قالیباف، نکته عجیب این که حاشیه‌سازی‌ها درباره عدم دیدار قالیباف و پوتین، تلاش کرده موضوع پیام را تحت‌الشعاع قرار دهد. آنچه در این ماجرا اتفاق افتاده این‌که انتقال پیام سیاسی شده و به جای اصل موضوع به حواشی پرداخته شده و تمرکز بر انتقال‌دهنده پیام صورت گرفته است با این‌حال قطعا این حاشیه‌سازی‌ها نمی‌تواند اهداف این سفر را تحت‌الشعاع قرار دهد و باید منتظر بود تا در آینده نتایج ارسال این پیام تاریخ‌ساز، خود را نشان دهد.

جزئیات پیام رهبری به نقل از قالیباف
رئیس‌مجلس شورای اسلامی درباره جزئیات پیام رهبرمعظم انقلاب به رئیس‌جمهوری روسیه گفت: در پیام رهبر معظم انقلاب برای آقای پوتین، بر استحکام، راهبردی و مستمر بودن روابط ایران و روسیه تاکید شده‌است و هیچ تغییر سیاسی در دنیا و نگاه‌های یکجانبه‌گرایانه هم تاثیری بر این رابطه نخواهدداشت.قالیباف پس از دیدار با ویچسلاو والودین، رئیس‌مجلس دومای روسیه در جمع خبرنگاران افزود: مهم‌ترین موضوع در این سفر، پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی برای آقای پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه بود.