نسخه Pdf

جدال مرگبار برای وکیل بندی

جدال مرگبار برای وکیل بندی

مرد زندانی که متهم است یک‌سال قبل در زندان مرتکب قتل شده است با نقص حکم مجازاتش دوباره محاکمه می‌شود.
در این پرونده ساسان متهم است یک‌سال قبل در جریان درگیری در زندان مرتکب قتل شده‌است. بررسی پرونده نشان می‌دهد، روز حادثه در میان زندانیان درگیری رخ می‌دهد که در جریان آن، مرد جوانی به نام پدرام زخمی شده و بعد بر اثر شدت جراحات جان خود را از دست می‌دهد. با بررسی دوربین‌های مداربسته، ساسان به‌عنوان قاتل دستگیر شد. او پس از انتقال به اداره آگاهی گفت: من و پدرام از زندانیان قدیمی بودیم
و هر دو می‌خواستیم وکیل بند شویم و سر این موضوع اختلاف داشتیم. پدرام نوچه‌هایش را سراغ من می‌فرستاد تا دعوا درست کنند و من نتوانم وکیل بند شوم. چند بار هم به جان من سوء‌قصد شد. روز حادثه دوباره پدرام درگیری درست کرد. چند نفر از زندانیان تیزی دست‌ساز داشتند. در این درگیری فقط من تیزی نداشتم.
با تکمیل تحقیقات برای ساسان به اتهام قتل عمد، کیفرخواست صادر شد و پرونده برای محاکمه به دادگاه کیفری یک استان تهران ارسال شد. ابتدای این جلسه که در شعبه چهارم دادگاه کیفری یک استان تهران برگزار شد، اولیای‌دم برای قاتل درخواست قصاص کردند.
در ادامه متهم در جایگاه قرار گرفت و حرف‌های قبلی‌اش را
تکرار کرد و گفت: قبول دارم چند ضربه به پدرام زدم اما ضربه‌های من کشنده نبود. چند نفر دیگر که با پدرام دشمنی داشتند هم تیزی همراهشان بود.
وی ادامه داد: من زندانی قدیمی بودم و دیگر زندانیان خیلی مرا قبول داشتند و می‌خواستند وکیل بند شوم. پدرام این را قبول نمی‌کرد. او نوچه‌های زیادی داشت و می‌گفت باید او وکیل بند شود. سر این موضوع با هم اختلاف و درگیری داشتیم. همیشه پدرام به من حمله می‌کرد. روز حادثه هم دوباره سراغم آمد و گفت؛ باید امروز تکلیف این بند مشخص شود. او با نوچه‌هایش به من حمله کرد. من مجبور به دفاع شدم. چند نفر دیگر هم تیزی داشتند که از آنها بازجویی نشده است.
رئیس دادگاه: به چه اتهامی در زندان بودی؟
متهم به قتل: مدت‌ها قبل به اتهام قتل عمدی دستگیر شدم و حکم قصاص گرفتم. خانواده‌ام به‌سختی توانستند رضایت اولیای‌دم را کسب کنند. قرار بود آنها در دادگاه رضایت خود را اعلام کنند و من به‌زودی آزاد شوم اما این اتفاق باعث شد در زندان بمانم.
در ادامه جلسه دادگاه دیگر متهمان در جایگاه قرار گرفته و منکر ضربه زدن به مقتول شده و ساسان را به‌عنوان قاتل معرفی کردند.
وکیل متهم نیز در پایان درخواست کرد فیلم دوربین مداربسته زندان برای مشخص شدن ضارب اصلی بررسی شود.
قضات بعد از رسیدگی به این پرونده حکم به قصاص ساسان دادند. این رای با اعتراض متهم و وکیل او رو‌به‌رو شد. آنها درخواست کردند فیلم‌های زندان بررسی و از دیگر افراد حاضر در درگیری برای شناسایی ضارب تحقیق شود.
این اعتراض در دیوان‌عالی کشور مورد بررسی قرار گرفت و قضات دیوان‌عالی کشور حکم را نقض کرده و برای بررسی بیشتر به دادگاه بازگرداندند. قرار است با رفع نواقص مورد اشاره دیوان‌عالی کشور، ساسان دوباره محاکمه شود.