نسبتا از نفس افتاده!

ژان لوک گدار بعد از 70 سال با سینما خداحافظی کرد

نسبتا از نفس افتاده!


معمولا می‌گویند آبی از منتقدان در فیلمسازی و کارگردانی، گرم نمی‌شود. البته این را هم اغلب خود سینمایی‌ها و فیلمسازانی می‌گویند که عقبه رسانه‌ای، مطبوعاتی، نقد و تحلیلی ندارند و یکراست فعالیت‌شان را در سینما آغاز کردند و طبیعتا هم چندان دل خوشی از نقد و منتقد ندارند. با این حال چهره‌هایی چون ژان لوک گدار، فرانسوا تروفو و دیگر منتقدان و تحلیلگران مجله کایه دو سینما که موج نوی فرانسه را پایه ریزی کردند، بهترین نقیض‌ها در این زمینه هستند و می‌توانند به منتقدان و رسانه‌ای‌هایی که قصد فیلمساز شدن دارند، انگیزه خوبی دهند.
تازه‌ترین خبر از ژان لوک گدار، کارگردان فیلم موج نویی «از نفس افتاده»، حکایت از خداحافظی او از دنیای سینما دارد. او به‌تازگی در گفت‌وگویی اعلام کرد پس از ساخت دو فیلم دیگر، از سینما خداحافظی خواهد کرد.
گدار طی مکالمه ۸۵ دقیقه‌ای اخیر خود با جشنواره بین‌المللی فیلم کرالا، برنامه خود را برای کناره گیری از کارگردانی پس از دو پروژه بعدی خود تأیید کرد و گفت: «من» در حال پایان دادن به زندگی سینمایی‌ام هستم. بله منظورم کار فیلمسازی است، پس از ساخت دو فیلمنامه دیگرم این کار را انجام خواهم داد. بعد از این دو پروژه می‌گویم، خداحافظ سینما.
این فیلمساز 90 ساله که سابقه سینمایی‌اش به هفت دهه می‌رسد، در پاسخ به این پرسش که دو فیلمنامه نهایی‌اش در چه مرحله‌ای قرار دارد، گفت: یکی از این فیلمنامه‌ها هم اکنون در مرحله تولید قرار دارد و در مشارکت با شبکه آرته ساخته می‌شود و آن فیلمنامه دیگر هم عنوانش «جنگ‌های مسخره» است.
گدار تابستان گذشته و در اوج شیوع ویروس کرونا در یک مسترکلاس مجازی به یاد ماندنی با لیونل بایر، رئیس گروه سینما در دانشگاه هنر و طراحی ECAL لوزان ظاهر شد. این کارگردان در آن زمان پروژه‌های جدیدی را برای کار انتخاب کرد و گفت بیماری همه‌گیر کرونا تأثیر غیرمستقیمی بر کار جدید او خواهد گذاشت.
ژان‌لوک گـدار زاده ۳دسامبر۱۹۳۰ پاریس کارگردان، فیلمنامه‌نویس و منتقد سینمایی فرانسوی-سوئیسی است. او یکی از پیشگامان جنبش سینمایی موج نوی فرانسه است و مسلما تاثیرگذارترین فیلمساز فرانسوی دوران پساجنگ است.
کارگردان فیلم‌هایی چون تحقیر، آلفاویل، پیرو خله، زنانه مردانه، نام کوچک: کارمن، در ستایش عشق، فیلم سوسیالیسم و... طی دوران فعالیت سینمایی موفق به کسب جوایز متعددی از جمله یک خرس طلا و دو خرس نقره از جشنواره برلین، یوزپلنگ افتخاری از جشنواره لوکارنو و شیر طلای جشنواره ونیز شده است. او سال۲۰۱۰ نیز جایزه اسکار افتخاری را به خاطر خدماتش به دنیای سینما دریافت کرد.
سوزان سانتاگ، نویسنده و نظریه‌پرداز ادبی گدار را با پابلو پیکاسو و آرنولد شونبرگ به‌عنوان قهرمان‌های فرهنگی عالی زمان ما مقایسه کرده و ریچارد رود منتقد هم درباره او می‌گوید: «سینما به دو بخش قبل از گدار و بعد از گدار تقسیم می‌شود.»