جولان واژه‌ها در غرب

درباره 3 کتاب‌ از رزمنده‌های غرب کشور در سال‌های دفاع‌مقدس

جولان واژه‌ها در غرب

حالا باید «عصرهای کریسکان» را هم به فهرست کتاب‌های موفق درباره رزمنده‌های غرب کشور اضافه کرد. تعدادشان هم کم نیست؛ آن‌قدر سلحشوری کرده‌اند مردمان آن دیار که در چند کتاب هم نمی‌شود به طور کامل روایت‌شان کرد.  پیش از عصرهای کریسکان در سال‌های اخیر کتاب «فرنگیس» نیز از مقاومت مردم غرب کشور بسیار موردتوجه قرار گرفت و ازقضا رهبر انقلاب نیز با نویسنده و راوی آن دیدار کردند. فرنگیس را مهناز فتاحی نوشته بود؛ کتابی که روایت دلیری‌های فرنگیس حیدرپور، شیرزن خطه گیلان‌غرب بود.  
فرنگیس بارها چاپ و خوانده شده است؛ کتابی در ستایش مقاومت زنان ایرانی در برابر مهاجمان بعثی در دوران دفاع‌مقدس و نمایان‌گر مجاهدت‌های کردها در مقابل بیگانه.
علاوه‌بر این ‌دو از کتاب «دادا» نیز می‌توان دراین‌باره یاد کرد؛ از مقاومت مردم غرب کشور. دادا مجموعه‌ای از داستان‌های کوتاه از دوران جنگ از خاطرات عزت قیصری است که با زبانی ساده و روان نگاشته شده‌اند. «رگ‌های آویزان»، «چادر»، «جنگجو»، «نبض معلم»، «مین تخم‌مرغی»، «ترور»، «گردنه گاران»، «اعزام از سنندج»، «سقفی هلالی»، «مقنعه»، «پناهگاه»، «گیسوان بافته»، «زغال»، «برگ درخت»، «ننه درختان»، «سفره مولا»، «دستان تاول‌زده» عنوان‌های برخی از داستان‌های این کتاب هستند. این داستان‌ها با هدف روایت‌کردن زندگی واقعی و بحران‌های آن دوران برای مخاطبان به‌ویژه جوانان نگاشته شده است.