کوهنوردی پس از تزریق واکسن

کوهنوردی پس از تزریق واکسن


 بیش از یک هفته از شروع فاز اول آزمایش بالینی واکسن کوو پارس می‌گذرد. در روز صفر آزمایش، تزریق روی دو داوطلب انجام شد. در چند روز اخیر نیز تزریق واکسن به 13داوطلب با عنوان پیشقراول به اتمام رسید. دیروز سه‌داوطلب از این 13نفر در نشستی خبری شرکت کردند تا از شرایط جسمی‌شان پس از تزریق واکسن بگویند.
 مجتبی نوفلی، فارغ‌التحصیل پزشکی عمومی و متخصص ژنتیک ملکولی یکی از داوطلبانی است که واکسن را دریافت کرده. وی گفت: «پس از گذشت مدت مراقب (۲۴ساعت) توسط پزشکان و حدود ۲۶ساعت بعد از تزریق واکسن به کوهنوردی رفتم.» او دلیل کارش را اطمینان دادن به دیگران دانست و گفت می‌خواست ثابت کند این واکسن هیچ عارضه‌ای اعم از موضعی شامل خارش، درد، قرمزی و تورم و نیز عوارض سیستماتیک شامل تب و اختلالات در ارگان‌های مختلف نداشته است.
 نوفلی بالاترین دوز این واکسن یعنی 20میکروگرم را دریافت کرده است. او با اشاره به این‌که عوارضی مانند اسهال در برخی دریافت‌کنندگان واکسن‌های خارجی در ۲۴ساعت اول تزریق دیده می‌شود،گفت: «من به‌هیچ‌وجه اسهال و عوارض سیستم عصبی نداشتم.»
راضی از رازی
امیرحسین امانپور، یکی دیگر از داوطلبان تزریق واکسن کووپارس است. او از این‌که به‌عنوان پیشقراول، واکسن تولید داخل دریافت کرده، خوشحال است.
امانپور گفت: «با داوطلب شدن می‌خواستم نشان دهم به متخصصان، پزشکان و محققان داخلی که جزو سرآمدهای این حوزه در دنیا هستند، اعتماد کامل دارم و امیدوارم این محصول ایرانی هرچه زودتر در دسترس هموطنان قرار گیرد.»
 امانپور ۲۳سال دارد و دانشجوی کارشناسی رشته طراحی صنعتی است. او گفت از مدت‌ها قبل دوست داشته در آزمایش انسانی واکسن رازی شرکت کند.
مرد جوان دلیل شوق برای داوطلب شدن در پروژه آزمایشگاهی را قدمت طولانی این موسسه در تولید واکسن عنوان کرد. او معتقد است تجربیات این شرکت می‌تواند در تولید واکسن مؤثر باشد. مادر امانپور، یکی از اعضای گروه واکسن‌سازی موسسه رازی است و بر روند تولید واکسن از شروع پروژه و مراحل آزمایش واکسن نظارت دارد.
اعتماد به واکسن ساز قدیمی
پرستو جلالی، دانشجوی دامپزشکی، یکی دیگر از داوطلبانی است که واکسن کووپارس را دریافت کرده است. جلالی سه‌شنبه گذشته، اولین دوز واکسن را دریافت کرد. این دانشجوی دامپزشکی گفت دیروز پس از تزریق واکسن هیچ علائمی نداشته و شرایطش طبیعی است.
 او با اشاره به دلیل داوطلب شدنش، توضیح داد از قبل درباره موسسه رازی تحقیق کرده است. جلالی ادامه داد: «۹۰درصد واکسن‌هایی که در کودکی تزریق کردیم، تولید این موسسه بوده است. پس چه‌بهتر در کارآزمایی بالینی این واکسن شرکت کنم و به همین دلیل در سایت ثبت‌نام کردم.»
 او به ایرانی بودن تمام واکسن‌هایی که در کودکی دریافت کرده، اشاره کرد و گفت تا امروز مشکلی از بابت واکسن‌های تولید داخل به‌وجود نیامده است، بنابراین این می‌تواند دلیلی بر اعتماد به دانشمندان ایرانی و موسسه رازی در فاز اول آزمایش بالینی باشد.
 سعید رهبری،داوطلب دیگری است که ‌در فاز اول آزمایش بالینی شرکت کرد. او 36سال دارد و شغلش نیز آزاد است.سعید رهبری به پیشنهاد یکی از دوستانش برای تزریق واکسن داوطلب شد و ثبت نام کرد. او پس از انجام مراحل آزمایش خون و آزمایش‌های بالینی به‌عنوان داوطلب پیشقراول در آزمایش واکسن انتخاب شد.
او از این‌که در آزمایش واکسن ایرانی شرکت کرده است، افتخار می‌کند و احساس خوبی دارد. مرد جوان پدر دو دختر خردسال است و درباره نظر خانواده‌اش نسبت به این تصمیم، گفت خانواده و دخترانش او را برای شرکت در آزمایش واکسن ایرانی تشویق کردند.