عراقچی: زمان نگارش متن مشترک نزدیک است

عراقچی: زمان نگارش متن مشترک نزدیک است

  رئیس هیات مذاکره‌کننده ایران در وین در خصوص آخرین وضعیت گفت‌وگوها در کمیسیون مشترک برجام گفت: مذاکرات به مرحله‌ای رسیده است که طرف‌ها می‌توانند برای نوشتن یک متن مشترک، شروع به کار کنند.
به گزارش ایسنا، سید عباس عراقچی بعد از نشست دیروز معاونان وزیران خارجه ایران و 1+4 گفت: ما گزارش کار کارگروه‌ها را مرور کردیم و بحث‌های خوبی هم در داخل کمیسیون مشترک صورت گرفت. به نظر می‌رسد یک تفاهم جدید در حال شکل گرفتن است و در حال حاضر، اشتراک در هدف نهایی بین همه وجود دارد و مسیری هم که باید طی شود، مسیری است که اکنون مقداری شناخته‌شده‌تر است.  وی افزود: البته این مسیر، مسیر آسانی نخواهد بود و این‌گونه نیست که اختلاف‌نظرها پایان یافته باشد. اختلاف نظرهای بعضا جدی وجود دارد که باید طی مذاکرات بعدی کاهش یابد.
معاون وزیر خارجه بیان کرد: البته ما همان‌طور که بارها گفته‌ایم، اصلا علاقه‌مند به دنبال کردن مذاکرات فرسایشی و طولانی‌مدت نیستیم، ولی طبیعتا مذاکرات در آن حدی که برای روشن شدن بحث‌ها و طرح موضوعات نیاز است، ادامه پیدا خواهد کرد.  وی با بیان این‌که در این مرحله از مذاکرات، نگارش متن مشترک در حوزه‌هایی که اشتراک نظر وجود دارد، می‌تواند شروع شود، گفت: به همین منظور هیات ایرانی متون موردنظر خودش را در حوزه هسته‌ای و همچنین در حوزه رفع تحریم‌ها آماده و به همه طرف‌های دیگر ارائه کرده و به اعتقاد ما این متونی که ما معرفی کردیم می‌تواند مبنای مذاکرات و رسیدن به توافق نهایی باشد.
عراقچی افزود: البته این‌گونه نیست که لزوما توافق نهایی کاملا مطابق متون ما خواهد بود، اما این متون مبنای مذاکره خواهند شد و ما فکر می‌کنیم رسیدن به یک توافق که خواسته‌های ایران را تأمین کند و خواسته طرف مقابل را هم برای بازگشت ایران به تعهداتش در برجام تأمین بکند، در چارچوب متون ارائه شده از سوی ایران امکان‌پذیر است.  وی بار دیگر تاکید کرد به نظر ما حداقل در مواردی که اشتراک نظر وجود دارد، زمان شروع نگارش متن فرارسیده است.