آموزش الکترونیکی سریع و اصولی با  ثمین

شرکت «مهندسی ثمین تراشه» با 25 سال سابقه در امر آموزش، خدمات متنوعی را در حوزه آموزش الکترونیکی و برگزاری دوره‎های مجازی ارائه می‎کند

آموزش الکترونیکی سریع و اصولی با ثمین

معمولا این تصور در ذهن بسیاری از ما وجود دارد که کسی که خودش دانشی را خیلی خوب فراگرفته حتما می‏تواند به بهترین نحو آن را برای دیگران تدریس کند. اما واقعیت این است که یک معلم خیلی خوب همیشه کسی نیست که دانش بسیار زیادی دارد؛ بلکه معلم خوب کسی است که توانایی انتقال مطالب را به دیگران داشته باشد. این توانایی نوعی مهارت است که از کنار هم قرار گرفتن دانش، تجربه و تخصص در زمینه روش‏های آموزشی حاصل می‎شود و باعث ایجاد تفاوتی محسوس بین متخصصان و مدرس‎های واقعی می‎شود. خصوصا در شرایط فعلی که همه گیری کرونا روند آموزش را دگرگون کرده و معلم‏ها ارتباط حضوری و نزدیک را با دانش آموزان از دست داده‎اند، کسی که روش‎های انتقال مطلب را بشناسد می‎داند که یادگیری در بسترهای جدید نیازمند توجه به نکات بسیار زیادی است و نمی‎شود با همان روش‎های قبلی که در مدارس حضوری استفاده می‎شد دانش آموزان را آموزش داد. در این رابطه کارشناسان شرکت «مهندسی ثمین تراشه» خدمات متنوعی را در حوزه آموزش الکترونیکی و برگزاری دوره‎های مجازی ارائه می‎کنند.

مهدی آهنگری، مدیرعامل شرکت «مهندسی ثمین تراشه» که دکترایش را در رشته مدیریت آموزشی با گرایش یادگیری الکترونیک گرفته، معتقد است باید با روش‎های نوینی به آموزش الکترونیکی پرداخت. او 25 سال است که در زمینه تحقیق و توسعه و تولید صنایع الکترونیک و رایانه فعالیت دارد و تخصصش در زمینه مدیریت آموزشی کمک کرده است تا بتواند دانش و تجربه را با هم ترکیب کند و با شناسایی نیاز روز جامعه، محصولات و خدمات مختلفی را ارائه دهد.
آهنگری می‎گوید: «من و همکارانم همزمان که در فضای مهندسی فعالیت می‏کردیم به رسالت اجتماعی و فرهنگی‏مان که معلمی و تدریس بود نیز وفادار ماندیم. از این رو تلاش کردیم نمونه‎های ال‌ام‌اس (LMS سرواژه
Leaning Management System ) را به دقت بررسی و نسخه‎های بومی شده آن را طراحی کنیم. ما توانستیم نسخه‎های خوب خارجی را برای استفاده در کشور آماده کنیم و در همین راستا شرکت مهندسی ثمین تراشه که اولین شرکتی است که در حوزه یادگیری الکترونیکی در ایران فعالیت کرده را راه اندازی کردیم که خدمات مختلفی برای آموزش آنلاین ارائه می‏دهد.

مزایای سامانه یادگیری الکترونیکی «سمایاد»
یکی از خدمات مهم شرکت مهندسی ثمین تراشه در حوزه یادگیری الکترونیکی، ارائه سامانه سمایاد به مدارس و آموزشگاه‎هاست که در ادامه، مزیت‎های آن را در مقایسه با دیگر بسترهای آموزش الکترونیک بررسی می‌‎کنیم. پرتال پشتیبانی از سامانه الکترونیکی مدارس کشور هم توسط شرکت ثمین تراشه و تحت عنوان netedu.ir   
در حال خدمت‎رسانی است.
هزینه رقابتی: برخی سامانه‌های آموزش مجازی هزینه‎های بسیار بالایی را به ازای هر دانش‌آموز از مدرسه دریافت می‎کنند. در سال جدید هزینه سامانه سمایاد برای مدارس چیزی حدود شش میلیون تومان است و پشتیبانی دائمی هم دارد که به ازای هر 100نفر از دانش آموزان مبلغ  300 هزارتومان دریافت می‎شود.
استفاده به مدت نامحدود : امتیاز سامانه‎ای که اختیار مدارس می‎گذاریم این است که می‎توانند به صورت نامحدود از آن استفاده کنند. در حالی که بیشتر نمونه‎های مشابه که خدمات آموزش الکترونیکی را ارائه می‎دهند سامانه را برای مدت زمانی مشخص به مدارس اجاره می‏دهند. اما سمایاد کاملا در اختیار مدارس است و مدیر و معلم‌ها می‏توانند تمام داده‎ها و تراکنش اطلاعات را در آن ثبت و ضبط کنند.
رفع تمام نیازهای مدارس در بستر فضای مجازی: تمام امکانات مورد نیاز برای آموزش الکترونیکی و مدرسه مجازی از قبیل بستر برگزاری آزمون‎ها، تشکیل کلاس مجازی، حضور غیاب و امکان ارزیابی و انواع کارنامه‎ها در این سامانه در نظر گرفته شده‎است. غیر از این موارد که در نمونه اولیه سایت وجود دارد، 20 ماژول متفاوت هم بنا به نیازهای خاص مدارس در نظرگرفته شده است که هرکدام کاربردهای متنوعی دارند.

خدمات دیگر ثمین تراشه در زمینه یادگیری موثر
مدرسه مجازی Irani School  خدمتی برای ایرانیان خارج از کشور: شرکت مهندسی ثمین در سال 85 اولین مدرسه مجازی  Irani Schoolرا برای ایرانیان خارج از کشور راه اندازی کرد. گفتنی است این مدرسه مجازی، مجوز آموزش‎و‎پرورش ایران را هم دریافت کرده است. دانشگاه پیام نور هم در ابتدای کار خود از بستر نرم‎افزار بومی مدرسه مجازی بهره برده است.
تولید محتوا و تالیف کتاب‎های مختلف : یکی دیگر از خدمات ثمین تراشه تولید و تالیف 400 عنوان محتوای چندرسانه‎ای تعاملی در طی 20 سال اخیر در این زمینه است که 200 عنوان از آنها مربوط به کتاب‎های درسی آموزش و پرورش از دوره ابتدایی تا پایان دبیرستان و 200عنوان هم محتوای دروس کارشناسی و کارشناسی‎ارشد دانشگاه پیام نور، دانشگاه معارف، دانشگاه فرهنگیان و سایر دانشگاه‎هاست.
فروشگاه تخصصی آنلاین Set Shop: یکی دیگر از محصولات شرکت، فروشگاه تخصصی آموزش Set است که محتواهای مختلفی را برای تکمیل فرآیند آموزش ارائه می‏کند. کتاب، نرم‌افزار و فیلم آموزشی از محصولات این فروشگاه اینترنتی است.
پشتیبانی از سامانه الکترونیکی مدارس : پرتال پشتیبانی از سامانه الکترونیکی مدارس کشور هم توسط شرکت ثمین تراشه و تحت عنوان netedu.ir   در حال خدمت‎رسانی است.

آزمایشگاه مجازی
«آزمایشگاه مجازی» از دیگر نیازهای رایج مدارس در شهرها و روستاهاست. قبل از همه‌گیری کووید-19، دسترسی به آزمایشگاه‎های مجهز برای تمام مدارس فراهم نبود و به‌همین علت شرکت مهندسی ثمین تراشه در سال 89 به این فکر افتاد که با توجه به این نیاز آموزشی، آزمایشگاه مجازی طراحی کند. در این آزمایشگاه تمام آزمایش‎های مورد نیاز در مدارس به کمک رایانه شبیه‎سازی شده و دانش‎آموزان می‎توانستند با استفاده از ابزارها و امکاناتی که در محیط گرافیکی آزمایشگاه قرار داشت، آزمایش مورد نظرشان را انجام بدهند و نتیجه را ببینند. نتایج آزمایش‎ها هم از قبل در برنامه شبیه‎سازی‌شده وارد شده بود و به این ترتیب دانش‎آموز می‎توانست بارها و بارها آزمایش را تکرار کند تا به درک خوبی از روند انجام کار و نتیجه آن برسد.
آهنگری می‎گوید: «در واقع در این محصول، تعامل و انیمیشن با هم ترکیب شده تا مخاطب بتواند به بهترین سطح یادگیری دست پیدا کند. اما متاسفانه با وجود استقبال‎هایی که از آزمایشگاه مجازی شد هیچ مرکزی روی آن سرمایه‎گذاری نکرد. در حالی که این محصول می‎توانست به یکی از نیازهای اساسی مدارس در همه‌گیری کرونا پاسخ بدهد.»

چالش‎های حوزه یادگیری الکترونیکی
مدیرعامل شرکت «مهندسی ثمین تراشه» معتقد است: «توسعه در هر حوزه‎ای چالش‎های خاص خودش را دارد. یکی از چالش‎های جدی ما تمرکز خدمات آموزش‎و‎پرورش بر یک حوزه محدود مثل سامانه شاد است. این نگاه باعث می‎شود یک بستر برای آموزش الکترونیکی جا بیفتد، در حالی که دولت می‎تواند با حمایت از شرکت‎هایی که در این حوزه تخصص و تجربه کافی را دارند عرصه رقابت را برای ارائه بهترین و با کیفیت‎ترین خدمات فراهم کند. آینده و چشم‎انداز فرآیند یادگیری با سرعت و شتاب زیادی در حال تغییر و تحول است و نمی‎شود با نگاه سنتی به آن نگریست. بلکه باید با آن همراه شد و در عین حساسیت‌های فرهنگی اجازه داد تا فناوری‎های لازم برای آموزش،
در کشور توسعه پیدا کند.»
آهنگری تأکید می‌کند: «باید باور کنیم دانشگاه‎های حضوری به آرامی کمرنگ می‎شوند و آموزش الکترونیکی روزبه‌روز طرفدار بیشتری پیدا می‎کند و اگر در این بین با دقت کافی عمل نشود به زودی دانشجویان جذب دوره‎های فراگیر آنلاین می‎شوند که با دانشگاه‏های مختلف خارج از کشور همکاری دارند. به خاطر داشته باشیم از آموزش الکترونیکی نه‌به عنوان ابزار که به عنوان رویکرد استفاده کنیم. شکل‎گیری بانک محتوای آموزشی الکترونیکی می‎تواند برای کشور ما بسیار حائز اهمیت باشد و برای تحققش باید تلاش کنیم.»