اهمیت رعایت اولویت‌های ایمن‌سازی

اهمیت رعایت اولویت‌های ایمن‌سازی


 از اواخر بهمن ماه 99 واکسیناسیون علیه کووید-۱۹ در کشورمان آغاز شد و امیدی تازه برای کنترل این ویروس مرگبار به کالبد خسته سیستم درمانی تزریق شد. در تمام کشورهای دنیا با توجه به تولید و عرضه تدریجی واکسن، اولویت‌های دریافت این فرآورده با توجه به تماس بیشتر با ویروس و احتمال عوارض این عفونت اعلام شد. در اولویت‌های اعلام شده، کادر درمان، سالمندان، مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای و بیماران مصرف‌کننده داروهای تضعیف‌کننده سیستم ایمنی فصل مشترک کشورهای مختلف بوده است.
با وجود این‌که برای کنترل قابل قبول بیماری باید حداقل ۷۰ درصد افراد جامعه واکسینه شوند ولی در زمان فعلی با توجه به محدودیت واردات واکسن برای به حداقل رساندن عوارض و مرگ‌ومیر، وزارت بهداشت مجبور به درنظر گرفتن گروه‌های پرخطر در فهرست فعلی افراد واجد‌شرایط است؛ اعلام شفاف میزان واکسن تزریق‌ شده در مراکز درمانی از جانب سازمان‌های ذی‌ربط به آرام‌ کردن فضا و منطقی‌تر شدن انتظارات مردم کمک زیادی خواهد کرد. خوشبختانه در هفته اخیر روند واکسیناسیون سرعت و نظم بیشتری گرفته است و شاهد ایمن‌سازی افراد بیشتری در کادر درمان و بیماران پرخطر هستیم.
امیدوارم در هفته‌های آینده با تکمیل نتایج کارآزمایی‌های بالینی واکسن‌های داخلی و عرضه آنها به بازار، بتوان هر‌چه سریع‌تر پوشش حداکثری نسبت به کووید-19 را در سطح کشور اعمال کرد.