نسخه Pdf

تلاش برای مشارکت نوجوان‌ها

تلاش برای مشارکت نوجوان‌ها

آخرین سامورایی
برنامه شبکه‌های تلویزیون در زمان‌های مهمی مثل انتخابات بی شباهت به فیلم‌های اصغر فرهادی نیست.شروع که شد سرانجام و پایانش با کرام الکاتبین است و یک ریز هم درباره همین موضوع صحبت می‌کنند.
سری زدم به شبکه امید و از قضا در ساعت۷ شب تکرار چند هزار باره دونگ یی و جومونگ از شبکه مختص به نوجوانان پخش نمی‌شود و در عوض سریال آخرین سامورایی با موضوعیت انتخابات روی آنتن است.این سریال ۱۴،۱۵ دقیقه‌ای در قالب طنز به کارگردانی سید محمد حسین حسینی و نویسندگی و بازیگری مرتضی درخشان نگاه جالب توجهی نسبت به نوجوان دارد و این بازه سنی را در قد و قامت یک بزرگسال می‌بیند.
این را می‌شود از شوخی‌ها و نحوه نگارش فیلمنامه به وضوح دید.
داستان سریال از آن جایی شروع می‌شود که عده ای تصمیم می‌گیرند فرد منتخب خود را کاندیدای ریاست جمهوری کنند و کسی را بهتر از مرتضایی که چهارسال پیش با نام حضرت رئیس جمهور نامزد ریاست جمهوری شده و حالا در مکانی به نام«مرکز درمانی بیماران داستان دار» بستری است؛ پیدا نمی‌کنند‌ وحالا برادر رئیس جمهور می‌خواهد مجددا او را وارد عرصه سیاست کند.
بیشترش را لطفا خودتان بنشینید و با دقت ببینید. حتی اگر سریال تمام هم شده بود.





ایرانی‌نو
یکی از  اتفاقاتی که در ایام نزدیک به انتخابات و میان نوجوان‌ها افتاد؛ نوجوانانی که درک سیاسی خوبی دارند و دوست دارند در فضای سیاسی-اجتماعی جامعه فعال باشند اما چون حق رای ندارند تصور می‌کنند که حق اظهار نظر و فعالیت سیاسی نیز از ایشان گرفته شده است؛ «پویش ایرانی» نو بود.
گروه جوان متولی این پویش معتقد بودند دغدغه‌های حوزه نوجوان متاسفانه در برنامه‌های غالب نمایندگان کمرنگ است و حتی در ادبیات سیاسی آنها دغدغه امری چون آموزش‌وپرورش زیر سایه امور مهم دیگری چون معیشت و اقتصاد مغفول مانده و جریان خاصی ایجاد نمی‌کند. پویش ایرانینو از طرف باشگاه نوجوانان ایرانیوم، به‌عنوان اولین پویش بدون حق رای‌ها در کشور با همکاری بسیاری از نهاد‌های مرتبط، اولا سعی داشت شور و نشاط انتخاباتی را در قشر نوجوان ایجاد و تقویت کند، ثانیا به دنبال این بود که سوالات و مطالبات نوجوانان را به گوش نمایندگان برساند تا در جهت این دغدغه‌ها برنامه‌های منسجمی ایجاد شود.
 نوجوانان مقطع متوسطه دوم، 15 تا 17 سال، در چند هفته اخیر با مراجعه به سایت پویش، سوالات و مطالبات خودشان را ثبت کردند و  این مطالبات در شبکه‌های اجتماعی شاد و اینستاگرام و آپارات منتشر شد.دوشنبه‌ همین هفته هم یک نشست ترتیب داده شد که با حضور نمایندگان نامزدهای ریاست‌جمهوری، خبرگزاری‌ها و تعدادی از نوجوانان انجام پذیرفت. در این نشست ضمن ارائه نظام سوالات حوزه نوجوان به نامزدها، تعدادی از سوالات ثبت‌شده در سایت نیز از نمایندگان نامزدها پرسیده شد و صحنه پرسش و پاسخ میان نوجوانان، خبرگزاری‌ها و نمایندگان شکل گرفت.





چهارده دو صفر
قرار بود برای اولین بار اتفاق بیفتد. این‌که نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری بیایند و بنشینند روبه روی نوجوان‌ها و به سوالات و مطالبات آنها جواب بدهند. اسمش را هم گذاشته بودیم حق رای. چون قرار بود حاضران در استودیو، یعنی همان نوجوان هایی که مقابل نامزدهای انتخابات می‌نشینند و سوالاتشان را مطرح می‌کنند، از بین کسانی باشند که حتی حق‌رای هم ندارند. کار تا طراحی دکور و لوگو هم پیش رفته بود؛ ولی متاسفانه بازهم این اتفاق شیرین صورت نگرفت. ما که ناامید نشدیم. سریع رفتیم سراغ نقشه جایگزین. خود نوجوانه این بار میزبان شد و تعدادی از نوجوان ها، چه رای اولی‌ها و چه بخشی از کسانی که نمی‌توانند رای بدهند، جمع شدند در نوجوانه ولی این بار مقابل آنها افراد کارشناسی قرار گرفتند که در حوزه های مربوط به نوجوانان تخصص داشتند. حوزه‌هایی که خیلی رویشان مطالعه کرده بودیم و می‌دانستیم اصل مطالبات این قشر در همان زمینه‌هاست. یعنی، آموزش و پرورش، فرهنگ و هنر، فضای مجازی و مسائل اجتماعی و ورزشی.
مثلا در خصوص آموزش و پرورش میزبان حجت‌الاسلام ذوعلم بودیم و در موضوع فضای مجازی و فرهنگ و هنر هم دکترمحمدصادق باطنی مدیر مجتمع آموزشی شهید آوینی در جمع نوجوان‌ها حاضر شد. راستی، خروجی این مجموعه نشست‌ها تحت عنوان «چهارده دو صفر» در فضای مجازی منتشر شد.

ضمیمه نوجوانه