صدور بهار   به آنسوی مرزها

صدور بهار به آنسوی مرزها

مسلما نمی‌توان از نقش بی‌بدیل رسانه‌های برون‌مرزی سازمان صدا و سیما در رساندن پیام انقلاب اسلامی غافل بود. این بخش از رسانه ملی هم هر سال با شروع جشن پیروزی انقلاب اسلامی با برنامه‌های ویژه به استقبال آن رفته و تلاش می‌كند ویژه‌برنامه‌های متنوعی را برای مخاطبان پخش كند تا هم خاطرات گذشته برای نسل میانسال تداعی شود و هم این‌كه نسل جوان كه در جریان انقلاب نبود با این رویداد بزرگ كه در دنیا زبانزد است، آشنا شود. بنابراین شبكه‌های برون‌مرزی نقش موثری در این حوزه دارند و برنامه‌سازان تلاش می‌كنند با بهره بردن از پتانسیل‌هایی كه در اختیار دارند در قالب بسته‌های متنوع برنامه‌سازی پیام انقلاب را به مخاطبان منتقل كنند. معاونت برون‌مرزی صداوسیما، متشكل از 14 كانال تلویزیونی و 33 ایستگاه رادیویی به زبان‌های زنده دنیا و یك خبرگزاری فعال، در انتقال پیام‌ها و ترویج گفتمان انقلاب اسلامی و معرفی الگو و سبك زندگی ایرانی- اسلامی به آحاد مخاطبان در ورای مرزهای كشور عزیزمان نقش موثری را ایفا می‌كند.

رنگین كمان مضامین متفاوت انقلابی
در برنامه‌های ویژه انقلاب به موضوعاتی همچون مرور تاریخ انقلاب اسلامی و مقایسه با انقلاب‌های معاصر، معرفی دستاوردهای 40 ساله جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف، مروری بر دستاوردهای بیرونی انقلاب اسلامی از جمله وحدت اسلامی و تقویت هویت اسلامی، احیای دین و توجه به معنویت در جهان، بیداری اسلامی و تشكیل جبهه مقاومت، افشای دشمنان ملت‌های اسلامی و تحت ستم، بازمعرفی چهره‌های انقلابی داخلی و خارجی و در رأس آنها امام راحل (ره) و حضرت آیت‌ا... خامنه ای كه 30 سال پس از رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران پرچم انقلاب را بر دوش كشیده‌اند؛ پرداخته خواهد شد. 

شكل‌گیری فضای شاد و پرتحرك

شبكه‌های برون مرزی در معرفی انقلاب به فراسوی مرزها جایگاه ویژه‌ای دارد. به همین دلیل برنامه‌سازان با بهره بردن از ظرفیت حوزه‌های برنامه‌سازی تلاش می‌كنند تا هنر متعهد و انقلابی را ترویج بدهند تا فضای پرتحرك و نشاط رسانه‌ای با مشاركت مخاطبان در ورای مرزها شكل بگیرد. 
فعالیت معاونت برون‌مرزی از ابتدای امسال، تولید، بازتولید و پخش بیش از 1500 ساعت برنامه رادیویی و تلویزیونی ویژه یا مرتبط با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را آغاز كرد که از این میان بیش از 800 ساعت سهم برنامه‌های تلویزیونی و قریب به 700 ساعت سهم برنامه‌های رادیویی بوده است. همچنین در شبكه‌های تلویزیونی حدود 270 ساعت سریال، فیلم و تله‌فیلم (كه زبانگردانی شده است)، 95 ساعت مستندهای تولیدی یا زبانگردانی شده، 255 ساعت برنامه‌های گفت‌وگومحور و تركیبی، 150 ساعت برنامه‌های خبری و گزارشی و حدود هشت ساعت انواع برنامه‌های كوتاه (كلیپ، موشن‌گرافی و اینفوگرافی) آماده شده است.

مصاحبه با شخصیت‌های خارجی
رادیوهای معاونت برون‌مرزی نیز به این مناسبت برنامه‌هایی با ساختار كلامی 517 ساعت، كلامی - روایی چهار ساعت، كلامی- پیامی 149 ساعت، كلامی-آوایی 11 ساعت، كلامی-پیامی-آوایی5/2 ساعت و تركیبی- نمایشی پنج ساعت تهیه كردند. علاوه بر پخش این برنامه‌ها از شبكه‌های رادیویی و تلویزیونی، گزیده آنها از طریق وب‌سایت‌ها و شبكه‌های اجتماعی در فضای مجازی در اختیار مخاطبان برون‌مرزی قرار گرفته كه در شمارگان چند ده میلیونی مورد بازدید قرار گرفتند.

ویژه‌های شبكه هیسپان تی‌وی 
شبكه هیسپان تی‌وی نیز به بهانه این ایام، برنامه‌ای را با نام «صدای آمریكای لاتین درباره ما» روی آنتن خواهد برد كه اساتید دانشگاهی، كارشناسان سیاسی، اجتماعی و شخصیت‌های برجسته كشورهای آمریكای لاتین درباره انقلاب ایران نظرات خود را بازگو می‌كنند. همچنین فیلم‌های سینمایی سیانور، امكان مینا و ماجرای نیمروز با دوبله اسپانیایی از هیسپان تی‌وی
 پخش می‌شود. 
​​​​​​​
طنین صدای انقلاب از الكوثر و العالم 
تامین برنامه شبكه الكوثر پخش سریال‌ها و مستندهای تلویزیونی با محتوای مرتبط با تاریخ و انقلاب اسلامی ایران را كه به زبان عربی در شبكه الكوثر دوبله شده اند در كنداكتور خود قرار داده است. سریال‌های نفس، عمارت فرنگی و مستندهای انقلاب‌های جهان، دربار و فیلم سینمایی استرداد به صورت زیرنویس عربی تهیه شده است. كلیپ‌های انقلاب و سرودهای انقلابی، رای الشارع، لقاء خاص و ... از دیگر ویژه برنامه‌های دهه فجر در شبكه الكوثر است.
برنامه من وحی الثوره هم از شبكه العالم پخش می‌شود.چهل مستند دیگر برنامه شبكه العالم است كه طی آن شخصیت‌های مختلف درباره انقلاب و دستاورهای نظام مقدس جمهوری اسلامی سخن می‌گویند.