نسخه Pdf

هشدار هفته

هشدار هفته

رئیس پلیس فتای گلستان با اشاره به مزیت‌های رمز یك بار مصرف بانكی گفت: استفاده از رمز دوم یك بار مصرف منجر به كاهش جرایم سایبری مالی به خصوص در بحث برداشت‌های غیر مجاز خواهد شد .
سرهنگ ابراهیم پرسا ادامه داد: جرایم مالی با عنوان برداشت وجه به‌صورت غیرمجاز از حساب اشخاص دارای بالاترین میزان وقوع است، به‌طوری كه بیش از نیمی‌از پرونده‌های حوزه فضای مجازی در این بخش هستند.
جرایم برداشت غیرمجاز یا سرقت از حساب‌های بانكی غالبا در سه بستر كپی كردن كارت‌های بانكی، برداشت از طریق كیلاگرها و برداشت‌های فیشینگ انجام می‌شود.
وی تصریح كرد: مهم‌ترین علل وقوع پرونده‌های مالی در پلیس فتا، لو رفتن اطلاعات بانكی، خصوصا رمز دوم یا رمز اینترنتی افراد است. برآیند تحلیل‌ها و بررسی كارشناسان حوزه امنیت و نهایتا خروجی هماهنگی صورت گرفته بین بانك مركزی، قوه قضاییه و پلیس فتا این بوده است كه با تخصیص رمز دوم یك بار مصرف بانكی به كاهش جرم در این زمینه كمك خواهد شد و به كاهش وقوع جرم می‌انجامد.
پرسا افزود: بر اساس اعلام بانك مركزی، ارائه رمز دوم یك بار مصرف توسط تمامی‌بانك‌ها و موسسات مالی و اعتباری كشور از ابتدای 
خرداد ماه اجباری است. ارائه خدمت رمز دوم یك بار مصرف به صورت رایگان در قالب نرم افزار جداگانه رمز ساز یا از طریق پیامك برای مشتریان بانكی ارسال می‌شود و مشتریان به‌منظور فعالسازی رمز دوم یك بار مصرف می‌توانند از طریق مراجعه به شعب، استفاده از همراه بانك و خودپرداز بانك‌ها اقدام كنند.
وی بیان كرد: مهم ترین مزیت استفاده از OTP یا رمز یك بار مصرف این است كه سرقت اطلاعات با دانستن رمز عبور ناممكن می‌شود كه به این معناست تا اگر مجرم سایبری رمز عبور قبلی شما را داشته باشد با توجه به این كه رمز باطل شده نمی‌تواند وارد سیستم شود كه درنهایت راه‌اندازی و گسترش استفاده از آن كاهش بسیار زیاد جرایم سایبری مالی به خصوص در بحث برداشت‌های غیر مجاز را به دنبال دارد. در حقیقت در فناوری OTP برای انجام هر تراكنشی یك رمز تصادفی تولید و صرفا برای یك تراكنش اعتبار دارد.
ضمیمه قاب کوچک