مابه‌التفاوت ارز ترجیحی با نیما را به مردم بدهیم

مابه‌التفاوت ارز ترجیحی با نیما را به مردم بدهیم

عضو كمیسیون اقتصادی مجلس با تاكید بر این‌كه ارز
۴۲۰۰ تومانی اختصاص‌یافته به كالاهای اساسی تاثیری در زندگی مردم نداشته است، گفت: بهترین راه‌حل این است كه مابه‌التفاوت ارز ترجیحی با نیما را مستقیم به خود مردم بدهیم.
محمدرضا پورابراهیمی در گفت‌وگو با فارس در خصوص پرداخت مستقیم ارز ترجیحی كالاهای اساسی به صورت یارانه نقدی به مردم، گفت: ارز ترجیحی (4200 تومانی) اختصاص‌یافته به كالاهای اساسی تاثیری در زندگی مردم نداشته است. پیشنهادی در این خصوص در كمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی مطرح شد مبنی بر این‌كه اگر دولت نتواند نظارت و مدیریت لازم را در سیاست اختصاص ارز ترجیحی داشته باشد، مدل فعلی تغییر داده شود.
وی ادامه داد: به اعتقاد بنده بهترین راه‌حل این است كه مابه‌التفاوت ارز ترجیحی با نیما را مستقیم به خود مردم بدهیم.
نماینده مردم كرمان در پاسخ به این‌كه دلیل تعلل دولت برای تغییر سیاست خود چیست، گفت: ادامه سیاست اختصاص ارز ترجیحی به كالاهای اساسی توسط دولت جای تأمل دارد. باید از خود دولت در این زمینه سؤال شود. ما معتقدیم سیاست اختصاص ارز ترجیحی به كالاهای اساسی موفق نبوده و باید تغییر كند.
وی ادامه داد: مساله اصلی این است كه منابع ارزی به صورتی تقسیم شوند كه مردم سهمی از آن داشته باشند و از ظرفیت آن برای خرید كالاهای اساسی استفاده كنند. در همین راستا می‌توان كارت اعتباری به مردم داد و هرماه آن را با منابع مالی آزادشده از مابه‌التفاوت ارز ترجیحی با نیما شارژ كرد.
پورابراهیمی در پاسخ به این‌كه آیا مدل مذكور اثرات مخربی در اقتصاد همچون گرانی كالاهای اساسی را در بر نخواهد داشت، گفت: نه، هیچ‌گونه اثرات مخربی نخواهد داشت، چراكه جریان مالی آن از مبدأ تا مقصد شفاف و كنترل می‌شود.
وی ادامه داد: مابه‌التفاوت در كارت اعتباری قرار می‌گیرد و بر اساس یك برنامه زمان‌بندی ماهانه شارژ می‌شود. مثلاً فرض كنید برنج در بازار كیلویی ده هزار تومان است. قیمت واقعی آن باید 4000 تومان باشد. 6000 تومان را از كارت اعتباری پرداخت می‌كنند، 4000 تومان باقیمانده را خودشان می‌پردازند.