جدایی دولت مستعفی یمن از عربستان

جدایی دولت مستعفی یمن از عربستان

پس از پنج سال جنگ خانمان‌سوز در یمن كه ائتلاف متجاوز عربستان به بهانه حمایت از دولت مستعفی عبد ربه منصور هادی به راه انداخت، خبرهای رسیده حكایت از جدایی وی از عربستان و اتمام تاریخ مصرف دولت جعلی او دارد. منصور هادی كه به همراه اطرافیان و خانواده‌اش در ریاض ساكن بود، حال عربستان را ترك و به ایالت اوهایوی آمریكا نقل مكان كرده است .
به گزارش العالم و به نقل از رسانه‌های یمنی و آمریكایی، هادی پس از نوشتن نامه قدردانی از پادشاه عربستان، همراه خانواده‌اش به شهر كلیولند ایالت اوهایوی آمریكا نقل مكان كرده است. وی در این نامه از میزبانی ملك سلمان از وی و حكومت فراری‌اش در طول چند سال گذشته تشكر كرده است. پایگاه عرب آمریكا به نقل از یك منبع دیپلماتیك عربی نوشت: هادی، نامه خداحافظی خود را در جلسه‌ای به محمد سعید جابر، سفیر عربستان در یمن تحویل داده و آخرین تغییرات كابینه مستعفی را در آن ذكر کرده و به زودی این تغییرات اعلام خواهد شد. این پایگاه اضافه كرد: نامه‌ای كه هادی به سفیر عربستان تحویل داده به معنای استعفا از تمام مسؤولیت‌ها به بهانه بیماری است. رئیس‌جمهور مستعفی یمن در این نامه به ناتوانی در ادامه وظایف خود براثر بیماری و نیاز به استراحت و دوری از فعالیت‌های سیاسی اشاره كرده است. منابع مختلف در ایالت اوهایوی آمریكا نیز از ورود عبدربه منصورهادی و شمار زیادی از نزدیكانش به این ایالت برای سكونت در منزل شخصی خود در اطراف شهر كلیولند خبر دادند.
عبدربه منصورهادی در ۲۲ ژانویه ۲۰۱۵ (۲ بهمن ۹۳) پس از استعفای كابینه یمن به ریاست خالد بحاح از سمت خود كناره‌گیری كرد. وی در ۲۱ فوریه ۲۰۱۵ (۲ اسفند ۹۳) از صنعا به عدن در جنوب یمن فرار كرد و به همراه كابینه مستعفی خود بیش از چهار سال در عربستان به سر برد.
سفر هادی به آمریكا به بهانه بیماری درحالی منتشر می‌شود كه مشاور او ضمن اظهاراتی گفته است: ائتلاف سعودی برای منافع خود به یمن آمده است. عبدالعزیز جباری اعتراف كرد ائتلاف سعودی كه مدعی است برای بازگرداندن قدرت به دولت قانونی یمن به این كشور حمله كرده، اجازه بازگشت دولت به یمن را نمی‌دهد.  اردیبهشت امسال (1398) نیز احمد المیسری، وزیر كشور دولت منصور هادی با انتقاد شدید از نفوذ ائتلاف سعودی-اماراتی در شرق یمن خواستار عدم مداخله ریاض و ابوظبی در اداره استان‌های یمن شد .
اختلافات بین ریاض و دولت منصور هادی در حالی است كه حملات پهپادی و موشكی انصارا... یمن به مواضع سعودی‌ها همچنان استمرار دارد. روز گذشته سرهنگ تركی المالكی سخنگوی «ائتلاف عربی» ضد یمن تایید كرد دوشنبه‌شب دو فروند پهپاد متعلق به نیروهای یمنی حامل مواد منفجره در مسیر حركت به سوی اهداف سعودی بوده است. وی مدعی شد عربستان این پهپادها را ساقط كرده است.
 این درحالی است كه روز گذشته سخنگوی نیروهای مسلح یمن از عملیات گسترده پهپادی دیگری علیه فرودگاه بین‌المللی أبها در كمتر از یك هفته خبر داد. به گفته او، این عملیات نیز با پهپادهای قاصف كی ۲ انجام شده است.