درمان   نــا باروری با  تغذیه  سالم

تغذیه ناسالم می‌تواند تشدید‌كننده اختلالات تخمك‌گذاری باشد

درمان نــا باروری با تغذیه سالم

«تمام آنچه مردم شنیده‌اند كه می‌تواند باعث ایجاد خطر بیماری‌های قلبی و دیابتی شود، همان رفتارها و عادات غذایی هم به‌شدت در ایجاد ناباروری مؤثر است؛ مثلا مصرف روغن‌های هیدروژنه و جامد، مصرف روغن‌های حیوانی و مصرف چربی‌های اشباع به‌ویژه در مردان بسیار مشكل‌ساز است.» این گفته‌ها به نقل از دكتر لادن گیاهی، متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی و عضو هیات علمی پژوهشگاه ابن‌سینا نشان‌دهنده نقش ثابت‌شده تغذیه در بروز و پیشگیری از ناباروری است. در واقع، هر آنچه از عوامل تغذیه‌ای می‌آید و روی قدرت متابولیسم و تنظیم فعالیت‌های سوخت و ساز بدن تأثیر می‌گذارد، ارتباط بسیار مستقیمی با قدرت باروری ما دارد. چراكه تمام هورمون‌هایی كه سوخت و ساز بدن ما را تأمین می‌كنند، در یك ضرباهنگ شبانه‌روزی با هورمون‌های جنسی ما در ارتباط هستند. با ما همراه باشید تا جزئیات بیشتری از تاثیرات تغذیه بر ناباروری را از زبان دكتر گیاهی بخوانید . اگر می‌خواهید روی قدرت باروری یك زن تأثیر بگذارید، نكات تغذیه‌ای او را در پنج سال اول زندگی و نیز در دوران بلوغش تحت نظر قرار دهید. كودكانی كه در دوران بلوغ چاق می‌شوند، معمولا برای درمان باروری، درمان‌های سخت‌تر و مشكلات وزن و كنترل وزن بیشتری هم خواهند داشت.

رابطه تغذیه و ناباروری از دوران جنینی
تغذیه روی باروری، دو ماه قبل از این‌كه جنین شكل بگیرد و همچنین روی اسپرم و تخمك افراد اثر مستقیم دارد. این‌كه چه نوع چربی‌ای دریافت كنیم و میزان انرژی و عوامل آنتی‌اكسیدان و اكسیدان بر باروری فرد تاثیر می‌گذارد.
نكته قابل توجه این‌كه، نوع تغذیه حتی از یك نسل و دو نسل به نسل بعدی، روی كیفیت باروری زنان مؤثر است. بنابراین، مادر باردار نه‌تنها مسؤول سلامت خودش در باروری است، بلكه در قبال فرزند دختر نیز مسؤول است. رژیم غذایی پدر نیز در بحث باروری بسیار مؤثر است و روی كیفیت شكل‌گیری جنین تا پایان دوران بارداری زن، اثرگذار است.




اثر معكوس فست‌فودها در باروری
استفاده از روغن جامد و سرخ كردنی در تهیه غذا و مصرف غذاهای آماده كه نمك زیادی دارند، روی باروری اثر معكوس دارند.
این موضوع ثابت شده است كه غذاهای آماده و فست‌فودها، روی باروری افراد اثر معكوس دارد؛ زیرا عادت به مصرف این قبیل غذاها، باعث می‌شود میزان مصرف میوه و سبزیجات نیز كاهش یابد.
نوع روغن‌های دریافتی و اسیدهای چرب در غذاهایی كه استفاده می‌شود، خیلی مهم است. به طوری كه در تهیه غذا نباید از روغن‌های جامد و غذاهای سرخ شده با تركیب نمك بالا، استفاده كرد. نكته مهم آن كه وضعیت كیفی و كمی تغذیه، از نسلی به نسل دیگر در كوتاه‌مدت و طولانی‌مدت، اثرگذار است.


از اختلالات هورمونی تا تخمك‌گذاری
ترشح هورمون‌های مرتبط با باروری به طور دقیقی توسط پیام‌هایی كه نشان‌دهنده میزان در دسترس مواد مغذی هستند، قرار دارند و هر نوع سوء‌تغذیه بر عملكرد هورمون‌های موثر در تخمك‌گذاری اثر می‌گذارند. گرسنگی‌های طولانی‌مدت و بی‌نظمی در دریافت مواد مغذی به‌شدت در تخمك‌گذاری درست، اختلال ایجاد می‌كند و این وضعیت در بیماران چاقی كه مشكل تخمك‌گذاری دارند، شایع است.
همچنین تغذیه ناسالم می‌تواند تشدید‌كننده اختلالات تخمك‌گذاری باشد. به بیان دیگر، زمانی كه سطح دریافت آنتی‌اكسیدان‌ها پایین و دریافت تركیبات اكسیدان بالاست، شرایط التهابی در بدن تشدید می‌شود و این امر بر قدرت باروری اثر مخربی دارد.



یك الگوی غذایی درست لازم است
تغذیه هر یك از زوجین، تاثیر كوتاه مدتی نیز بر كیفیت و كمیت تولید اسپرم و كیفیت تخمك‌گذاری و پذیرش اندومتر (دیواره داخلی رحم) دارد.
نقش الگوی غذای دریافتی در باروری كاملا اثبات شده است و در واقع الگوی دریافت غذایی بیش از مصرف  یا عدم یك نوع ماده غذایی بر كیفیت باروری تأثیر می‌گذارد. منظور از الگوی دریافت غذایی این است كه فرم غالب دریافت بر پایه چه نوع كربو هیدرات و پروتئینی است؟ آیا كربوهیدرات‌های ساده فرم غالب دریافتی‌اند یا كربوهیدرات‌های پیچیده؟ آیا پروتئین‌های حیوانی فرم غالب دریافت پروتئین است یا پروتئین گیاهی؟ میزان فیبر دریافتی چگونه است؟ لبنیات چه سهمی از رژیم غذایی را دارد؟ و وضعیت دریافت منابع آنتی‌اكسیدانی چگونه است؟
در واقع یك یا دو نوع یا حتی ده نوع غذای خاص نیستند كه باروری را به تنهایی تقویت یا تضعیف كنند، بلكه الگوی غذای مصرفی و زمان‌بندی دریافت غذای مصرفی در بلند‌مدت و كوتاه‌مدت است كه بر قدرت باروری اثر می‌گذارد.



چاقی، نازایی می‌آورد
چاقی و اضافه‌وزن هم در مردان و هم در زنان قدرت باروری طبیعی و همین‌طور نتیجه درمان ناباروری را كاهش می‌دهد. پس اصلاح وزن به نحوی كه گرسنگی سلولی برای بدن ایجاد نشود، قبل از باروری و درمان ناباروری بسیار اهمیت دارد. بسیار مشاهده می‌شود افراد با اصلاح سبك دریافت غذایی به طور طبیعی باردار شده‌اند یا در درمان به‌وسیله روش‌های كمك باروری موفقیت بیشتری داشته‌اند، اما اقدام به كاهش وزن در درمان ناباروری باید با دقت زیادی انجام شود.