به زودی با حجاب روی تاتامی المپیك می‌رویم

گفت‌وگو با مریم بربط، نخستین بانوی مدال‌آور نقره قهرمانی آسیا در رشته جودو

به زودی با حجاب روی تاتامی المپیك می‌رویم



مدال نقره ارزشمند برای بانوی جودوكار ایرانی. این مدال از آن نظر اهمیت دارد كه مریم بربط به نخستین بانویی تبدیل شد كه توانست در این رشته و در وزن منهای 75 كیلوگرم در رقابت‌های قهرمانی آسیا مدال بگیرد. اتفاقی سخت كه بربط درباره‌اش می‌گوید: كار ما آنجا سخت بود كه همه با قدرت آمده بودند،همه مدال می‌خواستند و همه می‌خواستند روی سكو بروند.
ظاهرا  سطح مسابقات خیلی بالا بوده است.
به شدت. هر چه جودوكار خوب بود در این رقابت‌ها شركت كرده بود.شاید گمان خیلی‌ها این باشد كه چون این مسابقات در سطح آسیا برگزار می‌شود كیفیت لازم را ندارد، اما من كه در این مسابقات حضور داشته‌ام می‌گویم چیزی كم از قهرمانی جهان ندارد.
حقیقت داشت كه بعضی كشورها در قالب دو تیم در این رقابت‌ها شركت كرده بودند؟
بله، مثل ژاپن. با تمام قوا آمده بودند. دو تا از رقبای خودم ژاپنی بودند، آن هم در یك وزن.
حالا چه حسی دارید كه نخستین بانوی جودوكار ایرانی لقب گرفته اید كه موفق به كسب مدال نقره شده است؟
واقعا قابل وصف نیست. من از سال آینده باید در رده بزرگسالان شركت كنم.قطعا آنجا شرایط فرق می‌كند و باید دو برابر بیشتر از آن چیزی كه اینجا تمرین می‌كردم،تلاش كنم.امیدوارم قدمی كه در این راه برداشته ام همراه با موفقیت باشد.
شاید خیلی‌ها بگویند این سوال تكراری است.اما ظاهرا حجاب اسلامی ورزشكاران در مسابقات مختلف جا افتاده است. ابتدا خیلی محدودیت بود.اذیت می‌كردند و اجازه نمی‌دادند اما حالا شرایط متفاوت است.
همین‌طور است. دختران زیادی در این راه جنگیدند و راه را هموار كردند. یادمان نرفته كه چند ورزشكار داشتیم كه حق‌شان را خوردند. اجازه ندادند با حجاب در مسابقات شركت كنند و وقتی هم در مسابقات حاضر می‌شدند با ناداوری آنها را بازنده می‌كردند. ما اینها را فراموش نكرده‌ایم. حالا اهداف دیگری داریم و می‌خواهیم در این رشته ورزشی در المپیك روی تاتامی برویم.
شما صعود چشمگیری هم در رتبه‌بندی داشتید. این اتفاق هم برای نخستین بار افتاده كه یك بانوی ایرانی در رده هشتم جهان قرار می‌گیرد.
خدا را شكر. می‌دانید فرقی كه من با رقبایم دارم این است آنها در این یك سال در چند مسابقه شركت كرده‌اند اما من فقط در قهرمانی آسیا حضور داشتم. برای این اتفاق خدا را شكر می‌كنم و امیدوارم بتوانم با ادامه این راه،مدال‌های خوشرنگ‌تری بگیرم.
حرف خاصی باقی مانده است؟
امیدوارم هر آنچه برای پیشرفت جودو وعده داده شده به حقیقت تبدیل شود. رئیس فدراسیون هم‌قول داده است بنده را به كمپ اعزامی به ژاپن بفرستد. اگر این اتفاق بیفتد بدون شك روی مسائل فنی تاثیرگذار خواهد بود.