به جای واردات خودرو قطعات یدكی وارد شود

به جای واردات خودرو قطعات یدكی وارد شود


امیرحسن كاكایی، كارشناس صنعت خودرو در خصوص پیشنهادهای انجمن واردكنندگان خودرو برای واردات خودرو بدون خروج ارز از كشور گفت: از چند منظر باید به این قضیه نگاه كرد. اول این كه كشورمان در وضعیت جنگ اقتصادی قرار گرفته است بنابراین باید در وضعیت جنگی بهترین تصمیمات اتخاذ شود. دوم این‌كه با آزادسازی واردات، قیمت خودرو كاهش خواهد یافت سوم این كه آیا این پیشنهادها شدنی هستند؟
وی افزود: دولت آمریكا بسیاری از صنایع مانند خودرو را تحریم كرده بنابراین برای ورود قطعات خودروهای تولیدی در كشور نیز به‌شدت با مشكل روبه‌رو هستیم ولی واردات خودرو آزاد است بنابراین باید از پیشنهاددهندگان پرسید چرا به جای ماشین قصدی برای واردات قطعات یدكی خودروهای تولیدی در كشور ندارند؟
این كارشناس صنعت خودرو اظهار كرد: حداقل هر واردكننده خودرو باید برای ده سال متعهد شود كه خدمات پس از فروش خودروی وارداتی را تأمین كند ولی متاسفانه در سال‌های گذشته این امر مغفول مانده و به بهانه وجود نداشتن قیمت این قطعات یدكی افزایش بی‌سابقه‌ای داشته است.
كاكایی در ادامه یادآور شد: خودروهای وارداتی تا ده سال پس از واردات نیز با خود مصرف آورده و به نوعی ارزبری و وابستگی به وجود خواهد آورد. یعنی فقط ارز ناشی از واردات خودرو نیست، در كوتاه‌مدت كاهش قیمت خودرو را در پی خواهد داشت لكن در بلندمدت تقاضا و مصرف ارز را بالا خواهد برد و بعد از آن طبیعتاً قیمت ارز بالا رفته و اقتصاد كشور مثل سال 91 به مشكل برمی‌خورد.
وی افزود: در اوج تحریم‌ها در سال 91 با استدلالاتی شبیه به این پیشنهادهای بیشترین واردات خودرو به كشور صورت گرفت كه نتایج بد آن را در جامعه شاهد بودیم و پس از مدتی با واكنش رهبر معظم انقلاب روبه‌رو شد. مثلاً یكی از این استدلال‌ها این بود كه با واردات خودرو مردم عادی راحت‌تر باشند اما بیشتر خودروهای وارداتی برای افزایش سوددهی تاجران پورشه بود كه مردم عادی توانایی خرید آن را نداشتند. به همین دلیل افزایش شكاف طبقاتی را شاهد بودیم.
این كارشناس صنعت خودرو اظهار كرد: دامن زدن به مصرف‌گرایی بهترین راهكار برای كمك به دشمنان قسم‌خورده كشور است بنابراین بهتر است پیشنهادكنندگان این طرح در صنعت قطعه‌سازی كشور سرمایه‌گذاری كرده تا این صنعت تولیدی كشور توسعه یابد. از طرف دیگر به نظر بنده این پیشنهادهای حیله بازرگانی بوده و تبعات بسیاری بد و خطرناكی برای كشور به همراه خواهد داشت. كاكایی تصریح كرد: به دلیل حباب قیمت خودروهای خارجی در كشور به دلیل عدم واردات طبیعتاً با اتخاذ این تصمیم در كوتاه‌مدت (پنج ماه ابتدایی) قیمت خودروها كاهش خواهد یافت ولی اثری در قیمت خودروهای تولید داخل نخواهد داشت اما در بلندمدت تقاضای ارز بالا خواهد رفت و چون محدودیت صادراتی وجود دارد طبیعتاً با افزایش قیمت ارز روبه‌رو خواهیم بود.