8 شگرد تقویت وای‌فای

اگر فکر می‌كنید روتر منزل یا محل كار شما خوب كار نمی‌كند، این روش‌ها را امتحان كنید

8 شگرد تقویت وای‌فای

امروزه دستگاه‌های بی‌سیم (Wireless) همه جا وجود دارند؛ از لپ‌تاپ‌ها گرفته تا تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها، بلندگوهای قابل حمل و كتابخوان‌های الكترونیكی. چاپگرها، دیسك‌های سخت و حتی لامپ‌ها و یخچال‌ها هم می‌توانند به یك شبكه وای‌فای یا بی‌سیم وصل شوند. بنابراین، این‌كه سیگنال وای‌فای در جایی از خانه كه مورد نیاز است به حداكثر برسد در بهینه‌كار كردن این نوع ابزارهای الكترونیك اهمیت زیادی دارد. این كار با گرفتن بهترین سیگنال خروجی ممكن از روتر بی‌سیم شما آغاز می‌شود. وای‌فای، نوعی سیگنال رادیویی است؛ بنابراین حل مسأله تا حد زیادی به حذف سیگنال‌هایی كه تداخل ایجاد می‌كنند و تقویت سیگنال وای‌فای تا رسیدن آن به نقاط مورد نظر، برمی‌گردد. اگر سیگنال وای‌فای در قسمت‌های خاصی از خانه شما ضعیف است، روش‌هایی برای تقویت یا گسترش آن وجود دارد كه بیشتر آنها هزینه‌ای ندارد. در ادامه با شگردهایی برای تقویت سیگنال‌های وای‌فای آشنا می‌شوید. منبع: wired.co.uk

مشكل اصلی را پیدا كنید
در بسیاری از موارد یك آزمایش ساده به شما امكان می‌دهد مشخص كنید كه آیا خدمات‌دهنده اینترنتی (ISP) مشكل دارد یا مشكل به دامنه و كیفیت سیگنال مربوط است. با استفاده از كابل اترنت، یك لپ‌تاپ یا رایانه رومیزی را به روتر خود وصل و یك آزمایش سرعت مانند نمونه‌هایی كه در وبگاه speedtest.net وجود دارند را اجرا كنید. اگر عملكرد دستگاه هنوز هم ضعیف است، در این صورت احتمالا مشكل شما عمیق‌تر از مواردی است كه در این نوشتار سعی شده است به آنها پرداخته شود. اگر رایانه‌ای با درگاه اترنت ندارید انجام آزمایش وای‌فای، درست در كنار روتر مشخص خواهد كرد كه مشكل مربوط به دامنه است یا خیر.


جابه‌جا كردن روتر
آنتن‌های روتر در پیكربندی استانداردشان برای انتقال سیگنال به صورت تقریبا شعاعی، طراحی شده‌اند. در حالی كه ما معمولا روتر را در فاصله یك متری از پریز دیواری كه به آن وصل شده است قرار می‌دهیم. اما منطقی‌تر خواهد بود اگر آن را جایی بین اتاق‌هایی كه بیشتر از همه به سیگنال وای‌فای خوب نیاز دارند قرار دهیم. مشكل اینجاست كه هیچ روتر خدمات‌دهنده اینترنتی دارای كابلی كه شما برای این كار به آن نیاز دارید نیست. برای اینترنت فیبر نوری به كابل فیبر نوری نیاز است و پهنای باند استاندارد به یك كابل اترنت معمولی نیاز دارد. تهیه كابلی به طول ده متر هزینه زیادی برای شما نخواهد داشت. توجه داشته باشید مواردی هم وجود داشته است كه علت ضعیف بودن سیگنال‌ها، «خیلی» نزدیك بودن روتر به رایانه بوده است.



استفاده از نرم‌افزار تِرد پارتی روتر
روترهایی كه درحال حاضر توسط ارائه کنندگان خدمات اینترنتی ارائه می‌شوند نسبت به چند سال گذشته عملكرد بسیار بهتری دارند، به‌ویژه روترهایی كه با سرویس اینترنت پهن‌باند كار می‌كنند. با این حال، روتری با نرم‌افزار ترد پارتی (third ــ party) حتی بهتر از این هم عمل می‌كند. این روترها معمولا برای سامانه‌های بی‌سیم دارای ویژگی‌های بهتری هستند. تبلیغاتی كه درمورد این روترها صورت می‌گیرد معمولا در زمینه سرعت‌های انتقال بالایی همچون AC1500 و AC1900 است. این بدان معناست كه وقتی پهنای باند كانال‌های مورد پشتیبانی این روترها به هم اضافه می‌شوند، روتر با بالاترین سرعت بالقوه یعنی 1900 مگابیت بر ثانیه كار خواهد كرد. جدیدترین روترهای امروز از نسل بعدی وای‌فای (یعنی وای‌فای6) پشتیبانی می‌كنند. روترهایی با این مشخصات، معمولا آنتن‌های قدرتمندتری دارند و این به معنای سیگنال‌های وای‌فای قوی‌تر و قابل اطمینان‌تر برای خانه شماست.



خرید یك تقویت‌كننده
تقویت‌كننده وای‌فای از ارزان‌ترین و ساده‌ترین افزودنی‌ها برای رساندن سیگنال‌ها به دورترین نقاط منزل شماست. بیشتر تقویت‌كننده‌ها را می‌توان به‌آسانی به یك پریز برق وصل كرد. این دستگاه، سیگنال تولید شده توسط روتر را می‌گیرد و آن را در مسافتی كه خارج از بُرد خود روتر است تكرار می‌كند.
تقویت كننده‌ها برای از بین بردن نقاط كور مفید هستند. برای اتصال دستگاه تقویت كننده به روتر فقط كافی است دكمه WPS هر دو دستگاه را فشار دهید.
شما می‌توانید دستگاه را هرجایی كه سیگنال وای‌فای، نسبتا قوی‌تر است قرار دهید. عموما بهترین مكان، جایی بین دستگاه گیرنده و روتر است.
دقت داشته باشید كه دستگاه را خیلی نزدیك روتر قرار ندهید چون در این صورت كمك زیادی به آنتن‌دهی روتر نخواهد شد. بسیاری از دستگاه‌های تقویت كننده همراه با نرم‌افزاری عرضه می‌شوند كه بهترین مكان را برای دستگاه شما پیدا می‌كنند.


به‌روزرسانی سفت‌افزار روتر
روترها هم مانند سایر دستگاه‌های الكترونیكی از یك نرم‌فزار پایه برای انجام وظایف خود استفاده می‌كنند كه سفت‌افزار یا ثابت‌افزار (Firmware) نام دارد. نرم‌افزار مودم نیز مانند هر نرم‌افزار دیگری ممكن است دچار حفره‌های امنیتی، نقص‌های نرم‌افزاری یا مشكلات دیگری شود.
با گذشت زمان و استفاده كاربر از دستگاه، این مشكلات خود را نشان می‌دهد و باعث ایجاد اختلالاتی در اتصال مودم به اینترنت می‌شود. از این رو لازم است نرم‌افزارتان را به‌روزرسانی كنید. به‌روزرسانی همچنین می‌تواند ویژگی‌های جدیدی به مودم اضافه كند یا عملكردهای سابق آن را بهبود ببخشد.
برای به‌روزرسانی روتر در اولین قدم لازم است نسخه نرم‌افزار روتر را تشخیص بدهید. برای این منظور می‌توانید از نوشته‌های موجود روی جعبه روتر یا حتی خود روتر كمك بگیرید. بعد از تشخیص نسخه نرم‌افزار باید فایل مربوط به به‌روزرسانی را از وبگاه سازنده مودم دریافت كنید.



تغییر كانال‌های مورد استفاده در روتر
روترهای ما از یكی از دو باند فركانس وای‌فای برای انتقال سیگنال استفاده می‌كنند: 4/2 گیگاهرتز یا 5 گیگاهرتز. برخی از روترها دارای دو باند هستند و شما می‌توانید انتخاب كنید كه از كدام باند فركانس برای شبكه بی‌سیم‌تان استفاده كنید.
تفاوت اصلی بین این دو باند فركانس در محدوده و پهنای باندی است كه ارائه می‌دهند. بهتر است برای پوشش وای‌فای بیشتر، از باند 4/2 گیگاهرتزی و برای سرعت بیشتر از باند 5 گیگاهرتزی استفاده كنید.
 در بین این دو باند فركانس، باندهای كمتری وجود دارند كه به آنها كانال‌های وای‌فای گفته می‌شود. یك كانال وای‌فای واسطه‌ای است كه از طریق آن شبكه‌های بی‌سیم ما می‌توانند داده‌ها را ارسال و دریافت كنند. دلیل این‌كه بعضی از كانال‌ها انتخاب خوبی نیستند این است كه تداخل دارند.
این تداخل باعث می‌شود زمان لازم برای انتقال داده‌ها افزایش یابد و شما منتظر بمانید. معمولا این مشكل در نقاط پرجمعیت بیشتر می‌شود. وقتی چند روتر در محیطی كوچك مانند مجتمع‌های مسكونی یا برج‌ها و كوچه‌ها روی یك باند فركانسی تنظیم شده باشند سرعت و قدرت سیگنال‌های وای‌فای كاهش یافته و به شدت ناپایدار می‌شوند.
بهترین راهكار در این شرایط، یافتن خلوت‌ترین باند فركانسی در محیط اطراف و تنظیم روتر بی‌سیم روی آن باند رادیویی است. معمولا می‌توانید جزئیات استاندارد ورود به سیستم و تغییر كانال برای روترهای ISP را به‌صورت آنلاین پیدا كنید.


استفاده از پاورلاین
پاورلاین دستگاهی است كه برای ایجاد یا توسعه شبكه محلی در یك ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این جعبه‌های كوچك، اینترنت خانگی شما را از طریق سیم‌كشی برق منزل‌تان منتقل می‌كنند. با استفاده از این دستگاه امكان انتقال اطلاعات بر بستر شبكه برق تا 300 متر در یك ساختمان فراهم می‌شود. پاورلاین‌ها معمولا در بسته‌های دوتایی عرضه می‌شوند.
انتهای یكی از جعبه‌ها با كابل اترنت به روتر و انتهای دیگر به پریز وصل می‌شود و جعبه دیگر در كنار هر دستگاهی كه سیگنال كافی دریافت نمی‌كند قرار می‌گیرد. بیشتر كیت‌های پاورلاین ارزان‌قیمت از درگاه اترنت سیمی استفاده می‌كنند، اما شما می‌توانید پاورلاینی بخرید كه شبكه بی‌سیم ایجاد می‌كند.
این نوع دستگاه‌ها در ادارات یا منازلی مفید واقع می‌شوند كه دستگاه‌هایی با درگاه اترنت ندارند و روتر جایی دورتر از دستگاه‌ها قرار دارد. فناوری پاورلاین كه عملكرد آن به سیم‌كشی برق منزل شما متكی است، در بسیاری از موارد بهتر از دستگاه تقویت‌كننده وای‌فای می‌تواند عمل كند.


استفاده از شبكه بی‌سیم مِش
شبكه مش (Mesh) جدیدترین و در حال حاضر بهترین روش برای حل مشكلات دامنه وای‌فای است. این شبكه از دو یا چند گره تشكیل شده است كه در بعضی موارد با چند باند فركانسی با یكدیگر ارتباط برقرار می‌كنند.
كیت‌های مربوط به این شبكه‌ها معمولا شامل دو یا سه دستگاه مشابه هستند؛ یكی از دستگاه‌ها كه نقش روتر را دارد، داده‌ها را به سایر گره‌ها كه به‌صورت بی‌سیم به هم متصل هستند هدایت می‌كند. از آنجا كه شبكه با گره‌های موجود در آن كار می‌كند، اگر مشكلی برای یكی از آنها پیش بیاید، كل شبكه از كار نمی‌افتد. كیت‌ها به صورت خودكار تشخیص می‌دهند كه دستگاه شما باید از باند 4/2 گیگاهرتز یا پنج گیگاهرتز استفاده كند.
افزون بر این وقتی در داخل یك محیط در حال حركت هستید، به هیچ وجه متوجه انتقال اتصال از یك ایستگاه به ایستگاه دیگر نمی‌شوید. مشكل اصلی درمورد این فناوری هزینه بالای آن است. كیت‌های شبكه مش معمولا خیلی ارزان نیستند؛ بنابراین بهتر است به آن به چشم یك سرمایه‌گذاری بلندمدت نگاه كنید.